Analiză

Flamingo-Flanco, o tranzactie de la care se asteapta inca raspunsuri

13.12.2005, 19:35 50

Acordul de intentie privind preluarea Flanco de catre Flamingo a surprins doar prin rapiditatea cu care a fost semnat. Raman insa unele semne de intrebare.

Miscarea este considerata de cei mai multi jucatori din piata de IT&C, dar si din cea de electrocasnice ca un pas normal, mai ales pe fondul scaderii profitabilitatii in domeniu.

Cele doua companii ar putea profita de pe urma lipsei unui jucator international important in comertul de profil, sinergiile rezultate permitand o mai buna pozitionare in perspectiva anticipatei intrari a acestora in perioada 2006-2007.

Startul unei consolidari semnificative pe piata de retail la electronice si electrocasnice a fost dat vara aceasta prin achizitia Best Computers (cel mai mare distribuitor de jocuri din Romania) de catre grupul RTC.

Aflate in pozitia de numarul unu pe pietele pe care actionau (IT&C si, respectiv, electronice si electrocasnice), cele doua companii Flanco si Flamingo s-au vazut confruntate in ultimii ani cu o concurenta tot mai sustinuta.

Flanco, compania care s-a aflat pe primul loc din punct de vedere al vanzarilor de electronice si electrocasnice in ultimii ani s-a vazut depasita anul trecut atat de Altex, cat si de Domo, adica principalii sai concurenti.

Grupul Altex a lansat anul trecut chiar si un format de magazin de mare suprafata, Media Galaxy, cu care a ocupat principalele centre comerciale din Capitala si din tara.

Strategia agresiva a Altex a fost urmata si de Domo, insa nu si de Flanco, care a preferat sa se concentreze asupra profitabilitatii, potrivit declaratiilor de la momentul respectiv.

In aceste conditii daca planurile de vanzari ale Flanco vizau un nivel de 170 mil. euro, la sfarsitul anului rezultatele obtinute erau, potrivit Ministerului de Finante, de 96 mil. euro, adica mai putin decat nivelul din anul 2003.

Pentru comparatie Altex Impex, compania care opereaza retelele Altex si Media Galaxy, a realizat in 2004 o cifra de afaceri de 146 mil. euro, iar Domo Retail, compania care detine reteaua Domo, a trecut de 100 mil. euro.

Anul acesta Flanco a anuntat ca va trece de 100 mil. euro, in timp ce Domo anticipeaza o cifra de afaceri de 120 mil. euro, iar Altex 275 mil. euro.

Flamingo s-a vazut la randul sau in ultimii ani confruntat cu o concurenta tot mai sustinuta. Pe langa concurentii sai traditionali, Flamingo a trebuit sa faca fata si retelelor de electronice si electrocasnice, care au inceput sa vanda tot mai multe computere, pe masura ce acesta a devenit un produs de masa.

Flamingo a reactionat si a introdus in gama sa tot mai multe produse electronice, precum televizoare.

Cresterile inregistrate de retailerii de electrocasnice in segmentul de computere au fost insa mult mai mari decat rezultatele Flamingo pe piata televizoarelor, deoarece, spun companiile din domeniu, dinamica inregistrata de segmentele IT&C a fost cu mult peste ceea ce se intampla pe piata de electronice traditionale.

In plus, marjele brute obtinute de retailerii de electrocasnice pentru vanzarea de computere depaseau de cele mai multe ori pe cele pe care le obtineau retailerii specializati in comercializarea acestor produse.

Chiar daca a beneficiat de pe urma vanzarilor de computere, Flanco nu a trecut la etapa urmatoare si nu a devenit asamblator de computere precum Altex, K Tech Ultra Pro sau Flamingo, care pe ansamblul lantului de distributie obtineau profituri mai mari din aceasta activitate.

Un alt segment care a atacat piata pe care o adresa Flamingo a fost, mai ales in ultima perioada, segmentul de vanzari online.

Magazinele virtuale au castigat an de an in ponderea vanzarilor din segmentul IT&C, un astfel de magazin realizand vanzari de ordinul milioanelor de euro anual, comparativ cu cea pe care o obtine un magazin de electronice si electrocasnice de 1.000 de metri patrati.

Motivele pentru realizarea potentialei fuziuni sunt intemeiate, cred concurentii.

"Cele doua piete ( IT si electrocasnice - n.r.) care initial erau distincte au inceput sa se intrepatrunda foarte puternic. Initial, marii retaileri de electrocasnice au intrat in piata de IT printr-o gama redusa de produse, dar in timp aceasta s-a extins. Aceeasi miscare au realizat-o si companii de IT, in special datorita produselor care inglobeaza tot mai multe tehnologii - LCD TV, plasme, produse home cinema, etc." - explica Cristian Fughina, directorul executiv al grupului KTech Ultra Pro.

Parerea este impartasita si de Adrian Ciocodan, general manager al magazinului online e4you.ro. "Intentia oficialilor Flamingo este aceea de a fi bine reprezentati pe segmentul de electrocasnice, dovada si dorinta de a mentine activ pe piata brandul Flanco", crede Ciocodan.

"In acest moment, in Romania se migreaza spre modelele de business de retail din tarile avansate: suprafete mari si oferta comuna (electronice si electrocasnice - n.red). Fuziunea poate fi vazuta si ca o necesitate intr-o etapa de dezvoltare catre o piata concurentiala in care cele doua structuri, Flamingo si Flanco, isi aduna expertiza, arzand astfel din etapele dezvoltarii individuale. In acest mod devin o tinta mai buna pentru posibili investitori strategici", este de parere Catalin Patrasescu, analist IT&C.

