Opinii

Cine va fi liderul politic al Moldovei noastre (cea mai bună vacă de muls voturi) care trebuie să fie în fruntea dezvoltării infrastructurii şi creşterii economice adusă de războiul din Ucraina şi care trebuie să îşi facă loc la masa puterii de la Bucureşti

Opinie Cristian Hostiuc, director editorial ZF

Cine va fi liderul politic al Moldovei noastre (cea mai...

Autor: Cristian Hostiuc

08.04.2024, 00:46 3862

Pentru că a început campania electorală, toate partidele politice, toţi liderii politici încep să îşi aducă aminte de Moldova, Moldova noastră, o foarte bună vacă de muls voturi şi capital politic pentru oricine. De aici au voturi şi cei de la PSD, şi cei de la PNL, şi cei de la USR, acum iau voturi şi cei de la AUR.

Cursele aeriene către Iaşi sunt pline pentru că mai durează până când se face şi infrastructura rutieră. De trenuri nimeni nu vrea să audă pentru că durează prea mult drumul, pentru că vagonele nu sunt ca într-un BMW, pentru că ar trebui să stea ore întregi cu electoratul cărora le cer votul, iar aceştia mănâncă parizer şi ceapă, care miroase şi nu somon şi şampanie.

După alegeri, toata lumea uită de unde a luat voturi şi la Bucureşti, la masa puterii, acolo unde se împart banii şi influenţa, Moldova stă la uşă aşteptând să primească ceva firimituri de la cei din sud, cei din vest, cei din Muntenia şi cei din Bucureşti, care împart banii.

Moldova este zona care a rămas economic cea mai în urmă, fiind la o treime din punct de vedere economic şi din punct de vederea la veniturilor faţă de media naţională. Lipsa infrastructurii a dus la lipsa investiţiilor atât străine, cât şi româneşti, iar în aceste condiţii mulţi moldoveni au plecat la munca în afară, fie s-au dus în Bucureşti, în Cluj, în Timişoara.

Excepţie face Iaşiul, care trăieşte acum mai bine datorită investiţiilor făcute de Iulian Dascalu în proiectul imobiliar Palas - mall, centre comerciale, entertainment şi clădiri de birouri, un proiect care a reuşit să mai ţină tinerii din Iaşi în Iaşi şi să atragă tineri şi populaţie în Iaşi din Suceava, din Botoşani, din Vaslui, din Republica Moldova şi chiar din Ucraina. Nici ieşenii nu îşi dau seama cât de mult a schimbat Iulian Dascălu Iaşiul din punct de vedere economic, social, demografic.

https://www.zf.ro/opinii/ia-intreaba-i-pe-toti-daca-nu-ar-fi-fost-palasul-lui-dascalu-cum-ar-fi-fost-iasiul-ar-mai-fi-fost-un-centru-de-it-i-ar-mai-fi-tinut-pe-tineri-aici-17702701   https://www.zf.ro/opinii/de-abia-acum-urmeaza-epoca-de-aur-21868274

Moldova a fost văduvită de banii de infrastructură, atâţia câţi au fost ei, deşi din punct de vedere politic merita mai mult. La un moment dat, acum câţiva ani, pe baza informaţiilor disponibile, ZF a calculat că numai 15% din bugetul de infrastructură publică s-a alocat Moldovei, restul de 85% ducându-se către Transilvania, către zona de vest a ţării. Grupul de la Cluj a fost mult mai puternic, deşi din punct de vedere al voturilor este sub Moldova.

Această situaţie, prin care Moldova a fost dată la o parte de la masa puterii din Bucureşti ar fi putut continua încă mulţi ani dacă nu ar fi izbucnit războiul din Ucraina, care dintr-odată a deschis o poartă pentru viitor şi pentru Moldova noastră, pentru judeţele din această zonă care sunt aproape cele mai sărace din ţară din punct de vedere economic.

Schimbările geopolitice începute în februarie 2022 au pus pe masă necesitatea creării de infrastructură pentru Moldova, atât din punct de vedere al drumurilor care pleacă de la Bucureşti şi ajung la Iaşi, Botoşani, Suceava, cât şi din punct de vedere al drumului către vest care porneşte de la Iaşi către Târgu-Mureş şi apoi către vestul ţării. Camioanele, buldozerele lui Umbrărescu lucrează non-stop de mai bine de doi ani, iar liderii politici de la Bucureşti taie în fiecare săptămână câte o panglică pentru vreun drum, pentru vreun proiect, pentru vreo investiţie.

https://www.mediafax.ro/politic/ciolacu-pe-santierul-a7-este-pentru-prima-oara-cand-cu-certitudine-moldova-va-avea-autostrada-22303215

 

Umbrărescu a devenit cel mai important constructor al Moldovei şi al României şi este căutat de toată lumea. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor a dat drumul la bani către Moldova iar asta se vede.

Dar totul este făcut, nu pentru că cineva a prins drag de Moldova, ci pentru că schimbările geopolitice care se desfăşoară sub ochii noştri necesită ca Moldova să aibă infrastructură astfel încât mărfurile să ajungă repede în partea de est a ţării, fie ca vin din sud, din Portul Constanta, de la Brăila sau Galaţi, fie că intră prin vest şi trebuie să ajungă cât mai repede în est.

Datorită războiului din Ucraina, zona de est a ţării, adică Moldova, va deveni cel mai important punct logistic pentru Ucraina, pentru refacerea Ucrainei sau (Doamne Fereşte) pentru a apăra graniţa de est a NATO, în caz că ruşii vor câştiga în Ucraina şi se vor îndrepta către noi.

Datorită schimbărilor geopolitice, datorită necesităţii constituirii unui hub logistic în est, zona Moldovei se va trezi  sub asaltul unor investiţii de infrastructură, logistice, de noi capacităţi de producţie, care vor aduce în următorul deceniu un ritm de creştere economică peste media naţională.

Cred că Iaşiul, pentru că se poate extinde pe orizontală, va depăşi Clujul şi Timişora ca putere economică în câţiva ani.

Infrastructura aeriană tocmai s-a mărit, deja vedem investiţii străine şi româneşti care se aşază în zonă, de la Bucureşti se caută suprafeţe mari de teren pentru investiţii care se vor face atunci când va începe reconstrucţia Ucrainei, un proiect de cel puţin 2.000 de miliarde de dolari.

Să nu uităm că Moldova noastră este zona NATO cea mai apropiată de zonele distruse de război, iar înainte ca să ajungă în Ucraina investiţiile se vor aşeza într-o zonă mai sigură.

Problema principală a Moldovei este că nu are un lider politic care să se aşeze la masa puterii de la Bucureşti şi care să împartă banii. În anii ‘90 şi începutul anilor 2000 erau Sechelariu, Hrebenciuc, Cozmâncă care aveau putere. După 2004, când a venit Băsescu, puterea a fost luată de cei din Transilvania, de grupul de la Cluj, care au alocat bani şi influenţă. În ultimul deceniu, de când a venit Dragnea, sudul a făcut jocurile. Acum le face Ciolacu şi grupul lui din Muntenia alături de Paul Stănescu din sud, Tudose şi Nica au reuşit să impună Brăila şi Galaţiul la masă.

PNL-ul trăieşte tot datorită vestului, Munteniei şi Bucureştiului. Moldova, cu toate că are suficiente voturi pentru a sta la aceeaşi masă nu are niciun lider politic ca să îi apere interesele, să atragă banii şi investiţiile. Flutur e cu toţi, la Iaşi sunt atat de mulţi lideri încât niciunul nu e lider naţional, Vasluiul îşi are liderul în închisoare, iar Oprişan s-a dat deoparte pentru a nu avea soarta lui Dragnea.

Paradoxal, din punct de vedere economic, Moldova are câtiva lideri puternici dar care nu prea vor să se bage în politica mare mai mult decât pentru aş rezolva propriile probleme. Iulian Dascălu stă cât mai ascuns, fraţii Pavăl de la Dedeman nu au public opinii politice şi nu se bagă să dea sfaturi celor de la Palatul Victoria preferând să îşi numere banii în linişte, fără să fie deranjaţi. La câţi bani au facut în Moldova, absorbind banii moldovenilor plecaţi în afară care revin aici să îşi refacă casele, achiziţionând marfă din magazinele de bricolaj ale Dedeman, au ajuns să facă investiţii în hoteluri din Italia. Bacăul trebuie să mai aştepte din punct de vedere hotelier, nefiind o piaţă hotelieră chiar atât de bună.

Cel mai bun lider al Moldovei este Patriarhul Daniel, dar nu are cum să se implice public în politică.

În aceste condiţii cine va fi liderul politic al Moldovei, cine vrea să fie liderul politic al Moldovei care să se suie în trenul creşterii economice care va veni în Moldova şi care poate să îşi facă loc la masa puterii de la Bucureşti?

În mod normal, peste un deceniu Moldova ar trebui să aibă cea mai influentă forţă politică şi care chiar să dea fie premierul, fie preşedintele României.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO