Guvernul a aprobat ieri noile reglementări privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi a contractelor de concesiune, precum şi cele referitoare la organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
Proiectul de lege aprobat are scopul să asigure – anunţă guvernul - la nivel naţional, mecanisme şi proceduri rapide şi eficiente de sesizare şi remediere a neregulilor, care să garanteze respectarea reglementărilor privind atribuirea contractelor de achiziţie publică sau de concesiune. Proiectul conţine măsuri menite să asigure „o jurisprudenţă consecventă şi decizii predictibile, pentru a preveni utilizarea abuzivă a căilor de atac administrativ-jurisdicţionale şi/sau judiciare“, fără a afecta însă dreptul operatorilor economici de a depune contestaţii, dă asigurări guvernul.
Totodată, sunt excluse din domeniul de aplicare al proiectului de lege achiziţiile directe şi achiziţiile efectuate de oricare alte entităţi decât autorităţile sau entităţile contractante.
Noul proiect de lege preia din directivele europene în materie normele specifice de formulare a unor căi de atac de către orice persoană care se consideră vătămată printr-un act al autorităţii contractante. În cazul unei asocieri de operatori economici care depun o ofertă comună, „se prevede expres că orice membru al asocierii poate depune contestaţie“.
Un element de noutate adus de proiectul de lege constă în obligativitatea notificării prealabile. Mai exact, înainte de a se adresa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau instanţei competente, persoana sau firma care se consideră vătămată are obligaţia să notifice autoritatea contractantă cu privire la solicitarea de remediere a pretinsei încălcări a legislaţiei privind achiziţiile publice sau concesiunile. Operatorii economici pot sesiza direct autoritatea contractantă asupra unor eventuale nereguli înainte de a depune contestaţie la Consiliu sau la instanţa de judecată, iar autoritatea contractantă poate lua măsuri de remediere înainte de a fi depusă o contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
Lipsa notificării prealabile duce la imposibilitatea sesizării Consiliului sau instanţei competente.
De la caracterul obligatoriu al notificării prealabile a fost instituită o excepţie, în scopul evitării formulării unor notificări prealabile succesive, de către diferiţi operatori economici care se consideră vătămaţi de eventuale măsuri de remediere adoptate de autoritatea contractantă, urmare a unei notificări prealabile.
În cazul acestora, proiectul prevede posibilitatea să se adreseze direct Consiliului sau instanţei cu o contestaţie. Formularea unei notificări prealabile are ca efect suspendarea de drept a încheierii contractului, sub sancţiunea nulităţii absolute a contractului. Procedura privind notificarea autorităţii contractante nu va presupune costuri sau garanţii suplimentare pe care ar trebui să le suporte operatorul economic.
În ceea ce priveşte sistemul administrativ-jurisdicţional de soluţionare a contestaţiilor, conform proiectului de lege, contestaţia în faţa Consiliului este gratuită şi poate fi formulată doar dacă se face dovada notificării prealabile obligatorii.
În ceea ce priveşte sistemul judiciar de soluţionare a contestaţiilor, potrivit proiectului de lege, contestaţia în faţa instanţei de judecată este condiţionată de plata unei taxe de timbru şi poate fi formulată doar dacă se face dovada notificării prealabile obligatorii. Pentru soluţionarea mai rapidă a contestaţiilor, proiectul stabileşte termene mai scurte de judecată. Astfel, primul termen de judecată va fi de cel mult 20 de zile de la data înregistrării contestaţiei, iar termenele de judecată ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile.
Proiectul de lege este parte a noului pachet legislativ privind achiziţiile publice, supus consultării publice.