Profesii

Raluca Marinescu, HR Manager la Takko Fashion International: A crescut durata de viata a CV-urilor in unele orase din provincie

Raluca Marinescu, HR Manager la Takko Fashion International: A crescut durata de viata a CV-urilor in unele orase din provincie
11.10.2009, 23:27 3201

"Am remarcat ca s-a schimbat durata de viata a CV- urilor inunele orase din provincie. Daca inainte aveam un anunt de angajare,trebuia sa contactam candidatul in decurs de o saptamana sau inmaximum zece zile, iar daca depaseam termenul, riscam ca acesta sane spuna ca nu mai este interesat. Acum, am constatat ca putem sa-lsunam si dupa o luna, sau poate chiar mai mult, si inca mai vrea sase angajeze", sustine Raluca Marinescu, HR Manager in cadrulretailerului Takko Fashion, care a incheiat anul fiscal care s-aincheiat in luna mai cu afaceri de 15 mil. euro.

Cresterea somajului si restructurarile operate de companii pefondul crizei, precum si amanarea sau anularea unor proiecte deinvestitii aproape ca au blocat piata muncii, mai ales inprovincie, iar numarul celor care isi cauta un loc de munca acrescut semnificativ fata de anii anteriori. Cu toate acestea, incase mai cauta angajati in vanzari, jumatate din anunturile postatepe site-urile de recrutare fiind oferte de joburi in acestdomeniu.

"Ca in toate companiile, numarul de CV-uri primite este mult maimare, insa nu s-a imbunatatit neaparat si calitatea acestora."

Angajeaza 40 de oameni pana la fineleanului

Takko Fashion, care a intrat pe piata locala in luna septembriea anului 2007, cand a deschis primul magazin la Arad, opereaza inacest moment 31 de magazine.

"In decursul anului 2008 s-a triplat numarul de angajati fata desfarsitul anului precedent. Anul acesta am facut aproape 60 derecrutari si intentionam sa mai angajam aproximativ 40 depersoane."

De la inceputul anului, compania a deschis 10 magazine, cele mairecente fiind in Slobozia si in Resita, care vor fi inaugurate inprima jumatate a acestei luni. In 2008, numarul de magazine noudeschise a fost de 14 unitati.

"Proiectele nu au un termen foarte bine stabilit din cauzasituatiei de pe piata. Nu tine de noi, ci de dezvoltatoriiimobiliari."

Ca majoritatea jucatorilor din retail, si Takko Fashion s-aconfruntat cu o scadere a vanzarilor in acest an, care au fost cu30% sub estimari.

Magazinele Takko opereaza in general centre comerciale, iar inBucuresti exista trei unitati, in cartierele Militari, Titan siVitan. Desi compania a anuntat anterior ca intentioneaza sa lansezealte 15 noi magazine pana in luna mai a anului viitor, proiectelear putea sa nu fie finalizate pana atunci din cauza ca multidezvoltatori si-au amanat planurile de investitii. De altfel,numarul inaugurarilor de centre comerciale din acest an a scazut cumai mult de 50% fata de anul trecut, iar proprietarii de malluriofera discounturi de pana la 100% chiriasilor, pentru a-si mentinebusinessul pe linia de plutire.

Candidatii nu mai lipsesc de la interviuri

"La Slobozia, unde am facut ultimele recrutari, am remarcat canu s-a lipsit deloc de la interviuri, ceea ce in orasele mari, undeoferta de locuri de munca este mai mare, se intampla frecvent.Oricum, anul acesta s-a imbunatatit prezenta la interviuri in toateorasele".

Marinescu a mai precizat ca pentru un anunt de recrutare pepozitia de lucrator comercial in Bucuresti a primit 1.500 deCV-uri, insa niciun angajator nu poate vizualiza un asemenea numarde aplicatii. "Site-urile de recrutare permit si vizualizarea unuisumar al candidatului, deci nu este absolut necesar sa deschiziCV-ul ca sa vezi toate datele. E foarte important ca aplicantiisa-si treaca corect experienta de lucru, numarul de telefon sauasteptarile salariale."

