Constructii & Imobiliare

Cushman & Wakefield Echinox: Companiile din Bucureşti cheltuie, în medie, 943 euro pentru amenajarea unui metru pătrat de spaţiu de lucru, cu 32% sub nivelul din Varşovia sau Praga, şi cu 25% peste cel din Sofia

Andrei Ianculescu, head of project management Cushman & Wakefield Echinox

Andrei Ianculescu, head of project management Cushman & Wakefield Echinox

Autor: Cristina Bellu

11.04.2024, 10:41 91

Bucureştiul bifează printre cele mai reduse costuri din Europa Centrală şi de Est atunci când vine vorba de amenajarea spaţiilor de birouri. Deşi acestea au continuat să crească cu 15-20% în ultimul an, totuşi media de 943 euro/mp (hard costs plus soft costs) se situează cu 32% sub nivelul înregistrat în Varşovia sau Praga, şi cu 25% peste cel din Sofia, cea mai ieftină capitală din regiune, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

”Chiar dacă în ultimul an preţul materiilor prime brute nu au mai avut creşteri semnificative, produsele finite care implică cheltuielile cu forţa de muncă, cu utilităţile, cu transportul au continuat să se scumpească. Cel mai mare impact asupra costurilor de amenajare a spaţiilor de birouri l-au avut costul cu forţa de muncă - în condiţiile în care în România vorbim anul trecut de o creştere a salariului mediu net cu peste 15% - şi costurile cu materialele şi echipamentele necesare. Un element important îl reprezintă şi cheltuielile necesare pentru implementarea standardelor ESG, o preocupare din ce în ce mai des întâlnită din partea chiriaşilor ”, explică Andrei Ianculescu, head of project management Cushman & Wakefield Echinox.

Atfel, în funcţie de complexitatea proiectului, a materialelor şi a soluţiilor utilizate, dar şi a sistemelor tehnice şi de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 700 de euro/metru pătrat până la peste 1.400 de euro/metru pătrat. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura şi instalaţiile (51%) şi cu mobilierul (circa 30%) reprezintă cea mai mare pondere în costul total şi au fost impactate cel mai mult de creşterea preţurilor. Sistemele audio-video si tehnologia de IT, precum şi serviciile de project management şi proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spaţiilor de birouri.

Schimbările legislative, care impun noi norme în acest domeniu, reprezintă un alt element care a avut impact asupra bugetelor alocate pentru amenajarea birourilor, potrivit consultanţilor de la Cushman & Wakefield Echinox.

Ei consideră că presiunea pe costuri se va reduce pe măsură ce inflaţia încetineşte, însă pe fondul incertitidinilor la nivel geopolitic care afectează mediul economic tendinţa ascendentă se va menţine şi în perioada următoare.

În acelaşi timp, bugetele alocate de companii pentru aceste investiţii sunt în creştere având în vedere că schimbările de pe piaţa de birouri pe fondul adoptării modului hibrid de lucru impun o regândire a spaţiilor, dar şi investiţii mai mari în soluţii tehnice. Mai mult decât atât, punerea în practică a standardelor ESG implică costuri iniţiale mai ridicate, dar care apoi sunt amortizate prin spaţii mai eficiente energetic, şi cu impact redus asupra mediului. 

Departamentul de Project Management al companiei Cushman & Wakefield Echinox a realizat în ultimii doi ani proiecte cu o suprafaţă de 300.000 de metri pătraţi reprezentând birouri, spaţii de retail, industriale şi de logistică, atât pentru proprietari, cât şi pentru chiriaşi. Pe segmentul de birouri, proiectele finalizate au implicat un buget de circa 30 milioane de euro. Cel mai mare proiect realizat în ultimul an din punct de vedere al bugetului alocat are o valoare de peste 5 milioane de euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO