Companii

Albalact, plus 32% în T1: Trebuie să creştem în mod profitabil

Raul Ciurtin, preşedinte al Albalact: Nu mă interesează în acest moment să vând, tocmai pentru că avem planuri bune de creştere, iar în vremurile actuale investitorii ţintesc prăzi uşoare, iar noi nu suntem aşa ceva

Autor: Gabriel Razi

02.05.2011, 23:53 1355

"Am avut o creştere importantă, mai ales în contextul pieţei, amcrescut cifra de afaceri cu 32% faţă de primul trimestru din 2010.Creş­terea este dată şi de volume, dar şi de valoare. Se vădroadele lucrurilor pe care le-am pregătit de anul trecut pe parteade logistică, de vânzări şi de marketing", spune Raul Ciurtin, 39de ani, preşedinte şi director general al Albalact.

Totuşi, în primele trei luni ale acestui an profitul Albalact,com­panie controlată de familia Ciurtin, s-a redus cu 43% în lei,de la 4,6 milioane de lei (1,1 milioane de euro) până la 2,6milioane de lei (0,6 milioane de euro).

Au renunţat la profit pentru a câştiga cotă depiaţă

Scăderea profitului de la începutul acestui an vine după ce anultrecut acesta s-a redus cu 75% faţă de 2009 ca urmare a strategieicompaniei prin care se urmăreşte creşterea cotei de piaţă şi aacoperirii companiei, astfel că anul trecut a fost majorată cu 50%capacitatea de transport, în urma unei investiţii de 2,5 milioanede euro.

"Profitul pe trimestrul trei şi patru al anului trecut a fostputernic afectat, am luat decizia de păstra planurile de creşterechiar dacă am sacrificat profitul, asta vizăm şi încontinuare".

Intrarea pe pierdere ar fi un pas periculos, însă în condiţiileîn care pe piaţa locală Albalact intră în competiţie cu companiimultinaţionale, precum Danone sau Friesland, care îşi pot extindeoperaţiunile şi în pierdere având siguranţa unor "injecţiifinanciare" de urgenţă de la companiile-mamă. "Noi trebuie săsusţinem creşterea în mod profitabil. Nu putem creşte pepierdere."

Piaţa totală a lactatelor din România, incluzând importurile,este evaluată la circa un miliard de euro, fiind dominată defilialele locale ale multinaţionalelor Danone, Friesland, Hochlandsau Lactalis, Albalact fiind singurul producător cu capitalautohton din topul primilor cinci jucători.

Totuşi, chiar dacă se luptă cu multinaţionale, brandurile Zuzuşi Fulga sunt două dintre cele mai puternice de pe piaţa locală,strategia companiei urmărind să îşi consolideze cota de piaţă pesegmentul laptelui şi untului, dar şi să devină un jucătorimportant pe piaţa iaurtului, unde jocurile sunt făcute în prezentde Danone, care are 60% din piaţă, potrivit propriilor date.

Vânzarea, puţin tentantă acum

Pe parcursul ultimilor ani familia Ciurtin a fost curtată pentrua vinde compania atât de francezii de la Lactalis, proprietariiLaDorna, cât şi de germanii de la Muller Dairy, însă tranzacţia nus-a finalizat. Informaţia privind interesul celor două companiipentru Albalact a circulat la acel moment pe piaţă, dar nu a fostconfirmată oficial de niciuna dintre părţi. Acum, Raul Ciurtin nupare dispus să renunţe la afacerea în cadrul căreia deţine 15% dinacţiuni, în condiţiile în care investitorii nu se înghesuie săcumpere companii româneşti.

"Nu mă interesează în acest moment să vând, tocmai pentru căavem planuri bune de creştere, iar în vremurile actualeinvestitorii ţintesc prăzi uşoare, iar noi nu suntem aşa ceva."Vânzarea companiei în acest moment s-ar face la un preţ inferiorfaţă de valoarea reală a companiei în condiţiile în careprofiturile mici de anul trecut şi din acest an se vor resimţi şiîn preţul acţiunilor Albalact, după cum spune reprezentantulcompaniei.

În urmă cu trei ani, înainte de declanşarea crizei economice şicăderea bursei de la Bucureşti, valoarea de piaţă a companiei seridica la 150-170 de milioane de euro, conform estimăriloranterioare ale lui Ciurtin. În acea perioadă acţiunile Albalact setranzacţionau pentru circa 0,9 lei/acţiune, valoare de peste treiori mai mare faţă de cota de 0,22 lei/acţiune din prezent. În acestmoment, capitalizarea bursieră a Albalact se ridică la 145 demilioane de lei (35 milioane de euro). Ciurtin nu face însăaprecieri privind valoarea reală a companiei pe care o conduce,însă despre maximele de acum trei ani spune că sunt irelevante încondiţiile în care atunci piaţa era invadată de speculatori şi nude investitori dispuşi să cumpere întreaga companie. "Mulţiinvestitori cuantifică valoarea unei firme în funcţie decapacitatea de a multiplica profitul. Nici nu am încercat să vedematunci (în 2008 - n.red.) dacă se putea vinde compania."

Ia lapte şi de la unguri

Alblact ia o bună parte din materia primă din Ungaria. "Întrefermele de vaci din România şi cele din Ungaria este diferenţă atâtdin punctul de vedere al raselor, cât şi din cel al tehnologiilor."Ciurtin spune că în condiţiile în care o bună parte a lapteluiprodus de micii fermieri din România este neconform (produs încondiţii de igenă necorespunzătoare), Albalact s-a reorientat cătremateria primă din Ungaria.

Diferenţele dintre preţul laptelui unguresc şi cel al lapteluicolectat de la micii fermieri români este de 30%, însă Ciurtinpreferă să plătească mai mult în condiţiile în care începând deanul viitor procesatorii nu vor mai putea folosi lapte neconform,iar multe din fermele mici nu vor putea face trecerea la lapteleconform.

Recent, Albalact a renunţat la ferma proprie de vaci din judeţulHunedoara pe care a vândut-o unor investitori olandezi pentru 4,7milioane de euro. Raul Ciurtin spune că investiţia în fermă a fostfăcută pe fondul situaţiei din urmă cu cinci-şase ani, când Românianu era membră a Uniunii Europene, laptele de export fiind mai greude procurat, însă acum deficitul de pe piaţa internă poate fiacoperit cu ajutorul importurilor. "A dispărut nevoia stringentă dea lua lapte strict din România. Aveam un capital investit acolo, nueram supereficienţi, am decis să vindem ferma, practic laptele îlcumpărăm de acolo, dar banii (investiţi în fermă - n. red.) îifolosim în altă parte."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO