Analiză

Consumul intern de autogaz va creste in defavoarea carburantilor clasici

24.04.2003, 00:00 197

Vanzarilor de gaz petrolier lichefiat (GPL) auto din Romania vor creste, in acest an, cu aproximativ 70% fata de 2002, datorita majorarilor repetate ale preturilor combustibililor clasici (benzine si motorina), conform unor studii ale marilor companii petroliere interne.
Pentru acest an, companiile SNP Petrom, LukOil Downstream, subsidiara companiei LukOil din Federatia Rusa, Rompetrol Downstream, membra a grupului Rompetrol, Shell Romania, prin intermediul diviziei Shell Gas si OMV Mineraloel, filiala locala a OMV Austria, si-au propus sa majoreze numarul statiilor de distributie detinute a autogazului. In urma concretizarii acestui obiectiv, numarul total al statiilor GPL din Romania detinute de catre aceste companii va creste cu 130, de la 105 la sfirsitul anului trecut, la aproximativ 245 de unitati.



190 de statii
Astfel, LukOil va monta aproximativ 60 de instalatii GPL, in 110 benzinarii care urmeaza sa fie construite, iar Shell Gas are in plan 30 de noi statii de distributie a autogazului, din care sase vor fi amplasate in viitoarele zece benzinarii. De asemenea, Petrom intentioneaza sa monteze un numar de 25 noi instalatii, in vreme ce Rompetrol Downstream are in plan 20 de instalatii, la un numar de 100 de benzinarii propuse spre constructie in acest an. si compania OMV va detine cinci noi unitati de GPL, in 14 noi statii de distributie a carburantilor. Compania austriaca a inceput, in 2002, sa comercializeze autogaz pe piata romaneasca.
La finele anului trecut, Shell Gas opera 42 de statii de distributie a GPL, la un total de 82 de benzinarii. Pe pozitiile urmatoare se situeaza LukOil, cu 35 de instalatii raportate la 90 de statii de distributie a carburantilor, Petrom 22 de instalatii- circa 450 de benzinarii, OMV - 5 instalatii si 49 de benzinarii si Rompetrol - o instalatie la 150 de unitati.
Unele dintre aceste companii au optat pentru montarea echipamentelor in cadrul unor benzinarii particulare, in service-uri auto, sau chiar chiar prin infiintarea unor statii independente de vanzare a GPL-ului auto.
Conform unui raport al SNP Petrom, numarul total al instalatiilor de alimentare cu GPL (skid-uri) era, la finele anului trecut, de 190, din care 85 de unitati erau detinute de benzinarii particulari si de o serie de firme, printre care se numara Butangas, Crimbo Gaz 2000, Joe&Son, Agip si Romilexim, prin marca Pilot Autogas.
Shell Gas a comercializat, in 2002, peste 15.000 de tone de autogaz si estimeaza ca va ajunge la aproximativ 25.000 de tone in acest an. Compania, care detine conform propriilor estimari aproximativ 30% din piata interna de GPL, reprezinta o asociere intre Butagaz International BV din Olanda - parte a grupului Shell - si mai multe ocietati care distributie carburanti din judetele Prahova, Timisoara si Constanta.
Oficialii MOL Romania Petroleum Products au anuntat, la inceputul anului trecut, ca grupul ungar si-a stabilit ca tinta un numar de 50 de benzinarii pana la sfarsitul anului 2002, din care sase echipate cu instalatii GPL. Daca programul privind extinderea statiilor a fost realizat, afacerea cu GPL pare sa mai astepte, reprezentantii companiei rezumandu-se sa mentioneze efectuarea unui studiu de fzabilitate.
Pentru urmatorii doi-trei ani, strategia de dezvoltare in regiune a grupului ungar vizeaza construirea a inca 40 de benzinarii in Romania.



