Analiză

Cum infrunta hotelurile de top de pe litoral exodul turistilor spre Bulgaria

Cum infrunta hotelurile de top de pe litoral exodul turistilor spre Bulgaria
21.07.2006, 19:54 31

2006 se anunta a fi cel mai prost sezon pentru litoralul romanesc din ultimii 16 ani. Cum sunt afectate hotelurile de top de pe litoral si care este strategia de supravietuire?
"E o discoteca in aer liber pe plaja si nu ar trebui sa aiba dreptul sa dea muzica atat de tare. M-am plans tuturor autoritatilor. Acum au voie sa dea muzica doar pana la ora 1 (noaptea - n.red.), dar nu poate nimeni sa-i oblige sa dea mai incet. Evident ca toti clientii se plang, dar din pacate noi nu putem face nimic."
Didier Rosas, directorul general al hotelului Europa din Eforie Nord, detinut de omul de afaceri roman George Copos, afirma ca incasarile de anul acesta sunt sub asteptari, desi sunt in crestere fata de anul trecut. Solutia a fost flexibilizarea tarifelor, adica micsorarea lor pentru sederi mai lungi.
"E clar pentru toti turoperatorii care activeaza in zona Marii Negre ca cererea este cu 20% mai mica anul acesta. Insa noua ne-a crescut cu 5% gradul de ocupare fata de 2005. In iulie am avut pana acum 75% grad de ocupare", spune Didier Rosas, general manager al complexului Europa. El nu considera ca hotelul are probleme serioase legate de situatia plajelor si a zvonurilor legate de gripa aviara.
Hotelul, care are 221 de camere si detine si spa-ul Ana Aslan, reprezinta o oaza in mijlocul magazinelor de suveniruri cu puternic iz de kitsch si a barurilor din care rasuna manele. Pitoresc, poate, dar nu pentru publicul-tinta al hotelului Europa.
"Vara avem clienti. Important este ce facem iarna, cum aducem lume, pentru ca hotelul este deschis tot anul", explica Rosas. El afirma ca se bazeaza pe spa pentru a-si indeplini bugetul anual. Deocamdata, hotelul a incheiat anul trecut cu profit operational, insa cu un rezultat financiar negativ.
In momentul in care a investit 20 mil. euro in renovarea hotelului Europa din Eforie Nord, in 2001, George Copos avea un business plan de amortizare a investitiei de 5-7 ani. Pe ce se baza?
In zona Eforie Nord, competitia este destul de redusa. Mai mult, se poate spune ca, pentru Complexul Hotelier Europa, Copos nu are competitor. La prima vedere, planul nu putea da gres.
Insa fostul vicepremier nu si-a inclus in business plan dughenele care au rasarit ca niste ciuperci in jurul hotelului, nici manelele care se aud pana in miez de noapte de pe plaja din apropiere.
La momentul actual, amortizarea investitiei s-ar putea realiza in circa 15 ani, potrivit lui Rosas, adica de doua ori mai mult.
La 30 km mai la nord, in Mamaia, hotelul Iaki al fostului jucator de fotbal Gheorghe Hagi este in grafic cu recuperarea investitiei. Hagi a investit pana in prezent cam 14 milioane de euro si si-a bugetat recuperarea investitiei in 25 de ani. Hotelul e situat in cea mai luxoasa statiune a litoralului. In aceasta zona, competitia este acerba, in special in partea de investitii private. Acolo au hoteluri lanturile Riu si Best Western, dar bataia se da si cu hotelul de cinci stele Rex, controlat de omul de afaceri Viorel Paunescu.
Hagi a mizat pe faptul ca Mamaia este punctul de atractie al litoralului. Spre deosebire de Copos, Hagi a facut din hotelul Iaki o afacere de familie. Sotia sa ocupa functia de general manager, iar printre clientii locatiei se numara prieteni apropiati ai fostului jucator.
La Europa, Copos a mers pe aceeasi strategie de conducere ca si la Hilton si la Crowne Plaza - a adus un expat pe postul de general manager. Nimic in comun, asadar, pana acum. Dar ar putea fi: intrarea intr-un lant international.
Didier Rosas, directorul de la Europa, spune ca nu exclude posibilitatea afilierii hotelului la un lant international, in contextul in care proprietarii ar primi o oferta agreabila.
Doua dintre hotelurile controlate de Copos sunt afiliate la lanturi internationale, anume Athenee Palace Hilton, afiliat la Hilton si Crowne Plaza, afiliat la Intercontinental International.
In aceeasi directie gandesc si proprietarii Iaki. Ei au investit cam 2,5 mil. euro in extinderea hotelului, de la 60 la 100 de camere.
"Pentru partea construita acum am luat deja clasificare la cinci stele (fata de patru stele, cat are restul hotelului - n.red.)", spune Tanase Mega, directorul general al Hagi Sport, compania care administreaza unitatea. "Nu ne-am gandit la un lant anume. Deocamdata vrem sa ridicam standardele, sa fim competitivi, ca sa ne caute ei", spune Mega.
Spre deosebire de Europa, hotelul a fost afectat de faptul ca nu mai are plaja proprie. Compania avea plaja in folosinta pana in 2012, dar contractul a fost reziliat anul acesta. "Aveam de gand sa investim si in plaja. Luasem 10.000 de metri patrati, dintre care o parte pentru sezlonguri si restul pentru jocuri pe plaja si beach-baruri", afirma reprezentantul Iaki.
Dupa impartirea parcelelor, partea ce cuprindea plaja din dreptul hotelului ar fi avut 65.000 de metri patrati. "Nu aveam ce face cu o suprafata atat de mare", spune Mega. Hotelul Europa a avut pana acum 6.000 de turisti, ceea ce inseamna cam 27 de turisti pe camera, iar Iaki a inregistrat 4.850 de turisti in primele sase luni, adica 48 de clienti pe camera.
Starea plajelor este problema principala a unui sezon care trebuia sa inceapa la 1 mai, dar care a inceput propriu-zis in iulie.
In Mamaia, turistii spun ca situatia e mult mai proasta ca in alti ani.
"Nisipul nu e cernut, sunt chistoace, zici ca stai pe plaja ca pe asfalt. Au pus sezlonguri, dar nisipul e la fel si acolo. Sa am servicii, nu m-ar deranja sa dau un ban sa intru pe plaja. Am facut un tur al statiunilor anul acesta si e groaznic. Vama Veche e ca o cariera de piatra. Nici muzica nu imi place aici. Adica imi place house, dar nu toata ziua. Ar trebui data mai in surdina", spune Fane, 36 de ani, sofer.
Pentru Alina Florentina, 31 de ani, vanzatoare, starea plajei nu e atat de rea. "E destul de curata plaja, nisipul insa e cam tare, nu a fost arat, afanat. Am fost aici si saptamana trecuta, erau bucati de scoici prin nisip, mirosea urat, era jale", spune ea. In oferta pentru vara aceasta, agentiile au vandut locuri la hoteluri cu plaja. Pe de alta parte, in mai, Apele Romane Dobrogea a concesionat plajele catre trei firme. La licitatie pentru parcele de plaja aveau dreptul sa participe si hotelurile. Dimensiunea unei parcele era de minimum 6,5 hectare. Un hotel nu are insa nevoie de mai mult de 10-15.000 de metri patrati de plaja, adica 1-1,5 hectare.
"Pentru a ne asocia mai multe hoteluri si a lua impreuna o parcela de plaja ne-ar fi luat mai mult de 30 de zile, ca sa facem un plan de afaceri. Or, noua ni s-au dat exact 30 de zile de la data cumpararii caietului de sarcini", sustine Angela Zahiu, director general al hotelului de patru stele Best Western Savoy din Mamaia. Hotelul, detinut de familia Zahiu si SIF Transilvania, investise 100.000 de euro in bucata de plaja pe care a folosit-o pana anul trecut.
Si afacerile Best Western Savoy au scazut anul acesta. Gradul de ocupare a scazut in medie pe sezon cu 30% fata de anul trecut.
Unde sunt turistii? Mai la sud. "Avem mai putini turisti pentru ca merg multi romani in Bulgaria", afirma Calin Ile, general manager al hotelului de trei stele Ibis din Constanta. El considera ca Bulgaria nu este mai ieftina decat Romania, ci diferenta consta in calitatea serviciilor. Pe de alta parte, ceea ce au facut autoritatile din Bulgaria a fost sa scada TVA-ul pe serviciile turistice.
"In Bulgaria sau Cehia TVA-ul e de 6-7%. Diferenta de la 6% la 19%, sunt 13 procente, care reprezinta exact diferenta de tarife dintre noi si Bulgaria", considera reprezentanta Best Western Savoy, Angela Stahiu.
Potrivit ei, cu o rata a inflatiei de 5%, preturile din Romania ajung sa fie cu 18% mai mari decat in Bulgaria. "Suntem obligati sa avem preturile mai mari cu 18%", explica ea.
Care sunt lucrurile pe care Bulgaria le-ar oferi in plus? Cei mai multi turisti veniti in Romania se plang de servicii. "Din pacate, asta ne face sa pierdem lupta, deoarece lipsa calitatii serviciilor raportata la un pret relativ identic duc la un raport calitate - pret mai slab si clientii vor opta firesc pentru cei cu oferta mai buna. Pe langa aceasta insa se adauga cu siguranta aspectul legat de strategia de vanzari globala a turismului celor doua tari", a mai precizat reprezentantul Ibis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO