Eveniment

Criza financiara a fost "importata" in Romania, sustin jucatorii din piata auto

Criza financiara a fost "importata" in Romania, sustin jucatorii din piata auto
05.11.2008, 19:45 174

Dragos Magdalina, director general pentru vanzari al Romcar, importatorul Ford pe piata locala, a declarat in cadrul Seminarului Auto "Piata auto romaneasca - intre maturitate si recesiune" organizat de Ziarul Financiar in parteneriat cu Romcar si casa de avocatura Norr Stiefenhoffer Lutz, ca in Romania criza financiara a fost "importata" din Europa de Vest si nu a fost determinata de conditiile economice de pe piata locala.

"Cutremurul financiar declansat in Statele Unite si Europa de Vest afecteaza piata locala in primul rand prin costurile ridicate ale creditarii", a spus Dragos Magdalina.
In primele noua luni ale anului importurile de masini la mana a doua s-au dublat in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, la un volum de aproape 170.000 de autoturisme, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. In aceeasi perioada, vanzarile de autoturisme noi au scazut cu 2,6%, la aproximativ 223.000 de masini.
"Importurile de second-hand vor determina la un moment dat cresterea vanzarilor de masini noi. Clientul care are in prezent o masina la mana a doua va dori la un moment dat sa o inlocuiasca cu una noua", a declarat Magdalina, care a precizat ca piata second-hand este sustinuta inclusiv de gradul redus de motorizare al Romaniei.
In ceea ce priveste automobilele achizitionate de catre companii, acestea se vor orienta in continuare catre masini noi si nu catre second-hand, datorita costurilor ridicate de exploatare ale acestora.
"Desi venim dupa cresteri spectaculoase cu cifre de 40-50% in anii anteriori, in primele noua luni, pentru prima oara, avem crestere moderata si stagnari. Aici s-au suprapus si cutremurele financiare care insa n-au atins Romania, dar care afecteaza prin indisponibilitatea creditarii", a spus Magdalina.
Dupa data de 1 iulie, aproape jumatate din volumul importat in Romania reprezinta masini mai vechi de 10 ani, in timp ce masinile mai noi de 4 ani au scazut de la o proportie de 29% la 17%.
"Majoritatea masinilor second-hand sunt importate de persoane fizice, care nu platesc taxe, impozite si nu ofera garantie. Avem un caz in partea de vest a tarii, in care o singura persoana fizica a inmatriculat peste 200 de masini aduse din afara", a subliniat Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA),
Potrivit presedintelului APIA, in 2008 piata auto locala se va confrunta cu o scadere a vanzarilor de autoturisme, prima din ultimii opt ani, piata urmand sa ajunga la un nivel sub 300.000 de unitati.
Modernizarea parcului din Capitala, unde gradul de motorizare este de aproximativ 490 de masini/1.000 de locuitori, similar cu media din tari dezvoltate precum Germania sau Italia, a avut si efecte pozitive. Potrivit statisticilor Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei, in 2008 numarul de sanctiuni aplicate pentru defectiuni tehnice a scazut cu pana la 38% in comparatie cu anul 2005.
"In primele noua luni ale anului curent au fost supuse controlului peste 14.000 de autovehicule, din care 1.098 au fost retrase din circulatie prin masura retinerii certificatelor de inmatriculare, pana la remedierea celor constatate", a declarat Marian Motoc, comisar-sef in cadrul Brigazii de Politie Rutiera a Municipiului Bucuresti.
Importul de automobile uzate ar putea avea insa un efect benefic imediat asupra vanzarilor de piese de schimb. Astfel, reprezentantul Robert Bosch, unul dintre cei mai mari jucatori din segmentul aftermarket, estimeaza ca masinile rulate cu o vechime de 2 pana la 8 ani ar putea deveni rapid clientii service-urilor auto.
"Potrivit estimarilor noastre, piata de componente auto aftermarket insumeaza 650 de milioane de euro, iar pentru 2009 previzionam o crestere reala de 5-7%. Totul depinde de investitiile importante in aftermarket, in service-uri auto, care ar putea inregistra o decelerare", a declarat Mihai Boldijar, director de vanzari aftermarket Robert Bosch.
In paralel cu aprecierea numarului de automobile rulate importate, care lovesc puternic in vanzarile de masini noi, Romania continua sa atraga un volum important de investitii straine, ce vor trece de pragul de 8 miliarde in 2008. Potrivit Agentiei Romane pentru Investitii Straine un interes ridicat pentru Romania vine din partea investitorilor asiatici
"Exista companii interesate, carora
le-am prezentat diferite locatii in Romania. Ma gandesc ca foarte multi producatori japonezi, care doresc fabrici in regiune, ar putea veni in Romania. Avem constant cereri din partea lor cat si din partea producatorilor de componente europeni", a spus Sorin Vasilescu, director ARIS.
El a aminitit si de investitia Mercedes, care a mers in cele din urma in Ungaria, care poate aduce pe plan local proiectele furnizorilor directi. ARIS monitorizeaza in total 40 de proiecte straine, a caror valoare insumeaza 2 miliarde de euro si care vor fi atrase ca si pana acum de zona de vest a tarii, care a concentrat cea mai mare parte a activitatii de productie a sectorului automotive.
"Ne asteptam la venirea unui numar important de furnizori ai Ford, care vor aduce investitii estimate de 1 miliard de euro. Acestia vor merge spre Craiova, dar majoritatea proiectelor vor fi atrase tot de vestul tarii", a completat Vasilescu.
El a adaugat ca echilibrarea investitiilor la nivel national tine de capacitatea autoritatilor locale de a crea facilitati si parcuri industriale.
La nivel guvernamental, potrivit casei de avocatura Norr Stiefenhofer Lutz, au fost stabilite planuri de acordare de ajutoare de stat pentru investitiile semnificative, insa deficienta acestora este reprezentata de faptul ca pune in plan secund atragerea de investitii in cercetare si dezvoltare.
"La ora actuala legislatia da mai mult credit investitorilor existenti deja pe plan local, este concentrata pe atragerea de investitii mari, emana intentia de a pune pe primul loc crearea de locuri de munca si pune in plan secund atragerea de investitii in cercetare-dezvoltare", a spus Radu Rafiroiu, Tax Adviser Norr Stiefenhofer Lutz.
El a aratat ca pentru urmatorii cinci ani pentru parcurile industriale a fost stabilit un buget de investitii de 72 de milioane de euro, bugetul pentru ajutoare de stat in cazul investitiilor de peste 30 de milioane de euro ajunge la 500 de milioane de euro si vor beneficia circa 110 de agenti economici.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24