Politică

Inspectorii premierului reclamă la DNA fosta conducere PDL a Administraţiei Fondului pentru Mediu

Inspectorii premierului reclamă la DNA fosta conducere...

Autor: Departamentul Social

08.12.2012, 14:47 547

Inspectorii arată că, la data controlului, Administraţia Fondului pentru Mediu nu deţinea o evidenţă certă a creanţelor de recuperat la bugetul Fondului pentru mediu, datele furnizate de Direcţia economică nefiind în concordanţă cu datele oferite de Direcţia Venituri, căreia îi revenea, în principal, obligaţia de a asigura evidenţa analitică a plătitorilor, precum şi evidenţa încasărilor la bugetul fondului.

Reprezentanţii Administraţiei Fondului de Mediu nu au efectuat inspecţii fiscale la plătitorii care înregistrau debite restante, au emis titluri executorii cu mare întârziere faţă de data stabilirii obligaţiilor fiscale şi nu au continuat procedurile de executare silită a obligaţiilor fiscale restante, deşi gradul de încasare a veniturilor în anii 2010 şi 2011 a fost foarte redus.

Ca urmare a exercitării defectuoase a atribuţiilor de serviciu, la 13 iulie 2012, un procent de 52,13% din totalul creanţelor de recuperat, respectiv 230,5 milioane lei, a reprezentat obligaţiile de plată ale unui număr de patru contribuabili, şi anume firmele Prodelivery, Toti Marketing&Distribution, Europlast Production&Distribution şi Conpa Distribution.

În perioada verificată, pentru finanţarea "Programului privind producerea energiei din surse regenerabile", Administraţia Fondului pentru Mediu a organizat două sesiuni de selectare a proiectelor. La 5 iulie 2012, erau încheiate contracte de finanţare nerambursabilă pentru un număr de 70 de proiecte, având o valoare totală contractuală de 1,2 miliarde lei, din care doar 11 proiecte se aflau în derulare, restul de 59 fiind suspendate din cauza insuficienţei fondurilor necesare decontărilor.

Pentru patru proiecte privind parcuri eoliene, implementate în aceeaşi zonă, respectiv comuna Dranceni, judeţul Vaslui, având ca beneficiari Electrica Serv (2 proiecte), Exactech SRL şi Home Stores Concept SRL, societăţi comerciale între care există legături în ceea ce priveşte asociaţii, administratorii şi sediile sociale, a fost decontată suma totală de 87 milioane lei.

Valoarea contractată, corespunzătoare celor patru proiecte, a reprezentat doar 9,06% din valoarea totală contractată pentru cele 70 de proiecte, dar suma decontată pentru acestea a reprezentat 64,24% din valoarea totală decontată în cadrul acestui program.

"În legătură cu asociaţii şi/sau administratorii Electrica Serv, Exactech SRL şi Home Stores Concept, precum şi ai firmei Eol General Service, executantul lucrărilor de infrastructură în cadrul celor patru proiecte, s-a constatat că, prin decizia penală nr.2.450 din 7.12.2011, rămasă definitivă, Curtea de Apel Bucureşti a hotărât condamnarea lui Mihai Tiberiu Vicol la pedeapsa de 4 ani şi 9 luni închisoare şi a numitei Capota Gina la pedeapsa de 3 ani închisoare, în regim de detenţie, pentru săvârşirea mai multor infracţiuni de fals şi infracţiuni contra intereselor financiare ale Uniunii Europene", se arată în nota de control.

Cele patru parcuri eoliene au fost amplasate în aceeaşi zonă, situată în extravilanul comunei Dranceni, judeţul Vaslui, pe tarlale învecinate, putând fi considerate ca părţi componente ale unui parc eolian unitar.

Procedând la dezmembrarea parcului eolian unitar în patru părţi componente, firmele Electrica Serv, Exactech SRL şi Home Stores Concept au solicitat finanţări nerambursabile în cadrul a patru proiecte, aparent distincte, ceea ce a avut drept consecinţă aprobarea de către Administraţia Fondului pentru Mediu a unei finanţări nerambursabile în cuantum total de 112 milioane lei.

În acest sens, rată inspectorii, este relevant faptul că suma maximă care putea fi acordată unui beneficiar, în cadrul sesiunii de finanţare, era de 30 milioane lei pentru fiecare proiect, un solicitant putând depune în cadrul sesiunii de finanţare un singur proiect.

În legătură cu cele patru proiecte, verificările efectuate au evidenţiat şi faptul că studiile de fezabilitate, studiile geotehnice, studiile topografice, expertizele tehnice pentru drumul de exploatare şi proiectele tehnice pentru execuţia lucrărilor au fost realizate, de regulă, de aceiaşi operatori economici pentru toate cele ptru proiecte şi prezintă foarte multe asemănări, fiind aproape identice, iar toate turbinele eoliene achiziţionate şi instalate au fost produse de Vestas Deutschland GmbH.

Pentru achiziţia lucrărilor de infrastructură, rezistenţă, platforme şi reţele electrice, în cadrul celor patru proiecte, au fost declarate câştigătoare ofertele depuse de Eol General Service, societate comercială înfiinţată la 26 februarie 2011 de către beneficiarii finanţărilor nerambursabile.

Deşi toate turbinele eoliene au fost fabricate de acelaşi producător, costul pentru 1MW instalat propus spre finanţare a cunoscut variaţii foarte mari şi nejustificate, de la 2,3 milioane euro, în primul proiect depus în anul 2009, la 6 milioane euro în proiectul propus de Exactech în anul 2010.

Potrivit inspectorilor, între beneficiarii acestor finanţări nerambursabile şi alte societăţi comerciale având asociaţi sau administratori comuni cu cei ai beneficiarilor, în anul 2011, au fost efectuate transferuri de bani, în cuantumuri foarte mari (echivalentul a zeci de milioane de euro), în condiţiile în care unele dintre societăţile comerciale nu aveau angajaţi. Având în vedere necesitatea asigurării cofinanţării celor 4 proiecte, precum şi lipsa documentelor justificative care să ateste provenienţa licită a sumelor transferate între operatorii economici, rezultă indicii privind caracterul fictiv al relaţiilor comerciale în baza cărora s-au efectuat plăţile.

În legătură cu capacitatea beneficiarilor de a asigura sursele de cofinanţare a proiectelor, s-a constatat că în niciunul din cele patru proiecte reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu nu au solicitat societăţilor respective documente justificative privind capacitatea fiecărui solicitant de a cofinanţa proiectul şi nici documente care să ateste asigurarea procentului din contribuţia proprie prin credite bancare, aşa cum au precizat în cererile de finanţare.

Garantarea finanţării nerambursabile acordată din bugetul fondului pentru mediu s-a făcut cu bilete la ordin, în alb, cu clauza "fără protest", avalizate doar de administratorul operatorului economic sau de unul dintre asociaţii principali ai acestuia, în calitate de persoană fizică şi nu de o unitate bancară sau de către o altă persoană fizică sau juridică cu o bonitate dovedită. În situaţia refuzării la plată a biletelor la ordin pentru lipsa parţială sau totală a disponibilităţilor băneşti ale celor trei beneficiari, Administraţia Fondului pentru mediu se va afla în imposibilitatea recuperării finanţării acordate, precum şi a altor cheltuieli generate de încălcarea prevederilor contractuale, atenţionează Corpul de control.

"În acest sens, este relevant faptul ca Electrica Serv a fost înregistrată în anul 2008, anterior obţinerii finanţării nerambursabile, la Centrala Incidentelor de Plăţi, cu incidente majore de plata cu bilete la ordin. Acest aspect a fost cunoscut şi de către reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu in urma analizei documentelor anexate cererilor de finanţare. Prin încheierea de acte adiţionale la contractele de finanţare, reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu au fost de acord cu solicitările beneficiarilor de modificare a graficelor de efectuare a plăţilor, in sensul devansării datelor pentru depunerea cererile de tragere. Acest fapt a determinat decontarea in cadrul celor patru proiecte, în perioada iunie-octombrie 2011, cu 42,8 milioane lei mai mult decât prevederile graficelor iniţiale de efectuare a plăţilor", este concluzia inspectorilor.

Despre implicarea directă a preşedintelui Administraţiei Fondului pentru Mediu, Gheorghe Popescu, în acordarea finanţării nerambursabile în cadrul celor patru proiecte, inspectorii susţin că implicarea preşedintelui rezultă din faptul că, la 22 iunie 2011, acesta s-a deplasat alături de responsabilul de proiect in comuna Dranceni, Vaslui unde au constatat ca la două zile de la data depunerii cererii de tragere nr.1, toţi pilonii, in număr de 32, aferenţi celor doua turbine au fost turnaţi la 22 m adâncime, precum şi faptul că fusese realizata reţeaua subterană de cabluri electrice care făcea legătura fiecărei turbine cu punctul de conexiune la sistemul energetic.

Inspectorii arată că toate cele patru contracte pentru finanţarea nerambursabilă au fost semnate de preşedintele Gheorghe Popescu şi toate cererile de tragere depuse de beneficiari au fost de asemenea aprobate de preşedinte.

Gheorghe Popescu a fost trecut de Guvernul Boc în februarie 2010 din postul de director al Agenţiei Naţionale a Locuinţelor la conducerea Administraţiei Fondului de Mediu, în locul lui Vlad Marcoci, membru PDL Neamţ. El a fost eliberat din funcţie în mai 2012, odată cu preluarea mandatului de către Guvernul USL.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO