Companii

Primii 10 jucatori de pe piata de distributie de materiale de constructii au rulat afaceri de 2 mld. euro

Primii 10 jucatori de pe piata de distributie de materiale de constructii au rulat afaceri de 2 mld. euro

Click pentru imaginea marita

09.06.2008, 13:17 182

Cu alte cuvinte, companiile din top 10 au realizat peste jumatate din valoarea intregii piete de materiale de constructii, estimata anul trecut la circa 3,5 miliarde de euro. Topul este condus de catre companiile locale de distributie de materiale de constructii Arabesque (controlata de Virgil Cezar Rapotan), Romstal (detinuta de Enrico Perini) si Ambient (controlata de Ioan Ciolan), care sunt urmate indeaproape de Praktiker, reteaua germana de bricolaj cu cea mai rapida expansiune pe piata locala.
De altfel, grupul german Praktiker a decis ca piata romaneasca sa fie centrul expansiunii la nivel international, unde activeaza in opt tari.
Germanii au avut in ultimii sase ani cea mai agresiva campanie de extindere de pe piata locala, in conditiile in care au ajuns la sfarsitul anului trecut la sapte milioane de clienti fata de 91.000 de clienti, cati aveau in 2002. Investitia medie intr-un magazin este de 8-10 milioane de euro, astfel incat pana la sfarsitul anului investitiile Praktiker vor ajunge la aproximativ 40-50 de milioane de euro.
Singurul new-entry din acest top este compania austriaca bauMax, care si-a planificat dezvoltarea unei retele de bricolaj de 30 de unitati pana la finele lui 2011, dintre care patru vor fi localizate in Bucuresti. Strategia de intrare pe piata locala a implicat deschiderea de magazine in orasele din provincie, unde terenurile au putut fi achizitionate mai rapid. BauMax a realizat in 2007 o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro, dupa doi ani de prezenta pe piata locala, iar pentru anul acesta estimeaza dublarea afacerilor, pe fondul extinderii numarului de magazine.
Campanii puternice de extindere au anuntat si companiile locale Arabesque (distribuitor de materiale de constructii direct pe santier), Dedeman si Ambient (retele de bricolaj).
Astfel, Arabesque va investi anul acesta circa 35 de milioane de euro in deschiderea de noi centre comerciale, in timp ce Dedeman va aloca o suma similara pentru construirea a patru noi magazine.
Ambient are in plan deschiderea a circa 12 centre comerciale in urmatorii doi ani, in care va investi circa 130 de milioane de euro.
La acestea se adauga alte 17-18 magazine care urmeaza sa fie deschise de retelele straine de bricolaj, precum Praktiker, Bricostore, bauMax, Mr. Bricolage sau Hornbach, ceea ce va implica investitii cumulate de aproape 200 de milioane de euro si crearea a circa 2.000 de locuri de munca.
In aceste conditii se creeaza toate premisele necesare realizarii unei cresteri anuale a cifrelor de afaceri de 40%, similara cu cea de anul trecut, mai ales datorita cresterii numarului lucrarilor de constructii de 32% inregistrat in primele trei luni.
Numarul de magazine de bricolaj afiliate unor retele internationale va creste cu 50%, situatie care va conduce la majorarea ponderii acestui segment in piata de distributie a materialelor de constructii, estimata la 30% in 2007. Numarul magazinelor afiliate unor lanturi internationale de bricolaj ar putea ajunge astfel la 53 de unitati, daca planurile retailerilor vor fi duse la bun sfarsit.
Planurile retailerilor de profil s-ar putea lovi insa de preturile mari ale terenurilor si de lipsa fortei de munca pe vanzari, de care si retailerii alimentari vor avea nevoie in acest an, avand in vedere miile de angajati de care au nevoie jucatorii de profil.
O parte din proiectele programate pentru anul trecut au fost amanate pentru 2008, operatorii motivand aceasta strategie prin dependenta lor de piata imobiliara. Cele mai multe magazine de bricolaj vor fi deschise in acest an in Capitala, aici fiind programate trei unitati. Pe lista retailerilor de profil mai figureaza orasele Arad, Timisoara, Suceava, Bacau, Ploiesti sau Deva.
Dezvoltarea puternica a pietei de distributie de materiale de constructii din ultimii ani s-a datorat exploziei de proiecte imobiliare, precum si investitiilor in infrastructura. Tendintele conturate pe piata imobiliara, dezvoltarea noilor proiecte rezidentiale, dar si proiectele noilor cladiri pentru birouri creeaza un potential suplimentar pe aceasta zona.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO