Aleph Story

ALEPH STORY: Box office-ul căutărilor pe google în 2020. O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

17.12.2020, 18:15 516

ZF şi Aleph News, cel mai nou post de televiziune din România, vor avea în fiecare zi de la ora 18.00 pe zf.ro şi pagina de Facebook a ZF o discuţie legată de unul dintre subiectele importante ale zilei, indiferent că este politic, social, cultural, economic sau de business.

O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF, şi Ioana Răduca, head of content Aleph News – ŞTIU, principalul program al noului post de televiziune.

 

Dana Ciriperu: Ce am cautat pe Google în 2020?

 

Ioana Răduca: Cred că ar trebui să împărţim anul în două perioade. Perioada cea mai drastică din punctul de vedere al carantinei şi perioada în care cel puţin ni s-a părut că suntem ceva mai liberi. Pentru că şi din punct de vedere al căutărilor, anul cam aşa se împarte. În primăvară, atunci când cei mai mulţi dintre noi erau închişi efectiv, închişi în case, tutorialele au fost cele mai căutate pe Google. Potrivit datelor pe care le avem reiese că cel mai mult am fost interesaţi de tutoriale de genul “cum mă tund”. Cred că îţi aduci şi tu aminte de cât de complicat a fost pentru unii dintre noi, mai ales pentru doamne să înveţe să facă acasă foarte multe dintre lucrurile pe care le făceau în mod obişnuit în altă parte. Cum ar fi să mergi la tuns. N-au fost la fel de multe căutări şi asta poate spune o poveste, fiecare o interpretează cum vrea legat de cum îmi fac unghiile, cum mă machiez, cum îmi pot pudra nasul şi prima căutare, asta a fost la capitolul tutoriale: cum mă tund?

 

Dana Ciriperu: Cel mai căutat cuvânt al anului a fost „coronavirus”?

 

Ioana Răduca: Asta a fost cuvântul şi căutările adiacente. Evident că foarte multă lume a avut foarte multe întrebări legate de ce înseamnă acest nou tip de coronavirus. Ce înseamnă tratamentul pentru coronavirus. Ce înseamnă numărul de îmbolnăviri şi atunci a fost unul dintre cele mai căutate cuvinte anul acesta în Google. Deloc surprinzător, şi cred că va continua şi anul viitor. O să fie aşa undeva în top 10 pentru că dacă ne uităm la ceea ce spun specialiştii, nu am terminat cu povestea asta, cel mai probabil vor avea mai mult succes căutările legate de vaccinul coronavirus pentru că la această oră avem mai multe întrebări legate de vaccin decât certitudini. Şi firesc aşa ar fi, ca în zile, lunile următoare, să ne uităm mai mult în Google cu privire la vaccinul anticoronavirus.

 

Dana Ciriperu: Ai spus că ar fi bine să împărţim perioada 2020 în etape. Pentru că într-adevăr a fost perioada aceea de lockdown. Ne-am interesat de cum se fac acasă lucruri pe care le făceam în oraş, la coafor. Cum s-a văzut schimbarea asta? Au apărut căutări noi în perioada verii, cuvinte pe care oamenii le-au căutat cu interes?

 

Ioana Răduca: În perioada verii au început să apară căutările surprinzătoare. Îţi dau doar câteva exemple care vin dintr-un  top făcut de cei de la Five Elements Digital, care spune aşa: una dintre cele mai căutate sintagme pe Google în a doua parte a anului a fost: „De ce este important să mă spăl pe mâini?". De asemenea, o altă întrebare pe care am avut-o mulţi dintre noi, nu mă întreba de unde a apărut ea pentru că sincer nu ştiu să îţi răspund, şi Google îţi va da tot soiul de răspunsuri trăsnite, „de ce e luna roz?”, şi nu ultimul pe listă, undeva foarte foarte sus în top este trecută de fapt şi hârtia igienică. Ai să razi, dar multe căutări au fost legate de asta.

 

Nu a fost o problemă doar în primăvară, atunci când toată lumea se pregătea pentru o carantină care nu se ştia cât de lungă va fi. Şi nu doar la noi au dispărut aşa baxurile de hârtie igienică de pe rafturi, ci în toată lumea, inclusiv în ţările pe care noi le considerăm mega civilizate. Oamenii s-au bătut efectiv pe hârtia igienică.

 

Dar o să îţi mai dau o veste, aş spune, foarte proastă. În topul acestor căutări, în a doua parte a anului, mulţi dintre noi apar că au căutat următorul lucru: „de ce democraţia e importantă?”

 

Înainte de alegeri a bubuit AUR. E absolut surprizător, din punctul meu de vedere, că în 2020 mulţi dintre noi încă se mai uită pe Google să înţeleagă de ce democraţia este importantă.

 

Dana Ciriperu: Uite, apropo de Google, chiar mă întreb acum: oare mai foloseşte cineva DEX-ul?

 

Ioana Răduca: Cu siguranţă că mai sunt unii dintre noi care au nostalgia tiparului, care simt nevoia să dea pagină cu pagină. Oricât ai face asta şi pe telefon, pe un ecran cu touch, chiar nu ai acelaşi sentiment. Dar cu siguranţă că generaţiile noi de elevi au DX online la dispoziţie, este unul dintre cele mai citite site-uri de la noi, ceea ce până la urmă cred că este o veste bună. Atâta vreme cât ai această obişnuinţă de a te verifica, atunci când nu ştii ceva, cu o sursă foarte sigură şi credibilă de informaţii.

 

Dana Ciriperu: Ce s-a întâmplat în 2020 cu concedii, vacanţe?

 

Ioana Răduca: Au dispărut. Cuvântul „concediu” nu apare în topul căutărilor Google la noi, dar are mari şanse să îşi revină acum pe final de an, când cei mai mulţi dintre noi fie nu mai rezistă la ideea că nu pleacă nicăieri, dar nicăieri, chiar la sfârşitul anului, când de obicei fiecare dintre noi, ori de Crăciun ori de revelion, ori şi de Crăciun şi de revelion, mergeau undeva, chiar şi pentru o vacanţă scurtă, de doar câteva zile, a început să crească. E un trend în creştere acesta, al căutărilor legate de vacanţele de la sfârşit de an, şi cum probabil deja ştii, cele mai căutate sunt destinaţiile exotice. Şi atunci mulţi caută destinaţia în sine. Un interes sporit la noi e pentru Maldive şi Zanzibar.

 

Dana Ciriperu: Chiar ieri a fost o ştire în acest sens, una dintre cele mai mari agenţii de turism din România a spus că a fost nevoită să suplimenteze zborurile charter către Maldive şi acum în perioada sărbătorilor de iarnă dar şi în ianuarie şi februarie, aşa că e foarte posibil să ne întâlnim cu toţii la un moment dat în Maldive.

 

Ioana Răduca: Nu era o vorba că suntem peste tot acasă? Aşa luată ea de pe stadion dar pare să fie foarte adevărată dacă te uiţi la cifre. Sunt peste 5 milioane deja stabiliţi oficială în străînătate şi atunci când călătoreşti cred că e practic imposibil oriunde te ai duce pe lumea asta să nu întâlneşti cel puţîn un român. Păi e fie un român deja stabilit acolo unde te duci tu în vacanţă, fie un român care la fel că şi ţine călătoreşte. Iar asta cu destinaţiile foarte departe de casă nu e deloc o chestie surprinzătoare. Dacă ne uităm că mergem acum în ţările în care nu mai avem probleme din pricina covid, te duci în destinaţii sigure, te duci în destinaţie unde nu intri în carantină sau nu intri acasă atunci când te întorci, în carantină. Şi cred că toată lumea visează aşa un pic de libertate, de mare, de soare, la sfârşitul unui an extrem de dificil.

                                     

Dana Ciriperu: Chiar mă gândeam acum, dacă ar fi să fac un top al căutărilor mele pe Google cred că s-ar mai adăuga „carantină”, a fost un cuvânt folosit, poate „city break în România”, foarte multă lume s-a orientat către vacanţe în ţară anul asta. La tine ce ai pune pe listă?

 

Ioana Răduca: Dacă aş fi făcut un top al căutărilor pe Google făcute de jurnalişti, cred că oamenii s-ar speria cât de multe lucruri, nici nu ştiu cum să le cataloghez, unele dintre ele puerile, unele dintre ele deloc decente, căutăm, dar în interes de serviciu. Sunt multe ştiri pe care vrem să le verificăm. Mă gândeam că ieri una dintre cele mai citite ştiri de pe site-ul Aleph News a fost o ştire legată de o videochatistă din România care după trei luni de zile de meserie a devenit number one. Deci o româncă de succes sau de succesuri, cum s-a modificat recent limba română. Şi atunci automat mulţi dintre colegii mei de redacţie am căutat, evident, în interes de serviciu, lucruri legate de videochat, şi dacă am face topul căutărilor la jurnalişti, ar arăta cu siguranţă cel puţin indecent. Eu cred că am căutat, eu personal, în acest an, şi eu la rândul meu o mulţime de tutoriale. Recunosc, unele dintre ele nu aveau legătură cu tunsul, cu tăiatul părului, ci cu mesteritul la diverse lucruri prin casă şi cred că mulţi au avut aceeaşi problema că şi mine. Dacă până acum era suficient un telefon, telefonul pe care îl dădeai specialistului a fost înlocuit cu google-itul şi văzutul cu ochii tăi cum se fac anumite lucruri.

 

Cum râdeam noi de americani, că sunt atât de nepricepuţi încât au nevoie de instrucţiuni pentru orice, au nevoie de un filmuleţ pentru orice? Iată am ajuns şi noi în rând cu lumea bună, la fel că americanii. De fiecare dată când ne apucăm de o treabă, intrăm în Google, intrăm în YouTube şi verificăm cât de precis se face treaba pe care ne-am înhămat să o ducem la bun sfârşit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO