Eveniment

Leasingul pierde teren in fata creditului la finantarile pentru autoturisme

20.07.2005, 20:02 46

Autoturismele noi de import achizitionate in leasing pe piata romaneasca au totalizat, in primele sase luni, 23.040 de unitati, in crestere cu 57% fata de perioada similara a anului trecut, reiese din datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Aceasta evolutie in cazul leasingului intervine insa pe fondul cresterii vanzarilor totale a autoturismelor noi de import cu 77%.

Astfel, cu toate ca vanzarile in leasing au continuat sa creasca, acest sistem de finantare a avut o evolutie inferioara platii prin credit bancar sau cash.

Daca in prima parte a anului trecut ponderea vanzarilor in leasing a fost de 59%, nivelul a ajuns la 52%. Vanzarile prin credit bancar si cash au ajuns la 21.128 unitati (48%), dublu fata de perioada similara din 2004, de 10.314 unitati.

Intre cele mai bine comercializate marci de import se remarca Renault, autoturismele producatorului francez fiind achizitionate in leasing in proportie de 34% (3.432 unitati), urmat de Skoda - 57% (3.670 unitati), Volkswagen - 55% (2.681 unitati) si Peugeot - 25% (1.096 unitati).

Situatia este diferita in cazul importurilor de autovehicule comerciale sub 3,5 tone, unde leasingul a continuat sa fie dominant, reprezentand 66%.

In primele sase luni, vanzarile in leasing au crescut cu 71%, la 4.072 de unitati, cu 10% mai mult fata de cresterea inregistrata pe segmentul cash si rate.

In ceea ce priveste autoturismele romanesti, singurele date certe privind modul de achizitie sunt cele privitoare la Dacia. Astfel, din cele 51.935 de unitati comercializate in acest an, 16% (8.478 unitati) au fost vandute prin leasing.

Ponderea mica detinuta de leasing pe acest segment este explicata prin preturile scazute care orienteaza clientii spre credit sau plata cash.

Contracte mai lungi, dobanzi mai mici

ConcurenTa agresiva, prelungirea duratei contractelor de leasing, scaderea dobanzilor si reducerea avansului sunt principalele tendinte ale pietei finantarilor auto, apreciaza reprezentanti din industrie.

Presedintele APIA, Brent Valmar, a declarat ca noile conditii de finantare, oferite deopotriva de leasing si credit, au contribuit decisiv la inregistrarea recordurilor din piata auto. "Ofertele prin care finantatorii suporta una-doua rate de leasing, precum si costurile de asigurare CASCO ale masinii, posibilitatea negocierii avansului si a valorii reziduale s-au dovedit extrem de atractive pentru clienti", a precizat Valmar.

Aceasta parere este impartasita si de directorul general al RCI Leasing Romania, Gerard Pesson. "Tendinta generala consta intr-o serie de oferte promotionale agresive, precum un an de finantare gratuita, dar si rapiditatea cu care se raspunde la solicitari", a declarat Pesson.

In prezent, contractele de leasing s-au extins pe o perioada cuprinsa intre trei si patru ani. In opinia presedintelui Tiriac Leasing, Adrian Alexe, piata se va stabiliza cel mai probabil la o perioada a contractului de leasing de circa 48 de luni, existand insa si oferte care ajung la 60 de luni.

"Varianta finantarilor pe cinci ani reprezinta, mai degraba, un suport de marketing in conditiile in care rata este foarte apropiata de cea a unui contract pe patru ani", sustine Alexe.

Factorii care influenteaza intinderea perioadei de leasing sunt legislatia, prin noile norme de creditare, puterea de cumparare, precum si accesibilitatea la linii de finantare pe termen lung, apreciaza directorul de vanzari la Motoractive, Florentina Taudor.

O prelungire a perioadei de finantare la peste patru ani este riscanta din cauza dificultatii de a stabili o valoare reziduala a masinii apropiata de valoarea de piata. Acest lucru este cu atat mai dificil in cazul masinilor scumpe la care devalorizarea este mai mare.

"Ca un exemplu, deprecierea unui Maybach al carui pret este de 300.000-400.000 de euro este de circa 800 de euro pe luna", a precizat Alexe.

In privinta costului de finantare, oficialul Tiriac Leasing afirma ca unele firme de leasing subsidiare bancilor practica dobanzi de dumping de circa 7%, o dobanda corecta pe piata romaneasca fiind de 8,5% - 9% pe an.

Aceeasi opinie este impartasita de oficialul Motoractive care apreciaza ca o reducere a dobanzii sub 8% reprezinta o scadere artificiala pe fondul intentiilor unor finantatori de a atrage cote crescute de piata pe termen scurt.

"Competitia pe piata romaneasca este usor dezechilibrata intre societatile cu capital social romanesc si cele straine, rezultata firesc din costurile de refinantare", a precizat Alexe.

Astfel, daca dobanda obtinuta de pe pietele internationale de o societate cu capital strain este de 3%, in cazul finantatorilor romani aceasta poate ajunge la 6-7%. In plus, oferta catre clienti trebuie sa reflecte si marja de dobanda a fiecarei companii de leasing, de circa 2%, dar si sume care sa acopere eventualele costuri legate de intarzieri la plata sau de revalorificarea masinilor care fac obiectul contractelor de leasing.

Prin faptul ca noile oferte de creditare propun cumpararea unui autoturism nou in schimbul unui autoturism second-hand sunt stimulate si vanzarile de masini rulate.

"Exista o cerere importanta pentru vehicule second hand, in principal in urma gradului redus de motorizare in Romania si a puterii de cumparare relativ scazute a pietei", a precizat Taudor.

Dificultatea de revalorificare a masinilor, precum si imposibilitatea de a monitoriza efectuarea reviziilor periodice, obligatorii conform clauzelor contractuale reprezinta insa factori care tempereaza cresterea acestei piete.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24