Eveniment

Premiera in privatizari: statul va vinde intre 25 si 50% din Aeroportul Arad

03.08.2007, 19:59 16

Consiliul Judetean Arad va scoate la vanzare un pachet de 25 pana la 50% din actiunile aeroportului din localitate, dupa ce alesii judeteni vor aproba un proiect de hotarare ce vizeaza accelerarea masurilor de privatizare in ceea ce priveste baza aeriana. Aceasta ar fi prima privatizare a unui aeroport in Romania.
Aeroportul International Arad a obtinut in anul 2006 venituri proprii in valoare de 1.654.500 lei (470.000 de euro), in urma contractelor incheiate si a activitatilor prestate, o actiune la aeroport fiind evaluata la 50,7 lei.
Cel mai mare aeroport din Romania, "Henri Coanda" din Bucuresti, a inregistrat in 2005 venituri de 50 milioane euro si un profit de 1 milion de euro, fiind evaluat pe baza acestor date, dar si a fluxului de pasageri si a pozitiei sale, la 830 milioane de euro, adica de 16 ori cifra de afaceri, conform Topului celor mai valoroase companii din Romania pe anul 2006. Proportional, Aeroportul din Arad ar putea valora 7-8 milioane de euro, deci Consiliul Judetean ar putea obtine intre 2 si 4 milioane de euro din cedarea pachetului de actiuni.
Conform unui studiu al companiei germane de consultanta Symbios GmbH, care a fost desemnata prin licitatie sa efectueze un studiu de oportunitate pentru metoda de privatizare a SC Aeroportul Arad SA, se propune o impartire a actionariatului in trei parti majore: Consiliul Judetean Arad, Primaria municipiului Arad si operatori aerieni.
Studiul intocmit de Symbios prevede ca, in prima etapa, Consiliul Judetean Arad va pastra ponderea majoritara (min. 50 la suta plus o actiune), urmand ca in cadrul privatizarii sa atraga un partener (sau mai multi) care va avea o cota de participare de la 25 la suta pana maxim 50 la suta - o actiune.
In opinia "Symbios", prin scoaterea la vanzare pentru privatizare a actiunilor va trebui sa se prefere castigarea unui partener care va consolida Aeroportul Arad din punct de vedere economic si strategic. "Cele mai potrivite ar fi companiile aeriene romane sau straine, care au posibilitatea de a mari numarul de pasageri ai Aeroportului Arad, dar si a numarul destinatiilor acestuia, consolidandu-l in acest fel durabil", au declarat oficialii companiei germane.
In a doua etapa a privatizarii (cel mai devreme dupa 5 ani) va trebui ca partenerului sa i se ofere, dupa ce si-a indeplinit cu succes sarcinile respective, o pondere majoritara, desi Consiliul Judetean Arad va trebui sa pastreze, in continuare, suficiente cote pentru a-si asigura dreptul de participare, ca Junior-Partner.
Ca alternativa la privatizare este luarea in concesiune, care-i ofera concesionarului dreptul de folosire a aeroportului pentru cel putin 25 de ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO