Business Internaţional

Retailul est-european devine un loc tot mai toxic pentru afaceri: în Ungaria numărul de magazine s-a redus cu 16% în ultimii patru ani şi cu 40% în 20 de ani. În Polonia au fost lichidate peste 3.000 de magazine anul trecut, giganţii se clatină, unităţile mici dispar şi discounterii agresivi se extind

În Ungaria, numărul de magazine alimentare a scăzut anul trecut cu 5,2%, ajungând sub pragul de 33.000 de unităţi. Rata de închidere în acest segment a fost mai mică decât media din retail, ceea ce se datorează faptului că guvernul sprijină magazinele mixte mici din zonele rurale. Potrivit Executivului, aproape 2.800 de astfel de unităţi au evitat închiderea anul trecut mulţumită unui ajutor mediu de la stat de 2,9 milioane forinţi (7.500 euro).

În Ungaria, numărul de magazine alimentare a scăzut anul trecut cu 5,2%, ajungând sub pragul de 33.000 de unităţi. Rata de închidere în acest segment a fost mai mică decât media din retail, ceea ce se datorează faptului că guvernul sprijină magazinele mixte mici din zonele rurale. Potrivit Executivului, aproape 2.800 de astfel de unităţi au evitat închiderea anul trecut mulţumită unui ajutor mediu de la stat de 2,9 milioane forinţi (7.500 euro).

Autor: Bogdan Cojocaru

07.06.2024, 23:34 29657

În ultimii ani retailul est-eu­ro­pean a devenit un loc nesi­gur, atât pentru afaceri, cât şi pentru angajaţii din sector. În Polonia, cea mai mare piaţă de consum din regiune, lanţul francez de hipermarketuri E. Leclerc a decis recent să închidă două unităţi. Acestea vor fi lichidate pentru că merg în pierdere.

Dar şi alte magazine poloneze ale E. Leclerc au astfel de probleme şi de aceea este aşteptată o retra­gere mai mare. În ultimul an şi Carrefour, un alt gigant francez, şi-a redus reţeaua de acolo. Aceasta în timp ce liderii locali ai retailului de discount, Lidl şi Biedronka, intensi­fică un război al preţurilor pe care ei l-au pornit şi care zguduie întregul sector. Consumul, lovit de o criză a costului traiului adusă de inflaţie şi de creşterea dobânzilor, abia acum începe să-şi revină.

În Ungaria, ţară care până nu de mult s-a confruntat cu cea mai puternică inflaţie din UE şi a ajuns să aibă cele mai mari dobâzni din regiune, numărul de magazine de retail s-a redus cu 16% în ultimii pa­tru ani. În doar jumătate de an şi-au tras obloanele aproape 4.000 de uni­tăţi, potrivit cifrelor biroului naţio­nal de statistică.

La sfârşitul anului trecut, în Ungaria funcţionau 106.300 de ma­gazine. După calculele Portfolio, în 2023 peste 20 de magazine s-au în­chis în fiecare zi. Dacă din numărut total de unităţi sunt scăzute cele 7.150 de magazine ale companiilor care vând maşini, piese şi compo­nente auto, rezultă că numărul de magazine de retail care deservesc segmentul rezidenţial s-a retras pentru prima dată după câteva decenii sub pragul de 100.000.

Spre comparaţie, în 2005 Ungaria avea 157.600 de magazine. Sectorul s-a contractat cu aproape 40% în 20 de ani. În special ultimii patru ani au fost dificili. Pandemia a redus fluxul normal de clienţi, apoi a venit valul de inflaţie şi odată cu el măsurile antiinflaţie ale guvernului. Printre acestea, discounturile forţate. Energia şi chiriile s-au scumpit. Puterea de cumpărare a salariilor s-a diminuat. Şi în Polonia, şi în Ungaria restrângerea sectorului de retail înseamnă disponibilizări. Pe piaţa poloneză, E. Leclerc a anunţat că până la sfârşitul acestui semestru va lichida două magazine din două orăşele diferite, unul de la extremitatea de sud a ţării, celălalt din nord, dintr-un total de 40 de unităţi acolo. Concurentul Carrefour avea la sfârşitul lunii martie 813 magazine în Polonia, faţă de 841 cu un an înainte, notează The Warsaw Voice. Magazinele închise sunt mai ales unităţi mici, de vecinătate, care operau în sistem de franciză. Şi E. Leclerc s-a extins în Polonia mai ales prin franciză. În primul trimestru, Carrefour a înregistrat o scădere a vânzărilor, raportate la acelaşi număr de magazine, de peste 4% şi a acuzat turbulenţele produse pe piaţă de inflaţia şi de presiunile concurenţiale uriaşe. E. Leclerc are circa 5.000 de angajaţi în Polonia. Cei de la cele două magazine închise vor fi concediaţi. De câteva luni, polonezii sunt martori la tensiuni fără precedent în sectorul de retail. Războaie ale preţurilor au devenit ceva destul de comun. În timp ce preţurile mai mici atrag clienţi, pentru comercianţi acestea înseamnă marje de profit mai mici. În 2023, în Polonia au fost lichidate peste 3.000 de magazine, în cea mai mare parte de dimensiuni mici, afaceri independente. Alte 10.000 şi-au suspendat operaţiunile, potrivit cotidianului economic Rzeczpospolita. Anul trecut, numărul total de magazine a scăzut sub 370.000. Se contractă vizibil segmentul magazinelor alimentare, însă numărul lor depăşeşte 90.000. Iar segmentul domină ca număr de unităţi de retail. Dacă principalele victimele ale tendinţei sunt afacerile mici, multe dintre lanţurile mari de magazine încă se extind. Dintre acestea se distinge reţeaua Zabka, cu un model de business controversat şi deţinută de CVC Capital Partners, unul dintre cele mai mari fonduri de investiţii din lume. În Ungaria, numărul de magazine alimentare a scăzut anul trecut cu 5,2%, ajungând sub pragul de 33.000 de unităţi. Rata de închidere în acest segment a fost mai mică decât media, ceea ce se datorează faptului că guvernul sprijină magazinele mixte mici din zonele rurale. Potrivit executivului, aproape 2.800 de astfel de unităţi au evitat închiderea anul trecut mulţumită unui ajutor mediu de la stat de  2,9 milioane forinţi (7.500 euro). Ca şi Polonia, primăvara a adus dezgheţul consumului şi în Ungaria.