Media & Advertising

Presa scrisa asteapta bugetele pe care le merita

20.12.2002, 00:00 15

Pe piata de media, anul 2002 a fost unul al miscarilor importante, atat de trupe cat si de fonduri. Dar nu neaparat si de bugete de publicitate, spun editorii. Tendinta de concentrare a fost vizibila, la fel ca si incercarile jucatorilor mari de a gasi nise sau modalitati noi de a "lovi" concurenta pe pietele mai mature. Aceasta in conditiile in care televiziunea si radiourile au atras, prin preturi mici, volume importante de publicitate.
In acest an, pe piata romaneasca au aparut mai multe reviste: Tabu, Hello, TV Story, Acasa in bucatarie, Star etc., dar au si disparut cateva: Claudia, Jumatatea mea, etc. Multe publicatii s-au relansat in cautarea formulei ideale sau pur si simplu pentru a mai genera o cat de mica "furtuna" publicitara. Cel mai important eveniment al anului a fost aparitia Studiului national de audienta pentru piata de media scrisa, o data cu care cele mai importante publicatii de pe piata romaneasca au putut vedea care le este audienta si care le sunt cititorii. Un lucru extrem de important pentru ele, dar mai ales pentru advertiseri. Va fi acest eveniment punctul de cotitura de la care presa scrisa va putea demonstra - cu date - ca e mai eficienta pe anumite tipuri de public decat alte medii? Ramane de vazut in 2003.
Dar cum a fost acest an pentru principalii editori? Parerile sunt impartite. Unii spun ca investitiile in publicitate nu au crescut, iar altii spun ca dimpotriva.
"In 2002, piata presei scrise a fost in crestere, atat din punct de vedere al titlurilor, cat si al investitiilor de publicitate. Segmentarea pietei a fost tendinta principala, in sensul ca oamenii s-au orientat tot mai mult spre un anumit tip de informatie", spune Dana Cristescu, general publisher la Publimedia International, editorul mai multor publicatii, printre care Ziarul Financiar, Pro TV Magazin, Acasa Magazin, Playboy.
Cristina Simion, directorul general al Romanian Publishing Group, editorul publicatiilor Avantaje, Elle, Viva, Popcorn etc., sustine ca per total investitiile de publicitate in presa scrisa nu au crescut mult in acest an fata de 2001. "Cresterea investitiilor de publicitate s-a concentrat catre canalele media de presa scrisa care au putut oferi certitudinea unui raspuns corect din partea publicului tinta, si aici ma refer la cifrele de audienta si de audit", a mentionat Cristina Simion. Ea spune ca a fost un an mai bun pentru editorii de revista decat pentru editorii de ziare. "Pentru revistele noastre cifra de afaceri a crescut semnificativ si pentru ca am putut oferi informatii complexe despre electoratul nostru", mai spune directorul general al RPG.
Razvan Cornateanu, directorul executiv al Ringier Romania are o concluzie pesimista in privinta a ceea ce s-a intamplat anul acesta. Opinia lui este ca pe ansamblu, publicatiile din Romania si-au micsorat tirajul cu 3-5% si in consecinta s-a redus si numarul de exemplare vandute cam in aceleasi procente. "Presa scrisa din Romania trece printr-o perioada de criza, iar aparitia de noi publicatii a adancit criza", a mentionat directorul Ringier, editorul ziarului Libertatea, a saptamanalului economic Capital si a revistelor TV Mania, Unica, Lumea femeilor.

Ce cred editorii ca se va intampla la anul?
Dana Cristescu de la Publimedia International se asteapta ca la anul sa se mentina tendinta de crestere - atat ca numar de cititori cat si ca volum de publicitate. "Aceasta crestere este justificata de cel putin doua avantaje ale presei scrise, fata de media electronica: faptul ca cititorul isi cumpara publicatia direct de la chiosc exprima un grad mai mare de fidelitate decat fata de TV, iar in al doilea rand, produsele de presa scrisa au o mobilitate mai mare, adica o revista o poti citi unde vrei si cand vrei, pe cand televizorul aduce o conditionare in timp si spatiu", spune Cristescu.
Cristina Simion crede ca la anul investitiile de publicitate vor creste, sustinute de brandurile nationale. "Insa este prematur  sa apreciem daca in 2002 va fi o investitie mai mare in publicitate. Cu siguranta ca vor fi produse si servicii specializate care vor alege revistele ca si canal de comunicare tocmai pentru ca revistele reprezinta un mediu editorial specializat", spune Cristina Simion.
Pentru anul viitor, Razvan Cornateanu se asteapta la o crestere a pietei de publicitate pe media "datorita aproprierii alegerilor si a negocierilor de aderare la Uniunea Europeana".
In acest moment, piata de publicitate pe media scrisa se ridica in jurul a 30 mil. dolari anual, iar piata pe exemplarele vandute de catre editori ajunge la 40-50 mil. dolari anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24