Potrivit lui Marinescu, compania nu a facut restructurari depersonal in acest an si nici nu a inchis vreo unitate, iarsalariile oferite difera si in functie de orasul in care se aflamagazinele. "Am facut cresteri salariale anul acesta, spredeosebire de alte companii din retail care nu au facut numaireduceri de salarii, ci si restructurari de personal. Acordammariri salariale numai in functie de performanta, si nu la totiangajatii." Potrivit datelor de la Institutul National deStatistica, un angajat din retail care ocupa pozitia de lucratorcomercial castiga, in medie, un salariu lunar net de 200 deeuro.

Aproape 200 din angajati sunt asistenti devanzari

Cei mai multi angajati din cadrul companiei (aproximativ 200)sunt asistentii de vanzari (lucratori comerciali), restul fiinddirectori adjuncti de magazin, directori de magazin, directoriregionali de vanzari sau lucreaza in biroul central din Capitala."Multi absolventi de liceu, absolventi de facultate sau chiarstudenti aleg sa-si inceapa cariera la noi, mai ales pentru ca nueste nevoie de experienta."

Pentru a putea fi promovat in cadrul companiei, angajatiitrebuie sa invete sa lucreze in domenii precum vanzari, marketingsi visual merchandising. "In conditiile in care compania se afla inplina crestere, si deschidem un al doilea sau un al treilea magazinin acelasi oras, apar si oportunitatile de promovare pentru ceicare au invatat suficient de repede". Media de varsta a angajatiloreste de 27 de ani, iar fluctuatia este foarte mica la niveluldirectorilor de magazin. "Exista o fluctuatie ceva mai mare, dar inlimite rezonabile, la nivel de asistenti de vanzari."

Recrutare ieftina

Recrutarile din cadrul companiei se fac cu ajutorul site-urilorde recrutare sau direct pe site-ul companiei, iar una dinconditiile pentru a candida la pozitia de director de magaizn esteexperienta in retail.

"Candidatii pot sa-si depuna CV-uri si in orasele in care avemmagazine, pentru ca acestea vor fi transmise departamentului de HRpentru selectie. In principiu, internetul este mijlocul cel maiimportant pentru recrutare, chiar si pentru pozitiile dedirector."

Inca de la inceputul acestui an companiile care faceau angajarila nivel executiv au inceput sa foloseasca site-urile de recrutaresau ziarele generaliste, in incercarea de a evita costurile pe carele implica serviciile firmelor de recrutare sau de head-hunting."Recrutarile pentru directori nu sunt frecvente. La inceput, nicin-am avut directori regionali, pentru ca erau putine magazine si inzone diferite ale tarii, astfel incat nu se justifica o astfel defunctie."

Toata echipa de management a retailerului german de imbracaminteeste formata din angajati romani, iar programele de instruireoferite de companie sunt adresate numai acestei categorii deangajati.

"Pana acum, trainingul s-a concentrat pe pregatirea interna aechipelor de management din magazine. Avem un trainer intern, careeste director de magazin si care a fost instruit in Germania pentrua face training la randul sau."

Cariera

  • 37 de ani
  • Octombrie 2007 - prezent: HR Manager, Takko FashionInternational
  • 2002 - 2007: HR Manager, Abbott Laboratories
  • 2000 - 2002: GM Assistant, Knoll/ Abbott Laboratories
  • 1998 - 2000: Asistent administrativ, Reprezentanta ClaasKgaA
  • 1996 - 1998: Technical sales advisor, Scando Trading
  • 1990 - 1995: Universitatea Politehnica Bucuresti, Facultatea deElectrotehnica

Takko Fashion pe scurt

  • Retailer german de imbracaminte cu profil de discount
  • Are peste 1.200 de magazine in Europa
  • 31 de magazine in Romania
  • Peste 260 de angajati in Romania
  • Intentioneaza sa angajeze 40 de persoane pana la sfarsitulanului
  • Media de varsta a angajatilor: 27 de ani
  • Cifra de afaceri in anul fiscal mai 2008 - mai 2009: 15 mil.euro
  • Concurenti pe piata locala: House of Art, TinaR, Fox,Kenvelo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO