Eveniment

Exclusiv ZF. Nici Comisia Europeană şi nici Consiliul Concurenţei nu au primit notificări de la Ahold Delhaize (Mega Image) sau Profi cu privire la mega-tranzacţia de 1,3 mld. euro pentru preluarea celor 1.600 de magazine Profi din România. Retailerul care ar lua naştere ar deţine peste o treime din piaţa locală de supermarketuri

Exclusiv ZF. Nici Comisia Europeană şi nici Consiliul...

Autor: Răzvan Botea

01.11.2023, 15:48 16733

Comisia Europeană sau Consiliul Concurenţei nu au primit notificări de la Ahold Delhaize sau Profi cu privire la preluarea reţelei de magazine profi de către grupul olandezo-belgian Delhaize, care are sub umbrela sa marca Mega Image.

Tranzacţia a fost anunţată de grupul Ahold Delhaize şi cifra indicată este de 1,3 mld. euro pentru cele 1.600 de magazine Profi din România. Companiile pot face tranzacţia, însă, fără acordul autorităţilor din domeniul concurenţei, Ahold Delhaize nu poate opera magazinele preluate.

În România, autoritatea în cauză este Consiliul Concurenţei, care nu a răspuns, până la transmiterea acestui material, un răspuns la întrebările ZF legate de o posibilă notificare. Surse apropiate situaţiei au transmis, pentru ZF, că instituţia nu a fost notificată încă, deoarece mai întâi trebuie să treacă de avizul Comisiei Europene.

Comisia spune însă că nici ea nu a fost notificată în mod formal: Această tranzacţie nu a fost notificată formal Comisiei. Dacă o tranzacţie reprezintă o concentrare şi are o dimensiune comunitară, întotdeauna companiile sunt responsabile să o notifice Comisia Europeană”.

Conform regulamentelor europene, Comisia Europeană trebuie să fie notificată şi să aprobe tranzacţii între companii care au, fiecare în parte, o cifră de afaceri mai mare de 250 mil. euro în tot grupul sau dacă cifra de afaceri cumulată a celor două companii este mai mare de 5 mld. euro la nivel european. Numai în România, Mega Image a avut afaceri de 1,7 mld. euro în 2022, iar Profi de 2,3 mld. euro.  La nivel de grup, Ahold Delhaize are afaceri de aproape 32 mld. euro.

Cu toate acestea, companiile au încheiat tranzacţia, au anunţat-o public, dar nu au primit undă verde de la autorităţile în materie de concurenţă, conform informaţiilor oficiale.

Împreună, cele două reţele vor avea 2.600 de magazine, o cifră de afaceri de 4 mld. euro, adică 35% din tot segmentul de supermarketuri şi 20% din întregul retail modern. Cu o cotă de piaţă de peste o treime din afacerile supermarketurilor şi de peste 60% din numărul total al unităţilor, gigantul care ar lua naştere din Mega Image şi Profi ar domina autoritar piaţa supermarketurilor din România şi ar avea un cuvânt mult mai greu de spus, fie că este vorba de preţul plătit furnizorilor, fie că este vorba de preţurile şi oferta de bunuri pentru consumatori, aşa cum au transmis alţi jucători din piaţă sau furnizori pentru supermarketuri.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO