Piaţa de medicamente a încetinit puternic în trimestrul doi al acestui an şi a avut o scădere de 2,5% în euro, respectiv o creştere de 4,4% în lei, până la 626 mil. euro (2,77 mld. lei), arată datele companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
Rezultatele din această perioadă vin după ce în primele trei luni ale anului vânzările s-au majorat cu 21% în lei (18% în euro), iar explicaţia este că firmele s-au concentrat în cel de-al doilea trimestru mai puţin pe vânzări, fiind atente în principal la profitabilitate. Din punctul de vedere al numărului de unităţi vândute, piaţa s-a contractat uşor, iar preţul mediu al unei cutii de pastile a atins 22,4 lei. Altfel spus, s-au vândut mai puţine cutii de pastile, dar mai scumpe.
"Reducerea serioasă a creşterii pieţei în lei, dublată de uşoara scădere în volum, arată primul impact semnificativ al măsurilor de implementare a taxei claw-back: accentul este deplasat forţat dinspre vânzări către profitabilitate pentru majoritatea companiilor", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.
Clawback-ul, o taxă pe vânzările de produse compensate, se aplică din ultimul trimestru al anului 2011, iar producătorii susţin că a ajuns la un nivel extrem de mare, de 30% din vânzări, şi că în acest fel vor fi nevoiţi să-şi revizuiască portofoliile. Totodată, plata acestei taxe a dat peste cap bugetele companiilor, deoarece suma a fost cu mult peste aşteptările celor din industrie.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a încasat 335,82 mil. lei (76 mil. euro) în luna mai a acestui an pentru taxa de clawback (pentru vânzările din primul trimestru al anului), arată datele instituţiei.
Vând mai puţin, clawback mai micŞi jucătorii din piaţă sunt de părere că piaţa s-a contractat din cauza acestei taxe, iar luna aprilie a fost extrem de slabă, "cum de mult timp nu a mai fost în industrie".
"La Antibiotice suntem în cifrele planificate la şase luni, dar în piaţă probabil că nimeni nu se aştepta ca acest clawback să dispară, astfel că au existat companii care au luat «piciorul de pe pedala de pe acceleraţie»", a spus Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi.
El a adăugat că luna aprilie a fost extrem de slabă, în condiţiile în care industria se aştepta la o perioadă bună după ce februarie a fost extrem de dificilă din cauza condiţiilor meteo. "A fost şi o reţinere din partea cumpărătorilor farmacii, cauzată de lipsa cash-ului", a mai explicat Nani.
Cea mai mare creştere, de aproape 8%, a fost înregistrată la vânzările prin spitale, în timp ce în retail majorarea a fost de aproape 4%.
Cumulat în primele şase luni, vânzările de medicamente (eliberate către pacienţi la nivel de preţ de distribuţie) s-au majorat cu 12,6% în lei (7,2% în euro). Medicamentele pentru inimă au rămas cel mai mare segment al pieţei, cu o cotă de 18,2%.
În top zece al celor mai mari 10 jucători din industrie nu a existat nicio schimbare, lider rămânând grupul francez Sanofi. La nivelul poziţiilor 11-20 au existat trei modificări: Johnson & Johnson a crescut două poziţii, Menarini o poziţie, iar Elil Lilly a căzut trei locuri.
În semestrul doi al anului, piaţa va avea o creştere uşoară, sunt de părere companiile.
"Prognoza la nivelul anului 2012 rămâne pe creştere cu 8,9% în lei, însă poate să fie infirmată cu destulă uşurinţă în ambele sensuri: fie o creştere mai mare, datorită nevoilor ridicate de tratament, fie o creştere redusă sau scădere din cauza volatilităţii şi incertitudinilor din piaţă", este de părere Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.
Ioan Nani de la Antibiotice Iaşi spune că avansul moderat al pieţei va fi determinat de clase precum produsele pentru cancer sau cele pentru inimă.
"Toată lumea este speriată şi din cauza cursului şi a lipsei de finanţare. (...) Va fi o politică de prudenţă", a mai spus Nani.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels