Companii

Piaţa imobiliară din Bucureşti, cu ochii pe reconversia a două clădiri iconice: magazinele Unirii şi Cocor din Piaţa Unirii

Reconversia clădirilor reprezintă un subiect „fierbinte“ în ultimii ani, pe măsură ce unele clădiri pot obţine performanţe mai mari dacă vin cu o nouă propunere pe piaţă.

Reconversia clădirilor reprezintă un subiect „fierbinte“ în ultimii ani, pe măsură ce unele clădiri pot obţine performanţe mai mari dacă vin cu o nouă propunere pe piaţă.

Autor: Bogdan Alecu

Piaţa Unirii a fost mereu un punct de referinţă în Capitală. Dacă la începutul anilor 2000 era un culoar de tranzit, cu peste 60.000 de oameni care tranzitau piaţa, după 2015 noile investiţii, dar şi nume noi precum H&M şi Zara au transformat kilometrul zero într-o destinaţie. Pandemia, dar şi lipsa investiţiilor în zona publică însă au afectat din nou popularitatea Pieţei Unirii.

Magazinele Cocor, Unirea, Bucureşti sau fostul Junior, transformat ulterior în tribunal, făceau din zona Unirii punctul fierbinte al retailului în anii ’90. Tot atunci primele firme reprezentau „grosul“ chiriaşilor din apartamentele de pe Bulevardul Unirii, pentru ca în ultimii 10 ani să apară şi noi clădiri de birouri în zonă precum Unirii View, Day Tower, U Center şi Timpuri Noi Square.

Pe de altă parte, în ultimii ani Piaţa Unirii a pierdut o serie de chiriaşi-cheie, precum grupul Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius), Koton şi Mega Image. Altădată o zonă efervescentă, atât după 2010, cât şi la început de 2020 zona şi-a pierdut din popularitate, iar lipsa investiţiilor din zonă a dus la degradarea sa. Pe de altă parte, în ultimii 2 ani au început şi au fost realizate lucrări de modernizare şi a avut loc inclusiv un „război“ al palmierilor între primăria sectorului 3 şi cea a Capitalei. În tot acest timp marii proprietari de malluri din Capitală au continuat investiţiile, pornind de la Bucureşti Mall, care a trecut prin faze de modernizare, până la AFI Cotroceni, care a devenit un pol de office şi comercial.

„În acest moment clădirea centrului comercial Cocor nu poate fi transformată în birouri deoarece nu a fost proiectată în acest sens. În trecut au existat propuneri ca aceasta să fie înlocuită de un proiect de office şi cu hotel, o clădire de 25 de etaje, dar ideea nu a fost acceptată. Noi avem acum 9.900 mp suprafaţă închiriată, nu avem vreo suprafaţă mare disponibilă“, a declarat pentru ZF Aurel Beşliu, vicepreşedintele con­silului de administraţie al Cocor Bucureşti.

Magazinul Cocor a fost redeschis în 2010 în urma unui amplu proces de renovare care a costat 24,5 mil. euro, renovarea începând în 2008 - în acel an Cocor voia să devină un mall al luxului, însă a fost deschis după criza din 2009, iar strategia pentru acesta a fost regândită, mai ales că au existat probleme cu plata creditelor la începutul anilor 2010.

„Având în vedere poziţia centrală şi accesului facil la mijloacele de transport în comun, credem că cele două clădiri ar putea fi transformate în birouri“, a spus Alin Obretin, senior consultant office Agency Cushman & Wakefield Echinox.

„Este foarte important de menţionat însă că cele două proiecte necesită investiţii importante pentru a putea fi reconvertite în birouri, având în vedere că actuală structura nu oferă condiţiile necesare amenajării de birouri. Ne referim aici la înălţime, la disponibilitatea luminii naturale, echipamentele tehnice: lifturi, sisteme de HVAC, etc.“

Reconversia clădirilor reprezintă un subiect „fierbinte“ în ultimii ani, pe măsură ce unele clădiri pot obţine performanţe mai mari dacă vin cu o nouă propunere pe piaţă. Spre exemplu, în 2013 fostul City Mall a fost transformat de Ioannis Papalekas din mall în clădire de birouri, după ce mallul intrase în faliment în 2010. Acum, la 11 ani de la reconversie, fostul mall are o rată de ocupare de peste 90% a birourilor, acesta fiind în proximitatea a mai multe linii de tramvai dar şi a unei staţii de metrou.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro