Business Internaţional

Preţul ridicat al bateriilor este cea mai mare problemă a maşinilor electrice

Preţul ridicat al bateriilor este cea mai mare problemă a maşinilor electrice

Autor: Gabriel Razi

24.10.2010, 23:46 27

Automobilele electrice, promovate activ de către producători şiautorităţi, se confruntă cu o mare problemă: preţul ridicat albateriilor, care poate depăşi jumătate din costul unui astfel deautomobil, scrie The Wall Street Journal.

Atât industria auto, cât şi autorităţile speră ca odată cucreşterea vânzărilor şi avan­sul tehnologic, preţul bateriilor săînceapă să se reducă.
Unii cercetători în domeniu consideră însă că sistemele dealimentare electrice nu vor beneficia de avantajele econo­miilor descară, odată cu creşterea numărului uni­tăţilor produse. Lipsafluctuaţiei preţului pentru metalele folosite ca materii prime şiutilizarea în mai multe domenii a celorlalte componente electronicesunt obstacolele în calea scăderii preţurilor bateriilor.

Departamentul Energiei din Statele Unite a declanşat oiniţiativă prin care se urmăreşte scăderea preţului bateriilorfolosite la automobilele electrice cu 70% până în 2014.
Cercetătorii consideră o astfel de ţintă ca fiind "agresivă şinesustenabilă", dar viabilă "în zece ani". În prezent preţul unuiautomobil electric este ridicat semnificativ de costul unităţiielectrice propulsoare. Nissan Leaf, care va fi lansat în decembrie,iese pe poarta fabricii la un cost de 15.600 de dolari şi estevândut în SUA cu 33.000 de dolari. O astfel de po­zi­ţio­nare estetotal necompetitivă în contexul unui preţ de pornire de 13.000 dedolari pentru un automobil convenţional similar. Compania Nissan şialţi producători estimează că vor reduce costul de producţie albateriilor prin creşterea producţiei, reducerea cheltuielilor,eficientizarea şi optimizarea altor cheltuieli.

Aceşti producători admit că reducerile de cost vor veni dinmanagementul mai bun şi nu din îmbunătăţirea fundamentală atehnologiei actuale. Un raport al Academiei Naţionale de Ştiinţedin Statele Unite evidenţiază că din costul total al unei bateriipentru automobilele electrice 30% reprezintă costul materiilorprime utilizate, cum ar fi nichelul sau cobaltul.
Preţul unor astfel de metale fluctuează liber pe piaţă şi nu seestimează scăderi semnificative de preţ, chiar se pot aşteptacreşteri datorită evoluţiei pozitive a cererii.
Raportul îşi justifică previziunile cu ajutorul evoluţiei preţuluibateriilor litiu-ion, produse în masă pentru telefoane mobile şicalculatoare. Preţul acestor baterii a scăzut cu 35% în perioada2000-2008, pentru a rămâne constant până în prezent.

Jay Whitacre, unul dintre autorii studiului, neagă impactuleconomiilor de scară în acest caz: "Sute de milioane, poatemiliarde de astfel de celule electrice sunt produse în fa­bri­cispecializate. Construirea altor fabrici nu va avea un impactsemnificativ asupra preţului".

Costurile cu forţa de muncă sunt ridicate datorită pregătiriisuperioare pe care o au cei ce asamblează bateriile şi nu se potpreconiza scăderi importante în următoarea perioadă.
Prima tehnologie pentru sistemele de propulsie ale automobilelorelectrice a fost cea a bateriilor bazate pe metal-nichel. Preţulacestora a scăzut cu doar 11% între 2000 şi 2006, fapt cealimentează scepticismul unor înalţi reprezentanţi ai industriei.Unul dintre pesimişti este Takeshi Uchiyamada, director la Toyota,care vede o evoluţie similară a preţurilor bateriilor litiu-ionactuale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO