Industria HoReCa este cea mai lovită de pandemia de COVID-19, afacerile fiind închise timp de mai multe luni, pentru ca apoi să funcţioneze doar parţial, cu o serie de restricţii.
Călin Ionescu, CEO al grupului de restaurante Sphera Franchise Group, unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţă, spune că este foarte greu de preconizat în acest moment impactul pandemiei asupra industriei. Este greu de făcut estimări pentru că predictabilitatea în domeniul HoReCa şi definirea unor trenduri este un demers dificil tot timpul, chiar excluzând contextul pandemic, explică executivul.
„Din informaţiile de pe piaţă putem estima undeva între 25 şi 30% dintre operatorii din industrie care, cel mai probabil, nu vor reuşi să îşi mai deschidă businessurile. Totul va depinde de evoluţia contextului sociosanitar, însă şi de forma şi mărimea unui eventual ajutor venit din partea statului“, spune executivul companiei ce deţine francizele KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România şi dezvoltă brandul KFC şi în Republica Moldova şi Italia.
Industria HoReCa este cea mai lovită de pandemia de COVID-19, afacerile fiind închise timp de mai multe luni, pentru ca apoi să funcţioneze doar parţial, cu o serie de restricţii. Spre comparaţie, în 2019, ultimul an pentru care există date publice şi totodată cel mai bun an pentru domeniu, cifra de afaceri totală a industriei de restaurante, cafenele şi baruri (fără hotelărie) a fost de aproape 19 mld. lei, cu 27.700 de firme ce operau circa 45.000 de localuri.
Primele cifre privind impactul pandemiei asupra industriei vin astfel de la jucători mari precum Sphera, companie listată la bursă care şi-a făcut public bilanţul pe 2020.
Grupul a obţinut anul trecut afaceri totale de 710,8 mil. lei, cu 25,6% mai mici ca în 2019, ca urmare a impactului pandemiei de COVID-19 asupra industriei HoReCa. Totodată, în 2020 compania a obţinut o pierdere netă de 2,3 mil. lei faţă de un profit de 64 mil. lei în anul anterior.
„Pentru noi, închiderea restaurantelor a fost un şoc puternic pe care l-am simţit imediat la nivel de vânzări, angajaţi, stocuri, furnizori, canale de livrare şi am avut nevoie de puţin timp pentru a înţelege ce ni se întâmplă şi cum să reacţionăm şi bine şi rapid.“
Anul 2021 nu pare să fie nici el cu mult diferit de 2020, însă acum executivul român spune că businessul e mai pregătit după şocul iniţial şi neaşteptat din martie anul trecut.
„Ne aşteptăm la o evoluţie pozitivă pentru a doua parte a anului în contextul campaniei de vaccinare în desfăşurare, urmărind îndeaproape şi schimbările survenite prin venirea sezonului cald.“