Companii

Gata de ofensivă. Annabella este prima reţea locală care se ia la „trântă“ cu grupurile străine din retailul alimentar după o pauză de zece ani

Gata de ofensivă. Annabella este prima reţea locală...

Autor: Cristina Roşca

07.07.2023, 00:08 14984

Cei zece jucători din comerţul modern controlează 70% din piaţă În acest sector, după falimentul PIC în urmă cu mai bine de un deceniu, România nu a mai avut niciun business antreprenorial de talie mare Spre comparaţie, în bricolaj, Dedeman e lider.

Lanţul de magazine Annabella, originar din judeţul Vâlcea, controlat de familia de antreprenori locali Mutu, se profilează a fi prima reţea autohtonă care se ia la „trântă“ cu grupurile străine din retailul alimentar după o pauză de zece ani.

Compania care are 100 de magazine şi afaceri de aproape 500 de milioane de lei a anunţat săptămâna aceasta că a cumpărat lanţul Best Market de la antreprenorul Ion Şoloman în ceea ce este una dintre cele mai mari tranzacţii din retailul alimentar şi, totodată, cel mai important deal între doi jucători autohtoni.

„Această preluare reprezintă un moment semnificativ în dezvoltarea reţelei noastre,  care reconfirmă punctul de maturitate în care se află Annabella“, a declarat Dorina Mutu, cofondator şi director general.

Mutarea marchează totodată intrarea companiei vâlcene în judeţul Dâmboviţa şi reprezintă confirmarea unei dezvoltări accelerate a Annabella, dezvoltare care până acum a fost realizată în principal prin deschideri de la zero. În fiecare din ultimii ani, compania a inaugurat 10-15 unităţi noi, deşi a şi închis o serie de spaţii neperfor­mante.

Dezvoltarea rapidă şi apetitul pentru achiziţii confirmă poziţia Annabella ca primul retailer autohton, controlat de antreprenori locali, care se bate cu marile reţele, după o pauză de circa 15 ani, mai exact după criza din 2008-2009, când multe afaceri româneşti au fost închise, au intrat în faliment sau au fost preluate.

Cei zece jucători din comerţul modern controlează astăzi 70% din piaţa estimată la 22-25 mld. euro anual.

În acest sector, după falimentul PIC - un business controlat de fraţii Penescu -  în urmă cu mai bine de un deceniu, România nu a mai avut niciun business antre­prenorial de talie mare. Spre comparaţie, în bricolaj, Dedeman e lider detaşat, iar o altă afacere locală, Arabesque, are o poziţie de top.

În comerţul alimentar însă, încet dar sigur, marii jucători străini s-au extins până la peste 4.000 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount şi proximitate modernă.

La polul opus, numărul comercianţilor români e tot mai mic şi asta din două motive.

Pe de-o parte, unele magazine româneşti sunt preluate de străinii care prind astfel poziţii bune şi bază stabilă de clienţi. Pe de alta, sunt şi unităţi care închid din cauza concurenţei acerbe. Există şi excepţii, precum Annabella, un business început la patru ani după Revoluţie.

Reţeaua de magazine originară din Râmnicu Vâlcea a mers pe un model de dezvoltare regional, cautând să controleze cât mai bine teritoriul acoperit. Businessul este deţinut de Dorina şi Dan Mutu, care controlează şi producătorul de conserve Râureni.

Acest model integrat – retail şi producţie – este folosit de mai mulţi antreprenori locali, producţia fiind văzută ca un avantaj în lupta cu marile reţele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO