Profesii

Iulia Dinu: Leasingul de personal este prea putin dezvoltat in Romania

Iulia Dinu: Leasingul de personal este prea putin dezvoltat in Romania

Iulia Dinu, human resources manager, Continental Hotels

25.06.2007, 21:00 224

Printre problemele la nivel functional cu care se confrunta industria hoteliera locala se numara faptul ca oferta din partea firmelor care sa asigure pe termen scurt o forta de lucru flexibila, adaptata la nevoile unei organizatii, este limitata si nu acopera nevoile existente, este de parere Iulia Dinu, human resources manager la Continental Hotels.
"Leasingul de personal, care nu este atat de dezvoltat inca in tara noastra, ar putea acoperi aceste lipsuri temporare de oameni", spune Iulia Dinu.
Ea recunoaste ca principalele provocari ale industriei hoteliere sunt, pe termen scurt, migratia personalului la anumite niveluri, corelata cu inflexibilitatea existenta in piata, iar la nivel legislativ limitarile existente in Codul muncii care nu tin cont de realitatea cu care se confrunta o organizatie in Romania din punct de vedere operational.
"In domeniul hotelier, intotdeauna a existat o migrare a angajatilor in afara tarii sau pe vase de croaziera in alte tari. Cu siguranta fenomenul se va extinde: vor pleca mai multi romani si deja acest fapt se simte, insa caracteristicile acestor fenomene raman", explica Dinu. Cu toate acestea, spune ea, plecarile romanilor in strainatate au si un revers fericit: in primul rand, plecarile sunt pe termen scurt, iar cei care aleg sa se intoarca aduc in companiile locale know-how si expertiza. "Deja au venit multi romani cu experienta acumulata in afara tarii in domeniul hotelier care vor sa se stabileasca in tara, dar in acelasi timp si sa isi continue cariera inceputa, pe un vas de croaziera sau intr-un hotel, intr-o companie puternica si cu sanse puternice de dezvoltare", precizeaza Dinu. In acelasi timp, trebuie notat faptul ca si strainii au venit si vor veni in Romania, insa diferenta este ca romanii pleaca pe pozitii mai putin calificate, pentru bani in special, iar strainii vin pentru pozitiile de top, in general joburi de management.
De asemenea, Dinu nu crede ca in Romania angajatii sunt mai putin calificati decat in alte tari, cel putin nu in industria hoteliera.
"Problema este perceptia noastra in privinta asteptarilor pe care le avem de la un job. Este vorba de inflexibilitatea angajatului care este calificat pentru o meserie si refuza sa faca si alte sarcini de serviciu, pur si simplu pentru ca nu este jobul sau. Este vorba despre rigiditatea cu care suntem intampinati in stabilirea, de exemplu, a unui program de lucru variabil, in functie de volumul de activitate, acea rezistenta la schimbare, este vorba, in cele din urma, de raportul munca-beneficii sau asteptari-realizari care poate aduce de multe ori la dezechilibre intr-o parte sau alta", considera Dinu.
Cat priveste salariile, acestea vor creste in masura in care vor creste si in alte industrii si cu siguranta piata are ceva de spus, in opinia directorului de resurse umane al Continental Hotels. "Ritmul accelerat de dezvoltare in domeniul nostru va impune aparitia multor lanturi internationale pe piata romaneasca. Bataia pe oameni insa, la acest nivel, nu cred ca se va duce la nivelul salariilor oferite, ci la nivelul oportunitatilor de dezvoltare, traininguri, activitati sociale, alte beneficii pe care companiile le vor oferi angajatilor pentru a-i retine in companie", spune ea, precizand ca lantul hotelier are in prezent 1.000 de angajati si ca numarul acestora s-ar putea dubla pana in 2011 ca urmare a investitiilor ce vor fi facute de-acum inainte.
La Continental Hotels, strategia de recrutare-selectie este in continua schimbare, iar din acest punct de vedere Dinu incearca sa rezolve aspectele operationale, fara a face rabat de la calitatea oferita oaspetilor hotelurilor. "Recrutarea atat pentru personalul mediu, cat si pentru manageri se face din baza noastra de date, anunturile pe internet sau recomandarile angajatilor. La nivel local, in anumite orase, dam anunturi si in presa scrisa, insa aceasta metoda devine din ce in ce mai putin eficienta in raportul pret-rezultate", explica ea, adaugand ca sunt greu de gasit specialistii in domeniul food&beverage, in special bucatari sau ospatari.
Pentru angajati, beneficiile oferite, in afara pachetului salarial, tin de posibilitatile de acumulare a experientiei si traininguri, dezvoltarea in cariera, recunoasterea profesionala, participarile la concursuri si competitiile profesionale interne, preocuparea pentru oameni, evenimentele sociale interne, cum sunt campionatele de fotbal. "Cel mai relevant exemplu in acest sens este faptul ca la inchiderea hotelului din Cluj am incercat sa fim alaturi de angajatii nostri si sa le gasim noi oportunitati la nivel local, intrucat nu puteau sa plece din oras intr-un alt hotel Continental, din motive personale. Astazi, ei lucreaza in alte hoteluri din Cluj si intreaba cand deschidem din nou un hotel acolo", spune Dinu.
In opinia sa, cel mai greu de retinut in companie sunt cei care isi fac bine jobul pe care-l ocupa, insa acestia sunt si rezistenti la schimbare. "Pe langa elementele ce tin de mediul de lucru, stilul managerial sau cultura organizationala, pasiunea unui angajat pentru pozitia ocupata, fie ea si una de rutina, motivatia este cea care conteaza si care il va face sa ramana in companie", considera directorul de resurse umane al Continental Hotels.
Dinu precizeaza ca salariile in cadrul lantului hotelier depind de pozitia ocupata, daca vii sau nu cu experienta in postul respectiv, departamentul din care faci parte, dar si de orasul in care se afla hotelul.
"Avem o grila de salarizare cu minim si maxim pe fiecare din aceste elemente. Evolutia salariilor in companie tine cont pe de o parte de actualizarile legate de nivelul salariilor in piata, rata inflatiei sau volumul de venituri realizat, dar in cea mai mare parte conteaza performantele individuale realizate in activitate", precizeaza Dinu, adaugand ca e totusi foarte greu sa vorbesti despre salariul mediu referindu-te la o companie care are hoteluri in toate zonele tarii, inclusiv in Bucuresti.
Ea spune ca acest fapt depinde de jobul pe care il ocupi, de diferenta dintre Bucuresti si alte orase din tara, de puterea economica a judetului in care ai hotelul si care influenteaza substantial atat nivelul de trai, procentul de somaj, cat si nivelul local al salariilor.
Pe de alta parte, piata locala este cea care stabileste adevaratul salariu mediu.
Dinu apreciaza ca cifrele sunt cu totul diferite de statisticile oficiale sau cele facute de profesionisti in domeniu. De altfel, compania participa la statistici sau studii salariale facute de firme specializate in domeniu pentru a fi intotdeauna la curent cu piata, insa participarea celorlalte companii la aceste analize este inca foarte redusa.
In ceea ce priveste planul anual de training, acesta porneste de la nevoile fiecarui departament, dar si de la obiectivele generale ale companiei.
"Fiecare angajat este implicat cel putin intr-un training. Sunt atat traininguri generale, pentru toti angajatii, cat si traininguri specifice pentru un departament, proiect, categorii de angajati sau anumiti angajati", spune Dinu.
Pe langa asta, sistemul de masurare a eficientei angajatilor consta intr-o evaluare anuala a performantelor profesionale realizata de managerul direct la inceputul fiecarui an si avand drept obiectiv principal agrearea de catre cei doi in cadrul interviului de evaluare a obiectivelor comune legate de activitate.
"Rezultatele evaluarii performantelor profesionale individuale stau la baza deciziilor ulterioare de resurse umane: training, dezvoltare profesionala, cresteri de salarii sau promovare", completeaza Dinu.
Pe de alta parte, in opinia ei, un bun manager de HR trebuie sa stie sa asculte si sa inteleaga in primul rand oamenii, sa stie cum sa convinga top managementul ca principala resursa a unei organizatii este cea umana si ca o organizatie de succes este doar aceea care investeste in oameni.
"Rolul unui manager de resurse umane este sa incerce deopotriva sa realizeze strategia unei companii privind obiectivele de resurse umane si sa urmareasca in acelasi timp cresterea investitiei in oameni", spune Dinu, care precizeaza ca principala sa responsabilitate este sa coordoneze activitatile de resurse umane la nivelul lantului hotelier Continental in termeni de creare si implementare de politici, standarde, proceduri, raportari privind activitati de recrutare-selectie, training, dezvoltare, motivare, evaluarea performantelor sau satisfactia angajatilor, legislatia muncii, salarii, studii, analize, rapoarte sau statistici.
Acestea presupun coordonarea tuturor activitatilor astfel incat rolul departamentului sa fie unul de suport pentru departamentele operationale, dar si partener strategic pentru top managementul companiei.
Dinu povesteste ca zilnic desfasoara mai multe activitati in paralel, cum ar fi recrutarea de pozitii manageriale prin contacte, interviuri, evaluari sau recrutarea de pozitii specializat sau activitati ce tin de training, cum ar fi planificarea, coordonarea, suportul, feedback-ul, contactarea firmelor externe.
De asemenea, se ocupa de activitati de dezvoltare a angajatilor, cum ar fi stabilirea planurilor de cariera, coaching sau motivare.
Printre acestea din urma se numara intocmirea planurilor de bonusare, urmarirea rezultatelor, gestionarea disciplinei muncii sau probleme legate de legislatie.
"In general, trebuie sa existe foarte multa comunicare in acordarea de suport in interiorul companiei, pe telefon, email, direct, dar si cu firme din exterior referitoare la ofertele privind serviciile de resurse umane, intalnirile cu colaboratorii importanti, participarile la evenimente, sedinte, conferinte, sau traininguri", incheie Dinu.


Cariera
Varsta: 33 de ani
1999 - prezent : human resources manager, Continental Hotels
1998 - 1999 : avocat, Cabinetul individual de avocatura Cerveni
1993 - 1997: Facultatea de drept a Universitatii Hyperion, Bucuresti


Continental Hotels, pe scurt
Apartine Lantului Hotelier Continental, care a fost creat in anul 1991
Lantul hotelier Continental Hotels are in prezent 9 hoteluri Continental si 3 hoteluri sub management Ibis-Accor.
Afacerea este controlata de omul de afaceri Radu Enache si de membri ai familiei sale prin intermediul firmei RED Group, care detine 71% din actiuni

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO