Eveniment

FMI nu mai are rabdare cu Guvernul

Tanasescu critica incetineala Guvernului
25.04.2010, 23:07 31

Guvernul nu a facut mare lucru in materie de reforme intrimestrul I, asa ca misiunea FMI vine de aceasta data la Bucuresticu propuneri de "masuri foarte concrete" pentru reducereadeficitului bugetar, afirma Mihai Tanasescu, reprezentantulRomaniei la Fond.

"Mare lucru nu s-a facut in trimestrul I. A fost aprobata legearesponsabilitatii fiscale, insa aceasta nu creeaza efecte imediate.Ramane ca din trimestrul II si pana in trimestrul IV sa fie pusaccentul pe aplicarea unor masuri concrete de reducere acheltuielilor publice. Sunt convins ca de aceasta data vor fiidentificate impreuna cu Guvernul masuri foarte bine desenatepentru a obtine in sfarsit rezultatele dorite. Desigur, problema varamane implementarea, pentru ca deja avem un decalaj mare intrevorbe si fapte", a spus Tanasescu intr-un interviu pentru ZFinaintea inceperii noii runde de discutii intre FMI si Guvern incadrul acordului stand-by semnat in urma cu un an. El nu a dorit sadea detalii despre masurile avute in vedere de Fond, avand invedere ca urmeaza o negociere. Cert este ca se anunta cea maicomplexa serie de discutii de la incheierea acordului, dupa ce laprecedentele evaluari FMI s-a aratat extrem de tolerant si acontinuat sa elibereze transele de bani in ciuda intarzieriiconstante a reformelor angajate de Guvern. Tanasescu spune capunctul de pornire va fi noua prognoza de crestere economica pecare FMI o avanseaza pentru Romania: numai 0,8% pe 2010, fata de1,3% in estimarea precedenta.

"Noua prognoza a Fondului este cu jumatate de punct procentualmai mica si va conduce probabil la revizuirea intregului cadru deluare a deciziilor economice, fiind vizati in lant toti indicatoriimacroeconomici importanti. Daca se va cadea de acord cu Guvernulasupra noii prognoze, vom incepe revizuirea inclusiv aindicatorilor bugetari."

La un PIB mai mic, tinta anuala de deficit bugetar stabilitainitial va corespunde unei tinte indicative mai mari decat plafonuldiscutat de 5,9% din PIB, asa ca ar putea fi renegociata.

Reprezentantul Romaniei la FMI remarca faptul ca economia aevoluat sub asteptari inca din trimestrul IV din 2009, prindescresterea serviciilor si incetinirea consumului intern, ceea cea condus la revizuirea prognozei de PIB pe 2010.

Daca tinta de deficit bugetar ar putea fi modificata,angajamentul de reducere a ponderii cheltuielilor de personal de la9,4% din PIB la 8,7% din PIB pana la sfarsitul anului ramaneintangibila. "Esenta mesajului pe care il aduce Fondul esteobligatia Guvernului de a reduce ponderea cheltuielilor cupersonalul in PIB. Atingerea tintei de 8,7% din PIB nu estenegociabila, trebuie indeplinita, iar pentru aceasta este nevoie demasuri accelerate."

De la inceputul anului, Guvernul ezita sa treaca ladisponibilizari semnificative in sectorul public, desi premierulle-a cerut de mai multe ori ministrilor sa analizeze la cateposturi pot renunta.

"Am vazut ca se tot discuta ba despre 100.000, ba despre 70.000de potentiale concedieri si probabil ca exista aici o componentapolitica importanta. Nu numarul este insa important, ci sa seinceapa luarea de masuri concrete si eficiente, pentru ca deja s-aintarziat mult, iar costurile devin mai mari." Chiar sipresedintele Basescu a remarcat recent ca Guvernul doar a vorbitdespre concedieri in sectorul bugetar, fara ca in statistica sa sevada o scadere importanta a numarului de posturi.

Majorarea TVA, varianta de urgenta pe termenlimitat

Amenintarea majorarii TVA, care pluteste in aer de mai bine deun an, ramane in opinia lui Tanasescu un scenariu de avarie, oeventuala ipoteza fiind cresterea cotei doar pe o perioadadeterminata pentru acoperirea golului de venituri bugetare.

"Nu vad majorarea TVA drept o solutie in momentul de fata. Arputea fi avuta in vedere doar ca o masura extrema si aplicatatemporar, nu pe termen lung, doar cat sa fie acoperit golul devenituri din buget care antreneaza incetinirea economiei."

Tanasescu considera ca majorarea cotei de TVA ar putea fi osolutie doar din punct de vedere teoretic. "In practica, amindoieli ca exista capacitatea de a aduce semnificativ mai multevenituri la buget prin majorarea TVA. Apoi, ar aparea efectesecundare pe inflatie si posibile reactii pe cursul de schimb. Euraman la ideea ca mai sunt alte masuri de luat pana la majorareaTVA."

El admite insa ca in ultimul an s-a dovedit ca Guvernul nu areusit sa ia masurile respective.

"Intr-adevar, sunt multe lucruri care nu s-au facut. Nu suntinsa adeptul masurilor radicale precum cresterea TVA pana cand nuse evalueaza daca au fost luate celelalte masuri posibile deconsolidare fiscala: instituirea unei discipline mai puternice acheltuielilor, colectarea mai buna a taxelor existente, coordonareamai buna intre institutiile statului, extinderea bazei de impunereprin eliminarea numeroaselor exceptii de taxare din Codul fiscal.Sunt prea multe exceptii de la plata impozitelor."

Statul ramane dator sectorului privat

O alta problema pe masa negocierilor care incep in aceastasaptamana va fi ratarea inca o data a tintei de reducere adatoriilor statului fata de economia privata.

"Tinta pe luna martie a fost ratata. Problema arieratelorstatului este importanta in primul rand ca mesaj. Volumul nu estemare, de circa 0,3% din PIB, insa problema majora este ca nu scadeprin ceea ce fac Finantele. Exista o tendinta de scadere slaba, darinsuficienta pentru a produce o asteptare pozitiva ca datoriilestatului nu vor mai fi o frana pentru economie."

Tanasescu spune ca tinta finala este ca pana la sfarsitulacordului cu FMI, in aprilie 2011, stocul datoriilor sa fie redusla zero. Spre deosebire de precedentele acorduri stand-by, FMI sepreocupa acum de datoriile Guvernului fata de sectorul privat si nuinvers, in ideea ca banii imprumutati ar trebui inclusiv sa ajutestatul sa nu mai fie generator de blocaj financiar in economie prinneplata facturilor nici macar in 90 de zile.

Fondul de Investitii si deficitul bugetar

FMI nu a fost informat pana acum in legatura cu proiectulGuvernului de a infiinta un nou Fond de Investitii prin care sapoata fi finantate mai usor mari proiecte.

"Probabil ca ideea va fi prezentata misiunii Fondului in zileleurmatoare. Este bine ca s-au facut precizari oficiale ca nu seintentioneaza folosirea de resurse din rezerva valutara. Mareadiscutie va fi insa daca acest fond ca institutie publica poate fiadministrat in afara bugetului statului sau nu, iar problema va fidelicata inclusiv cu Comisia Europeana care este foarte atenta laacest aspect. Daca intra in calculul deficitului, va fi o mareproblema."

Tanasescu considera ca un asemenea proiect trebuie binemonitorizat si reaminteste ca exista deja o structura similaradenumita Fondul de Dezvoltare.

"Daca exista vointa sa fie reduse mai mult cheltuielile curente,banii astfel economisiti ar putea fi orientati spre investitii. Potfi obtinute resurse suplimentare din reducerea acestor cheltuieli.Apoi este nevoie de o mai buna prioritizare a proiectelor careprimesc bani publici."

In acelasi timp, fostul ministru al finantelor acuzatransparenta insuficienta a cheltuielilor publice si problemele decomunicare.