Mediafax.biz Exclusiv

Cum s-a restructurat Praktiker: în trei ani au plecat 500 de oameni, câte 30 din fiecare magazin

Cum s-a restructurat Praktiker: în trei ani au plecat 500 de oameni, câte 30 din fiecare magazin

Autor: Cristi Moga

22.02.2012, 12:00 466

Grupul german Praktiker, care în perioada 2003-2009 a dominat autoritar piaţa locală de bricolaj, a fost nevoit să se restructureze în ultimii trei ani, renunţând la peste 500 de angajaţi, în condiţiile în care cifra de afaceri s-a prăbuşit de la 300 de milioane de euro în 2008 la aproximativ 150 de mil. euro anul trecut.

Firma avea pe piaţa locală circa 100 de angajaţi per magazin, dar la sfârşitul anului trecut numărul acestora a scăzut la 74, potrivit calculelor ZF, care iau în considerare numărul de salariaţi transmis de Praktiker pentru toată compania, inclusiv personalul administrativ.

"La sfârşitul lui 2011, Praktiker România avea aproximativ 2.000 de angajaţi, acesta reprezentând un număr optim, care asigură eficienţa proceselor şi operaţiunilor administrative ale companiei", spun reprezentanţii companiei, care pe parcursul anului 2010 a avut un număr mediu de 2.362 de salariaţi, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

Reprezentanţii Praktiker nu oferă informaţii cu privire la valoarea vânzărilor companiei pe parcursul anului 2011 în România. Potrivit raportului financiar publicat pentru primele nouă luni ale anului trecut, Praktiker a avut vânzări de 116,1 milioane de euro, în scădere cu 24,4%.

Luând în calcul aceeaşi dinamică a vânzărilor şi pentru cel de-al patrulea trimestru al anului trecut, vânzările Praktiker în România s-au ridicat la aproximativ 150 mil. euro anul trecut, potrivit calculelor ZF.

"Rezultatele Praktiker reflectă tendinţa generală a pieţei DIY din România, tendinţă determinată atât de contextul economic actual, cât şi de creşterea numărului de jucători de pe această piaţă. Market share-ul nu se mai împarte acum doar între doi - trei competitori, ci între nume mari ale industriei DIY, româneşti şi internaţionale, fiecare cu politici competitive de extindere, dar şi de preţuri", explică reprezentanţii companiei.

Într-adevăr, în ultimii trei-patru ani piaţa de bricolaj a devenit mult mai competitivă, odată cu intrarea unor companii precum BauMax, OBI sau Hornbach, dar şi ca urmare a accelerării procesului de extindere de către reţeaua băcăuană Dedeman, care a devenit noul lider al pieţei.

Nu vindem!

În 2002, Praktiker şi Bricostore au fost primele două reţele străine care au pătruns în piaţa de bricolaj, care a ajuns la vânzări anuale de circa un miliard de euro. După zece ani de prezenţă, în condiţiile în care toţi jucătorii susţin că piaţa de profil este prea aglomerată şi sunt necesare consolidări, se pune problema unui exit?

"În niciun caz nu se intenţionează vânzarea companiei. Din contră, Praktiker intenţionează să continue procesul de dezvoltare, însă acest lucru depinde şi de evoluţia economiei româneşti", spun oficialii lanţului german de bricolaj.

În perioada 2009-2011 Praktiker a deschis în România doar două magazine, în Focşani şi Botoşani, timp în care compania a închis o serie de magazine în Germania sau Turcia. Piaţa locală de bricolaj este formată în prezent din circa 100 de magazine, dar unele oraşe pot fi considerate aglomerate.

Se pune problema închiderii vreunui magazin Praktiker?

"Nu se ia în calcul această posibilitate", spun reprezentanţii Praktiker, care însă nu au deocamdată nici planuri de reluare a expansiunii.

"Praktiker şi-a propus să se concentreze mai mult pe ceea ce consumatorul caută şi îşi doreşte decât pe extinderea reţelei de magazine".

Reţelele de bricolaj au încetinit în ultimii ani procesul de expansiune, iar 2012 se anunţă a fi un nou an cu deschideri puţine.În afara băcăuanilor de la Dedeman, care ar putea deschide încă cinci sau şase magazine în acest an, planuri pentru noi magazine în 2012 mai au doar BauMax (Cluj) şi Hornbach (Timişoara), potrivit datelor comunicate până în prezent de companii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO