Discounterul german Lidl, liderul comerţului românesc după cifra de afaceri, a fost în 2023 al şaselea cel mai mare importator de pe plan local, urcând o poziţie în clasamentul realizat de Institutul Naţional de Statistică. Germanii sunt, de departe, cel mai „bine“ poziţionat retailer în acest top, în ultimii ani ei clasându-se între locurile patru şi şapte. Spre comparaţie, în 2012, primul an integral de prezenţă pe plan local, ei se găseau pe 22.
Lidl a intrat în România în 2011, când a preluat cele peste 100 de magazine ale Plus Discount de pe plan local, pe care ulterior le-au rebranduit. În paralel, au început şi să deschidă şi magazine proprii, proces care a continuat şi continuă şi astăzi.
De altfel, oficialii companiei spun că o explicaţie pentru evoluţia Lidl în top 500 de importatori locali constă tocmai în această dezvoltare.
„În cei 12 ani de la intrarea pe piaţa din România, ne-am triplat numărul de magazine şi am extins semnificativ suprafaţa de vânzare, aceşti doi factori explicând nevoia unui volum mai mare de produse în magazine, inclusiv din import.“
În 2023, România a importat bunuri şi servicii în valoare de 122 mld. euro, înregistrând un deficit comercial de 29 mld. euro. Conform estimărilor ZF, care au la bază datele INS, dar şi informaţii privind modelul de funcţionare al Lidl, nemţii au contribuit la această sumă cu 1,5-2 mld. euro, aceasta fiind valoarea importurilor lor directe. Mai exact, primii cinci importatori adună importuri de 10,6 mld. euro, iar următorii cinci - în frunte cu Lidl - adună alte aproape 6 mld. euro.