Prima pagina

Toate firele duc la Adrian Nastase

30.06.2003, 00:00 17



Dupa reorganizarea guvernamentala, ziarele au titrat: Guvernul Nastase II. Aveau dreptate. Dar nu in sens cronologic, ci aritmetic. De fapt, asa cum dezvaluie ordonanta de urgenta privind reorganizarea Guvernului, Adrian Nastase e acum premier peste un al doilea guvern, paralel.



Astfel, conform cu ordonanta, premierul va avea in coordonare directa sau subordonare 21 de agentii si departamente, in caror arie intra de la stabilirea pretului la energie electrica, acordarea de licente pentru firmele de telecomunicatii sau negocieri cu investitorii straini pana la autorizarea firmelor de apa si canalizare sau prevenirea si combaterea spalarii banilor.



Adrian Nastase va avea mult mai multa putere decat pana acum si mult mai multa greutate decat oricare dintre ministri.



Astfel, de la cinci departamente pe care le avea in subordonare sau coordonare conform unei hotarari din iulie 2002 (Departamentele de Analiza Institutionala, de Politici Sociale, de Politici Economice, de Comert Exterior si Adminisratia Nationala a Rezervelor de Stat), premierul a ajuns acum la 21, de patru ori mai mult.



Autoritatile de Reglementare in Domeniul Energiei, a Gazelor Naturale, in Comunicatii, in Domeniul Serviciilor de Gospodarire Comunala (apa, canalizare, salubritate), Agentia Nationala pentru Investitii Straine, pentru Resurse Minerale, pentru IMM-uri, dar si Comisia Nationala de Prognoza, pentru Controlul Activitatilor Nucleare sau Oficiul de Prevenire si Combatare a Spalarii Banilor- toate au trecut in coordonarea premierului.



Intr-un an preelectoral, Adrian Nastase se va putea implica astfel, prin coordonarea acestor structuri, in stabilirea pretului la energie, gaze, telefonie, apa si canalizare - prerogative ale agentiilor de profil.



Dar miza este si mai mare. Marile privatizari care au ramas de facut sunt in sectorul petrolier (SNP Petrom, Distrigaz-urile) si al energiei electrice (sucursalele Electrica). De asemenea, sunt asteptate investitii masive in comunicatii sau infrastructura municipala (concesionarea serviciilor de apa, canal). In ambele cazuri, unul din factorii hotaratori de investire este pretul ulterior al serviciului furnizat.



In aceste conditii, avand in coordonare si Agentia pentru Investitii Straine, premierul va sti primul intentiile investitorilor straini.



"E mai neobisnuit ca atatea structuri sa fie direct in subordinea primului-ministru. De obicei se procedeaza la o implicare directa a primului ministru cand se doreste o reforma a unui sector - cum este cazul in Marea Britanie cu sistemul de sanatate sau cand este vorba de sectoare speciale - cum este in SUA lupta impotriva drogurilor. Dar 18-20 de organisme in coordonare directa...cred ca este greu de gasit un exemplu similar in tarile dezvoltate", spune analistul economic Matei Paun, fost broker pe Wall Street.



Totusi, concentrarea puterii in mana premierului nu trebuie sa fie neaparat un lucru rau, ci o solutie -pasagera-pentru o perioada mai tulbure.



"Este clar ca putea premierului este intarita, dar asta nu e ceva neaparat negativ. Totul depinde de cum este folosita. Nu ne putem repezi sa condamnam. Trebuie sa asteptam sa vedem ce se va face cu aceasta putere", spune Matei Paun.



In tarile dezvoltate, agentiile de reglementare a unor sectoare economice pe care se pot aparea tendinte de monopol datorita dimensiunii companiilor implicate - energia, comunicatiile - sunt independente de puterea executiva, fiind controlate de Parlament.



Teoretic, acest mecanism ar trebui sa functioneze mai ales in cazul Romaniei, unde executivul controleaza si companiile de stat care detin monopolul in sectorul gazelor sau al energiei electrice, de exemplu. Practic insa, deocamdata trecerea in coordonarea premierului ar putea fi un lucru bun.



"Vad aceasta miscare ca o modalitate de a face posibila o mai buna aplicare a politicii guvernului in sectorul energetic. Este posibil ca aceste autoritati sa fie in coordonarea Parlamentului, ca in alte state, insa dupa ce sectorul s-a stabilizat. Sunt proiecte de anvergura in aceste domenii si iti trebuie un mecanism flexibil pentru a-ti aplica politica, iar pentru asta este mai bine ca aceste autoritati sa fie in coordonarea primului ministru", a spus Adrian Bulboaca, asociat in cadrul casei de avocatura Linklaters Miculiti & Asociatii SCPA.



Mecanism mai flexibil sau nu, va ramane de vazut. Ce este sigur este ca puterea premierului Nastase a crescut considerabil.



Astfel, miscarea are si semnificatie politica. Coordonarea IMM-urilor si a Comisiei Nationale pentru Prognoza, trecute in prima varianta la ceea ce ar fi trebuit sa fie super-Ministerul Economiei, arata o pozitie mai puternica a premierului in raportul de forte cu un "greu" al cabinetului, Dan Ioan Popescu. Mai ales daca se ia in considerare si faptul ca nici Turismul nu a mai ajuns la Economie, ci a trecut la Miron Mitrea, ministrul Transporturilor, un apropiat al lui Nastase.
sorin.pislaru@zf.ro ; adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24