Petrobrazi sI Petromidia
Potrivit Institutului National de Statistica, productia de GPL(carburant auto si gaz pentru consum casnic) a fost anul trecut de 344.000 de tone, cea mai mare parte fiind obtinuta in rafinariile Petrobrazi-SNP Petrom (150.000 de tone) si Petromidia -Rompetrol (130.000 de tone).
Petrom a produs 10.699 tone de autogaz, din care a vandut 5.200 de tone. Pentru acest an, compania urmareste sa comercializeze aproape 10.000 de tone de GPL auto.
Autogazul comercializat de LukOil provine de la rafinariile proprii de la Odessa-Ucraina si Burgas-Bulgaria, sau de la unitati de procesare a titeiului din Romania, in conditiile in care rafinaria Petrotel Ploiesti este oprita pentru modernizare. Pentru 2003, compania si-a propus sa comercializeze o cantitate de peste 10.000 tone de acest tip de combustibil auto.
Principalul furnizor de GPL al OMV este, in prezent, compania Bulrom, filiala locala a grupului bulgar Bulrom Petroleum.
Conform oficialilor Petrom, aceasta varianta de carburant va castiga teren in Romania, datorita ponderii scazute, de sub 1% din totalul benzinelor vandute. Petrom a vandut, anul trecut, o cantitate de 694.000 tone de benzine, in raport cu 5.222 tone de autogas.
Reprezentantii companiei LukOil apreciaza ca aceasta piata are un potential ridicat de dezvoltare, in conditiile in care statul nu va trece la o majorare a accizelor si a aplicarii unor standarde de produs la nivelul celor din Uniunea Europeana.
Pe de alta parte, OMV considera mai atractiva dezvolarea retelei de comercializare a biodieselului, oportunitate sustinuta de dimensiunea suprafetei agricole. Reprezentantii grupului sunt de parere ca piata autogazului a atins o anumita maturitate, care nu mai permite ritmuri de crettere spectaculoase in urmatorii ani.
In prezent, valoarea unui litru de GPL este cuprinsa intre 10.700 si 12.850 de lei, in timp ce benzinele sunt vandute la preturi duble. In acelasi timp, valoarea accizei aferenta autogazului este de 100 de euro/tona, in comparatie cu 404 de euro/tona pentru benzina cu plumb, 347 euro la benzina fara plumb si 187 euro la motorina.
In acest an, aproximativ 20% din valoarea accizelor aferente uleiurile minerale, incasate la bugetul de stat, va fi utilizata in scopul finantarii unor cheltuieli privind drumurile publice. Din acesta suma, 65% vor fi destinate constructiei si modernizarii drumurilor nationale, in timp ce restul se va aloca pentru drumurile judetene, comunale, respectiv strazilor care se vor amenaja in perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi in localitati rurale si urbane.



Investitie de 300 $
Pretul intern al autogazului este comparabil, la nivelul statelor Uniunii Europene, cu cel din Belgia (aproximativ 12.200 de lei) si din Luxemburg (circa 13.100 de lei), in timp ce, la polul opus, se afla Italia (cu 20.700 lei/litru GPL) si Franta, cu 21.500 lei/litru.
Principalii consumatori ai autogazului sunt firmele de taximetrie si de distributie locala a marfurilor, datorita imbunatatirii legislatiei cu privire la autorizarea montarilor acestui tip de echipament pe autoturisme si camionete de mic tonaj, precum si a perioadei scurte de amortizare a investitiei de aproximativ de 300 dolari.
Printre alte avantaje ale folosirii acestui tip de carburant este si pretul scazut fata de cel al benzinei si al motorinei, precum si de crestere sensibila a duratei de viata al motorului. Consumul auto pentru 100 de kilometri este de 9 litri pentru autogaz si de 7,5 litri in cazul benzinei.
Sistemul de alimentare cu GPL a motoarelor auto prevede instalarea unui rezervor suplimentar, a unei supape multifinctionale, a unei supape de siguranta si a unui comutator. In Bulgaria, spre exemplu, s-au atins cote impresionante in vanzarea de GPL, datorita unor conditii diferite de piata, o alta structura a parcului auto, a legislatiei si a puterii de cumparare.
In Italia, care aplica aceasta metoda din 1960, circa 30 - 35% din autoturisme sunt alimentate in sistem dual (combustibili clasici - autogaz).
Gazul petrolier lichefiat reprezinta un amestec de hidrocarburi, propan si butan, mentinute in stare lichefiata sub presiune, fiind utilizat in faza gazoasa drept combustibil. Acesta este un combustibil ecologic, ce asigura un nivel scazut al emisinilor poluante, reducand la jumatate nivelul noxelor prevazute de normele Euro III.
Gazul petrolier mai este folosit si in agricultura (pentru uscarea cerealelor, incalzirea fermelor), industria alimentara, turism (instalatii de climatizare, industria hoteliera), precum si pentru uzul casnic (incalzire, gatit).



Lyubomir Tsvetanov, directorul general al Gazexim Bucuresti, estimeaza un consum de carburant auto GPL in crestere, in acest an, cu aproximativ 18%. Ponderea carburantilor auto GPL in totalul productiei interne urmeaza sa creasca la circa 30%, in conditiile in care aceasta pondere a fost de numai 11,5% in 2002.
In ceea ce priveste potentialul pietei de profil, Tsvetanov a citat un studiu al Asociatiei Europene a GPL, care anticipeaza ca sectorul romanesc de distributie a GPL va inregistra o puternica dezvoltare, in perioada 2003-2006, dupa care se va echilibra. Gazexim Bucuresti, subsidiara a companiei bulgare Kalvacha Gas, este unul dintre principalii furnizori de utilaje care intra in componenta statiilor de distributie a GPL. Bulgarii detin o cota de 70% din vanzarile de echipamente pentru statiile de distributie a GPL, potrivit propriilor estimari.



"Piata de GPL auto prezinta un mare potential pe termen scurt sI mediu, acest tip de carburant prezentand avantaje fiscale fata de carburantii obisnuiti. Cred ca nivelul de crestere estimat, de 70% este realist sI se poate dovedi mai mare. Avantajele GPL se vor pastra, totusI, numai pe termen mediu, pentru ca sporirea consumului de gaz auto este o caracteristica a tarilor cu venituri mici. Pe masura ce puterea de cumparare creste, consumatorii renunta la acest tip de carburant, ce prezinta un risc ceva mai ridicat, iar guvernele cresc nivelul taxelor aplicate" - Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol.



Romanii ard GPL de 120 mil. $
Piata de gaz petrolier lichefiat (GPL) din Romania este estimata intre 120 - 140 milioane de dolari de catre reprezentantii Shell Gas Romania, companie care detine o treime din piata.
Atat de cunoscutele butelii de dinainte de 1990 inca isi iau partea leului din aceasta piata, dar autogazul (folosit de autoturisme) si micul vrac ("cisternele" instalate in curte) incep sa aiba cerere tot mai mare. Desi consumul de butelii scade (210.000 tone de butelii vandute anul acesta, mai putin cu 3% fata de anul trecut), acestea detin 80% din piata GPL in competitie cu micul vrac si autogazul. Daca la noi cel mai popular GPL este butelia, in Occident piata este puternic orientata spre micul vrac.
Shell Gas Romania se bate pe o piata interna alaturi de SNP Petrom, Butan Gas sau Rompetrol, pe langa care mai "roiesc" 20-30 de operatori mai mici, care iau cel mult 10% din piata. Cea mai noua afacere de GPL in Romania este insa, autogazul. Intrat oficial pe piata din toamna anului trecut, acesta ia din piata de combustibili auto conventionali - benzina sau motorina.



Gazul Petrolier Lichefiat este principala afacere a lui Iosif Constantin Dragan, socotit cel mai bogat roman, cu o avere de 700 - 900 milioane de dolari. Dragan are 85 de ani, locuieste la Milano iar principala sa afacere este compania Butan Gas.
Dragan a investit in Romania dupa 1990, cand a infiintat o filiala a ButanGas cu 15 milioane de dolari. La nivel european, grupul ButanGas este prezent in opt tari (Germania, Italia, Grecia, Austria, Spania, Bulgaria, Ungaria si Romania). Compania detine 50% din piata greceasca si 30% din cea italiana. Dragan mai detine cinci nave de transport de titei si gaze naturale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO