Ziarul de Duminică

Vor fi schimbari importante pe piata de carte

Vor fi schimbari importante pe piata de carte
17.11.2006, 17:48 39

Editia a XIII-a a Targului International Gaudeamus - Carte de Invatatura, organizat de Societatea Romana de Radiodifuziune, bate la usa. Vrand, parca, sa arate ca numarul acesta "cu ghinion" este simpla superstitie, Gaudeamus 2006 pare, cel putin cu patru zile inainte de deschidere, mai mare si mai frumos ca oricand. O fi, n-o fi asa? Vladimir Epstein, directorul executiv al Targului Gaudeamus, ne ofera raspunsul.

- Gaudeamus 2006 aduce o sumedenie de noutati. Divulgati-ne cateva dintre ele.
- Editia din acest an a targului, organizata de Radio Romania si Romexpo, va sta sub semnul Francofoniei. Daca vreti, puteti considera Targul Gaudeamus ultimul punct din agenda manifestarilor dedicate Anului Francofoniei in Romania. O alta noutate priveste arhitectura Targului. Vizitatorii fideli - conform IMAS, 65% dintre vizitatorii de la Gaudeamus 2004 au revenit la editia 2005 - vor remarca, in mod sigur, unele modificari, speram in bine, ce tin de amplasarea si dimensiunea standurilor, de spatiile pentru diverse evenimente.
Este vorba, pe de-o parte, de o schimbare a strategiei noastre de organizare, iar pe de alta parte de o schimbare pe care am remarcat-o cu placere in politica de vanzari si promovare a editurilor romanesti. Personal, pun aceste schimbari pe seama mult-asteptatei revigorari a pietei de carte din Romania si a unei conectari mai intense la tendintele pietei de carte din lume. Daca pana acum remarcam natura delicat ofensiva a strategiei de promovare a editurilor, nu pot sa nu observ acum plusari la capitolul ofensiv, fara insa a trece pragul agresivitatii. De asemenea, pregatim noutati si in ceea ce priveste proiectele conexe pe care Radio Romania le lanseaza cu prilejul Gaudeamus-ului. Din zona noutatilor absolute, amintesc expozitia de fotografie "Lectura". Este o expozitie deschisa, asa ca lansez o invitatie tuturor celor interesati sa expuna lucrari pe aceasta tema, amatori sau profesionisti. Ne gandim ca tema este una de buna actualitate si ca, astfel, expozitia poate avea o cariera internationala interesanta. Si vreau sa mai mentionez ceva: la editia 2006 vom organiza o Tombola speciala Gaudeamus al carei mare premiu va fi un autoturism marca Logan, pus la dispozitie de firma Renault. Fondurile stranse vor avea o destinatie foarte interesanta. Nu in ultimul rand, as mentiona Bursa Educatia, sectiunea rezervata universitatilor din tara si din strainatate. Aproape 40 de institutii de invatamant superior vor fi pregatite pentru intalnirea cu publicul, in special la MBA Expres Day, eveniment dedicat exclusiv programelor MBA ale universitatilor participante si organizat sambata, 25 noiembrie, intre orele 14.00 si 18.00.
- Ne spuneti cate ceva si despre invitatii editiei de anul acesta?
- Trebuie amintiti aici invitatii speciali ai targului si cei ai expozantilor. Nume grele din industria editoriala din tara si strainatate - in special scriitori - si-au anuntat prezenta la targ. As prefera, insa, sa nu dezvalui mai mult pana cand nu vom avea confirmarea ferma din partea acestora. Am, de asemenea, semnale ca la Targ vor fi prezenti, pentru documentare si contacte, reprezentanti ai unor edituri importante din Vest. Sa nu fim surprinsi daca, dupa Gaudeamus 2006, vom asista la schimbari importante pe piata romaneasca de carte: preluari, fuziuni. In ceea ce priveste expozantii, exista cateva premiere notabile anul acesta, dintre care as mentiona Israelul, Mexicul si Delegatia Wallonie-Bruxelles, alaturi de ceea ce sper ca pot numi deja participanti traditionali la Gaudeamus, editurile din Franta prezente la Targ intr-un stand colectiv care poarta girul Ambasadei Frantei la Bucuresti si al Bureau International de l'Edition Francaise, universitati din Italia, Elvetia, Marea Britanie, Suedia, Spania, Cipru, Grecia, Olanda sau Polonia.
- Pe ce pozitie se situeaza in momentul de fata Gaudeamus, in tara si in strainatate?
- Din punctul de vedere al anvergurii, Targul a reprezentat, pana nu demult, unul din cei doi poli principali ai pietei de carte din Romania, echilibrat, din punct de vedere calendaristic, de Targul International de Carte Bucuresti, pe care Fundatia Artexpo il organiza la Teatrul National. Nu pot decat sa sper ca, o data cu aparitia noului targ, Bookfest, pe care o salut, nu se va modifica aceasta stare de echilibru si complementaritate. Daca privim dincolo de granite, exista pareri avizate care plaseaza Gaudeamus printre primele zece targuri internationale de carte din Europa, in ceea ce priveste principalii indicatori statistici: suprafata, numar de expozanti, vizitatori si evenimente conexe. Iar diversele remarci sau critici care ni se aduc, comparand Gaudeamus cu diverse alte targuri, inclusiv cu cel de la Frankfurt, personal le iau drept complimente. Cu riscul de a ma repeta, voi spune din nou: un targ de carte nu poate fi cu mult mai bun sau mai atractiv decat piata pe care evolueaza. Eu cred in continuare ca Targul Gaudeamus va fi cu adevarat interesant pentru editorii din Vest in momentul in care va reusi sa devina un reper al pietei editoriale din aceasta zona a Europei. E un obiectiv ambitios, recunosc, dar unul corect. Personal nu cred intr-o conectare directa, explicita si instantanee cu piete de carte cu traditie. Vorbind din punctul de vedere al promotorului de evenimente, inteleg ca rolul nostru - si cred ca inteleg bine - este de a oferi standardele si cadrul pentru ca un targ sa isi respecte menirea sa primordiala: aceea de a functiona ca un varf de piata si de comunicare nationala, regionala sau internationala. Cei care dau veritabila platforma culturala targurilor de carte sunt expozantii, invitatii lor, presa si publicul. Vedetele targului sunt, foarte probabil, personalitatile care, in afara acestor evenimente, nu tin prima pagina a ziarelor. Cei din lumea fotbalului au un indice de notorietate senzational. Macar pentru cinci zile, vedetele noastre sunt cei ale caror figuri le recunosc cel mult cateva sute de oameni: scriitori, editori, traducatori. Pe de alta parte, cred ca noi, organizatorii, trebuie sa ne facem simtiti, nu sa fim vazuti.
- Ce asteptati de la actuala editie, ce va doriti pentru viitoarea?
- Am ajuns la editia a XIII-a si ma uit in urma, catre inceputul targului. La toamna lui 1994, cand a capatat contur si consistenta ideea extinderii dincolo de microfon a misiunii Radio Romania de a sustine si a promova cultura scrisa din Romania. Cartea si radioul public - parea atunci o idee cel putin neobisnuita. Am mizat insa pe complementaritatea celor doua, pe pasiunea celor care iubesc, in egala masura, cuvantul rostit si pe cel scris si carora li s-au oferit ocazia si instrumentele de a le pune in valoare pe ambele deodata. Si iata, facem acest lucru de 12 ani. De la editia din acest an imi doresc ceea ce isi doreste orice promotor de evenimente: sa ne atingem obiectivele. Sa oferim profesionistilor din domeniu un cadru transparent, profesional pentru afaceri. Sa dam participantilor si vizitatorilor ocazia unei intalniri si a unui dialog nemijlocite. Sa cream un eveniment complex si complet, care sa se ridice la standardele cu care si-a obisnuit publicul pana in prezent si la cele ale pietei de carte pe care evolueaza. Sa reintalnim privirile inteligente, interesate, avizate cu care ne-am obisnuit de 12 ani, sa ii reintalnim pe cei care alcatuiesc, foarte probabil, adevaratele elite ale Romaniei. Sa reusim, si in acest an, sa recream atmosfera speciala care face din GAUDEAMUS mai mult decat un targ de carte.
Interviu realizat de Marcela Gheorghiu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO