Companii

Produsele premium, singurele care asigura cresterea anuala de pana la 20% a pietei detergentilor

Produsele premium, singurele care asigura cresterea anuala de pana la 20% a pietei detergentilor

Vanzarile de detergenti de pe piata s-au realizat in ultimul an intr-o pondere de aproape 56%

14.10.2008, 16:26 404

Detergentii, cea mai mare categorie din piata produselor de larg consum nealimentare, au un grad de penetrare de pana la 91%, adica gradul de folosire de catre gospodarii, si contribuie cu pana la 20% la piata totala. Mai mult, valoarea la care a ajuns aceasta piata o pozitioneaza pe locul trei in topul bunurilor de larg consum, dupa ulei si bauturile carbogazoase. Cu toate acestea, clientul roman apeleaza foarte putin la inovatiile producatorilor, utilizand in continuare, in proportie de 95%, detergentul pudra cu care a fost invatat.

"Desi consumul de detergenti per capita se apropie de cel din alte tari europene, consumatorul roman nu cunoaste suficient beneficiile pe care le ofera diverse tipuri de detergent. De asemenea, doar 5% din detergentul folosit este lichid sau gel, in conditiile in care in Ungaria produsele de curatare lichide reprezinta 20%, in Slovenia 33%, iar media europeana este de peste 40%", a declarat Marianina Bosman, senior product manager al diviziei de detergenti in cadrul Henkel Romania.
Henkel, filiala locala a companiei germane cu acelasi nume, care activeaza pe piata detergentilor, a produselor cosmetice si a materialelor de constructii, s-a impus pe piata din Romania cu trei marci de detergenti de rufe, Persil, Rex si Perwoll, reusind sa detina in prezent o cota de piata de 14,3% in valoare. Henkel ocupa locul trei in topul celor mai importanti jucatori pe aceasta piata, dupa Procter&Gamble, cu branduri ca Ariel si Tide si Unilever care are pe piata Omo si Dero si este urmat de Evyap care comercializeaza brandul Fax si Hayat Kimya, reprezentantul marcii Bingo. Cele cinci companii au acaparat piata ajungand sa detina aproximativ 95% din acest segment daca ne raportam la volum si peste 96% din valoarea pietei, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services. Chiar daca cresterea in volum a pietei detergentilor este modica, valoarea este din ce in ce mai mare, o sustinere importanta venind din partea produselor premium, care au ajuns sa contribuie cu 43% la valoarea totala a pietei in anul fiscal iulie 2007-iunie 2008. Detergentul premium, reprezentat de marcile Omo, Ariel si Persil, este singura categorie care a crescut in valoare, de la 41,3% cat a insemnat in iulie 2006-iunie 2007, in timp ce detergentul superior (Tide si Perwoll) a inregistrat o scadere de 0,5 procente, cel economic (Dero, Bonux), care contribuie cu 39,5% din valoarea pietei, a scazut cu 0,7 puncte procentuale, iar detergentul ieftin (Rex, Fax, Bingo) a consemnat o diminuare de 0,4%.   
"Cresterea continua in valoare a pietei, de circa 15-20% pe an, este generata pe de o parte de cresterea consumului si pe de alta parte de cresterea segmentului premium, in special cel al detergentilor pentru spalare automata. In anii urmatori segmentul premium isi va pastra trendul ascendent, iar segmentul detergentilor speciali si al detergentilor lichizi vor recupera teren. Chiar daca in prezent nu putem spune ca majoritatea consumatorilor se orienteaza catre marci consacrate, in timp piata se va cristaliza in jurul brandurilor puternice, cu o pozitionare clara din punctul de vedere al beneficiilor pentru consumator", spune Bosman.
Si reprezentantii Unilever South Central Europe, companie care activeaza pe piata bunurilor de larg consum, avand in portofoliu atat produse de ingrijire a locuintei, cat si de ingrijire personala sau produse alimentare, sunt de parere ca puterea de cumparare mai mare a romanilor a condus la cresterea numarului de masini de spalat in locuinte si implicit la cea a consumului de detergent.
"De trei ani se manifesta o schimbare in obiceiurile consumatorilor. Consumul mare de detergent ii determina pe romani sa achizitioneze la fiecare comparare o cantitate mai mare. Aceasta schimbare este favorizata atat de faptul ca la gramaje mai mari pretul pe kilogram este mai mic, cat si de promotiile atractive pe care marii jucatori le deruleaza", cred reprezentantii Unilever South Central Europe. 
Din ce in ce mai multi jucatori au expus produse cu gramaje cuprinse intre doua si sase kilograme, fiind avantajati si de spatiul considerabil mai mare din supermarketuri si hipermarketuri.
Vanzarile de detergenti de pe piata s-au realizat in ultimul an intr-o pondere de aproape 56% in supermarketuri si hipermarketuri, segmentul detergentilor urmand astfel trendul inregistrat la nivelul intregii piete de bunuri de larg consum, de concentrare a vanzarilor pe canalele de distributie moderne (lanturile de magazine cu suprafete mari de vanzare).
Tendinta de a cumpara gramaje mari, produse care au inregistrat in prima jumatate a acestui an cresteri in volum cuprinse intre 15% si 20%, se reflecta insa in scaderea ponderii detinute de detergentii de gramaj mic. Unilever a reusit sa castige 33,4% din volumul pietei detergentilor si peste 31% din valoarea acesteia, cea mai mare contributie venind din partea brandului Dero, pozitionat pe segmentul economic.
"Dero este lider in volum al pietei detergentilor in Romania, cu o cota de piata de 32,2%. Din punct de vedere valoric, Dero detine o cota de 30%", anunta reprezentantii companiei.
Pentru a atrage consumatorii, producatorii de detergent apeleaza la inovatii menite sa ridice valoarea acestei piete, chiar daca la o crestere semnificativa in volum nu se asteapta nimeni.
"Piata romaneasca a detergentilor o sa creasca datorita migrarii consumatorilor spre produse care se afla pe un segment calitativ superior sau care le ofera beneficii suplimentare. De exemplu, vom face trecerea de la variante clasice la variante 2in1 (detergent cu balsam-n.red.)", explica reprezentantii Unilever.
In 2006 producatorii au facut trecerea de la detergentul pudra clasic la detergentul compact, cu o treime mai concentrati decat cei granulati, meniti a reduce consumul de detergenti de rufe per ansamblul pietei cu 20.000 de tone pe an si cantitatea de ambalare cu peste 1.000 de tone.
In Romania, consumul mediu anual de detergent pe cap de locuitor, exprimat valoric, a fost in 2006 de circa 10 euro, in timp ce in Europa de Vest acest indicator a fost de 17,4 euro, potrivit companiei de cercetare de piata Euromonitor. In tarile est-europene, in Ungaria de exemplu, consumul s-a ridicat la 12,8 euro pe cap de locuitor. 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO