Companii

„Pare că suntem în două lumi paralele: mediul de afaceri şi autorităţile“

FOTO: Shutterstock
30.06.2010, 23:47 27

MOL: Acţionăm ca într-o situaţie de forţămajoră

MOL România, unul dintre cei mai mari jucători din piaţapetrolieră locală, spune că perioada extrem de scurtă lăsată deGuvern la dispoziţia companiilor pentru implementarea măsurii decreştere a TVA de la 19% la 24%, a obligat firma să-şi derulezeoperaţiunile într-un stil de lucru de forţă majoră.

Mai mult, creşterea TVA ar putea duce scăderea pieţei decarburanţi până la 10% la finalul acestui an, de aproape două orimai mult decât în 2009, în timp ce vânzările non-oil, adică celefăcute prin intermediul magazinelor, ar putea scădea cu circa5%.

"Este necesară o perioadă de timp pentru modificarea preţurilorîn sistem, inventarierea produselor din magazine, respectivreetichetarea acestora ţinând cont de noile preţuri. Având învedere gama largă de produse din magazine, acest proces va necesitaun efort semnificativ. În plus va fi nevoie şi de oprirea temporarăa vânzărilor din magazin. Această situaţie va avea la rândul ei unefect negativ asupra companiei. Cele două zile pe care le avem ladispoziţie nu sunt suficiente pentru a planifica această activitateîntr-un mod eficient, astfel încât să putem limita efectelenegative asupra businessului. Ceea ce facem acum este să acţionămîntr-un modus operandi de forţă majoră", explică Bianca Vasilescu,directorul financiar (CFO) al MOL România, efectele pe caremajorarea TVA de la 1 iulie le are asupra companiei.

Cu toate acestea, reprezentanţii MOL spun că în conformitate cuprevederile legale, modificarea TVA va fi implementată de companiede la 1 iulie în condiţiile în care măsura creşterii fiscalităţii afost anuţată de Guvern la sfârşitul săptămânii trecute după ceCurtea Constituţională a respins scăderea pensiilor cu 15%.

Şi reprezentanţii Rompetrol şi Petrom au oprit noaptea trecutăfuncţionarea benzinăriilor timp de o oră pentru a opera noilemodificări legislative.

Carburanţi mai scumpi

Potrivit jucătorilor din piaţă, majorarea TVA cu cinci puncteprocentuale va duce la o scumpire a preţurilor la pompă de circa4-5%, majorări care se suprapun oricum peste scăderea cererii dinpiaţă.

"Conform datelor furnizate de Asociaţia Română a Petrolului(organizaţie profesională care reuneşte toate cele şase maricompanii petroliere aflate în acest moment pe piaţa din România -n. red.), se estimează că cererea de carburanţi a înregistrat oscădere de aproape 7% în prima parte a acestui an comparativ cuperioada similară din 2009. În baza informaţiilor disponibile înacest moment, MOL România estimează o scădere a pieţei decarburanţi de aproximativ 10% comparativ cu 2009", spuneVasilescu.

Astfel, creşterea TVA concomitent cu scăderea de 25% asalariilor din sectorul bugetar va aduce o scădere suplimentară detrei puncte procentuale unei cereri aflate şi aşa pe o pantădescendentă.

MOL România spune că şi vânzările din magazinele aflate înincinta benzinăriilor vor fi afectate de această măsură.

"În baza informaţiilor disponibile în acest moment, MOL Româniaestimează o scădere a vânzărilor din shop-uri de aproximativ 5%", amai precizat Vasilescu.

Reţeaua MOL România numără 126 de staţii, după ce compania avândut 10 benzinării către italienii de la Eni, aceasta fiind doaro parte dintr-un "deal" mai amplu între cele două companii. Cifrade afaceri a companiei a fost de aproximativ 450 de milioane deeuro, iar câştigul raportat s-a ridicat la 17 milioane de euro.

Ceilalţi mari jucători din piaţa de profil în afară de MOLRomânia sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, Eni România şi OMVRomânia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO