Companii

Zsolt Szalay, MOL: Vom recupera cota de piata pierduta in urma schimbului de benzinarii cu Petrom

Zsolt Szalay, MOL: Vom recupera cota de piata pierduta in urma schimbului de benzinarii cu Petrom

Zsolt Szalay, CEO al MOL Romania: "Nu cred ca variatia cifrei de afaceri este aspectul care spune tot despre sanatatea unei companii. Conteaza cati bani reusesti la final sa scoti din afacerea ta, la asta se uita actionarii. Intr-adevar, la nivelul cifrei de afaceri nu vom inregistra ritmul de crestere de anul trecut din cauza schimbului de benzinarii cu Petrom, dar profitul va fi peste nivelul din 2006."

18.10.2007, 20:24 60

Pentru atingerea acestui target, filiala locala a grupului petrolier ungar ar trebui sa construiasca in acest termen aproximativ 34 de benzinarii, ceea ce presupune investitii de peste 50 de milioane de euro, luand in calcul o investitie medie pe statie de 1,5 milioane de euro.
Dar aceste planuri s-ar putea modifica, avand in vedere ca majoritatea companiilor petroliere au planuri ambitioase de extindere pana in 2010, ceea ce va pune o presiune suplimentara asupra planurilor MOL Romania.
"Pe termen mediu, vom recupera cota de piata pierduta in urma schimbului cu Petrom. Scopul nostru este de a ajunge la o cota de piata de 15% in urmatorii 3-5 ani. Este greu de spus in acest moment cate benzinarii vom deschide si deci ce investitie va presupune indeplinirea acestui obiectiv pentru ca trebuie sa tinem cont si de cresterea celorlalte companii", spune Zsolt Szalay, CEO al MOL Romania.
Compania a facut anul trecut un schimb de statii cu Petrom prin care a cedat 30 de benzinarii, primind in schimb 11 statii plus o suma de bani.
Odata cu cele 30 de locatii, MOL a renuntat si la afacera cu combustibili pentru avioane MOL Aviation. Efectele acestei mutari au avut un dublu tais. Pe de o parte, cota de piata a companiei a scazut, la fel si vanzarile, dar profitabilitatea a crescut.
MOL Romania a pierdut 7% din cifra de afaceri la sase luni avand un nivel de 255 de milioane de euro, dar a castigat 6% la profit. In 2006, afacerile MOL au crescut cu 25% pana la 524 milioane de euro, iar profitul aproape s-a triplat pana la 6 milioane de euro.
"Nu cred ca variatia cifrei de afaceri este aspectul care spune tot despre sanatatea unei companii. Conteaza cati bani reusesti la final sa scoti din afacerea ta, la asta se uita actionarii. Intr-adevar, la nivelul cifrei de afaceri nu vom inregistra ritmul de crestere de anul trecut din cauza schimbului de benzinarii cu Petrom, dar profitul va fi peste nivelul din 2006", spune reprezentantul MOL Romania.
La nivelul intregului an, cifra de afaceri a MOL Romania ar putea fi cu 10% mai mica decat cea de anul trecut.
Dar scaderea se opreste aici pentru ca reprezentantul MOL spune ca vanzarile medii pe statie vor creste anul acesta cu aproximativ 10%, prin renuntarea la acele puncte de alimentare care practic se canibalizau, ceea ce va avea un impact si asupra cresterii profitabilitatii companiei.
Pe segmentul de servicii din incinta beniznariilor, reprezentantul MOL spune ca este greu sa gasesti acel serviciu care sa-ti aduca valoare adaugata in benzinarie si nu aglomeratia care poate sa-i indeparteze clientii.
"Patrunderea serviciilor in benzinarii va face ca petrolistii sa alerge dupa clienti si nu invers. Exista totusi un risc: acela de a incarca benzinaria cu servicii aproximativ inutile care nu fac altceva decat sa-ti alunge clientii in locuri mai libere, unde nu trebuie sa piarda atat de mult timp. Pana la urma, scopul unei benzinarii este acela de a livra produse petroliere si informatii despre acestea", spune Szalay.
In plus, introducerea unui serviciu care necesita modificari in sistemul IT al companiei devine un obiectiv destul de dificil.
"Intr-un business care merge 24 din 24 de ore este dificil sa faci schimbari, sa testezi un produs inainte de a-l introduce. Este bineinteles vorba doar de acele servicii care presupun modificari majore fie in sistemul informatic sau care necesita o pregatire suplimentara a personalului angajat, pentru a caror testare este nevoie de intreruperea vanzarilor", a mai precizat reprezentantul MOL. Un serviciu pe care MOL va continua insa sa-l dezvolte este cel al restaurantelor din benzinarii. Acum, MOL are o singura astfel de unitate care lucreaza sub brandul Servus, dar spune ca va dezvolta acest proiect atat in alte locatii din Bucuresti, dar si in provincie.
"Probabil ca implementarea acestui nou concept va avea loc in locatii noi care urmeaza sa fie deschise, care au prevazut suficient spatiu pentru ca este destul de greu sa modifici benzinariile actuale", a precizat Szalay.
Una dintre principalele modificari pe care MOL Romania le-a resimtit in structura costurilor de la inceputul anului a fost majorarea cheltuielilor salariale. Pe de o parte, aderarea Romaniei la UE a impulsionat aceste cresteri, iar pe de alta parte pe piata de profil concurenta pentru salariatii calificati este extrem de dura.
"Forta de munca este din ce in ce mai scumpa, iar concurenta pentru oamenii pregatiti, cu experiente internationale este foarte puternica. Aderarea la UE a fost inca un factor care ne-a majorat cheltuielile salariale. Incurajam promovarile in interior, in ultmii doi ani 25% din numarul total de angajati fiindu-le propuse pozitii mai inalte, locul lor fiind luat de alti oameni", explica Szalay.
MOL are o retea de 121 de benzinarii in Romania, fiind al patrulea operator ca dimensiuni de pe piata locala dupa Petrom, Lukoil si Rompetrol.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24