Sunt de asteptat si alte miscari similare Flamingo-Flanco?

"Ne putem astepta la orice miscare de acest gen, mai ales in contextul unei cristalizari puternice a pietei", afirma directorul K Tech Ultra Pro. De altfel, in acest peisaj al consolidarii, nici acest grup nu poate sta deoparte: dupa ce anul viitor va finaliza extinderea nationala, ar putea incepe discutiile pentru atragerea in 2007 - 2008 a unor fonduri de investitii sau de ce nu chiar si o cotare la bursa pentru obtinerea de fonduri substantiale care sa permita o dezvoltare sanatoasa, este de parere Cristian Fughina.

La randul sau, Cristian Patrasescu afirma ca "este foarte probabil, pornind de la structura actuala, sa mai apara pana la doua lanturi nationale de retaileri cu volume similare. La fel de probabil este ca unul din playerii care sa concureze la varf sa vina din afara, avand in vedere ca este un segment destul de putin reprezentat in acest moment".

Cel mai mare retailer local de pe piata de electronice si electrocasnice este acum Altex, care este prezent atat in segmentul traditional de electronice si electrocasnice, cat si in IT&C. Mai mult, Altex opereaza si reteaua de magazine de mare suprafata (peste 2.000 de metri patrati) Media Galaxy.

"Am luat la cunostinta declaratia de intentie a Flamingo si Flanco. Nu ne vom schimba strategia pe care am anuntat-o inca din luna februarie a anului 2004, o data cu lansarea conceptului Media Galaxy. Ne uitam cu atentie insa la tot ceea ce se intampla in piata si in cazul in care va fi necesar, vom aplica ajustari corespunzatoare. Nu este cazul pentru moment", a declarat Dan Ostahie, presedintele grupului de firme Altex. Cum va arata peisajul retailerilor de electronice peste 2-3 ani? In contextul actual, mai ales avand in vedere si integrarea in UE, piata retailerilor de electronice va continua sa se consolideze. Este putin probabila aparitia unui nou lant de magazine cu actionariat 100% romanesc in acest sector al pietei, dar lanturi internationale vor mai intra Romania, apreciaza Cristian Fughina.

"Cel mai probabil vom asista la lansarea pe piata a unor retaileri internationali, in conditiile in care interesul consumatorilor pentru produsele electronice este in crestere", apreciaza la randul sau Catalin Stefanescu, director al Netmall Sistem Romania, companie de comert online.

"Zona cea mai mare din piata va fi dominata de companiile locale actuale, apoi un volum insemnat se va derula prin retelele de hipermarketuri si cash & carry. O zona cu atat mai mare cu cat va porni mai devreme va fi alocata companiilor internationale, urmand ca o zona tot mai mica sa ramana micilor jucatori", este de parere Catalin Patrasescu.

Totodata, piata locala nu pare sa intretina o dinamica atat de mare incat sa pastreze un ritm de crestere suficient pentru dimensiunile la care au ajuns companiile de retail de electronice si electrocasnice. Exceptie face aici doar piata de telefoane mobile care arata un potential substantial. Competitia locala se va muta destul de rapid in regiune, atat Flamingo cat si Altex urmand planuri de extindere declarate in tarile din zona", mai prevede Patrasescu.

Posibila fuziune va aduce pentru Flamingo o consolidare a pozitiei in IT, zona de la care a pornit. In acest context, este posibil ca marii producatori de electronice si electrocasnice care au exclusivitati sau cvasi-exclusivitati de distributie cu Flamingo sa incerce colaborari cu concurenta Flamingo, tocmai pentru a evita o pozitie mult prea puternica pe care noua structura o va avea in raport cu unii din furnizori.

Brokerii privesc in mod diferit potentiala fuziune intre Flamingo si Flanco.

"Teoretic, pe termen scurt, aceasta fuziune ar trebui sa determine o scadere a actiunilor Flamingo la Bursa, avand in vedere ca tranzactia presupune o iesire de lichiditati. Pe termen lung, insa, cred ca aceasta tranzactia va avea rezultate pozitive atat pentru companie, cat si pentru investitori", considera Octavian Molnar, presedintele societatii de brokeraj IFB Finwest din Arad.

Adrian Ceuca, directorul general adjunct al SSIF Broker din Cluj, spune ca fuziunea dintre Flamingo si Flanco este o miscare foarte interesanta pe piata de capital si este un lucru bun pentru investitori, care vor beneficia de cresterea companiei.

Valentin Ionescu, directorul de tranzac-tionare al societatii de brokeraj Euro Invest Vision, este mai pesimist.

"Cred ca din punct de vedere al evolutiei pe piata de capital, atat Flamingo cat si actionarii companiei vor fi dezavantajati, avand in vedere ca participatiile acestora vor fi diluate", a aratat Ionescu.

Dincolo de anuntul facut la sfarsitul acestei saptamani de cele doua companii, se ridica insa mai multe intrebari legate de mecanismul tranzactiei sau chiar strategia pentru care vor opta cele doua companii in urmatorii ani.

Mecanismul tranzactiei ar presupune, potrivit oficialilor celor doua companii, preluarea integrala a Flanco International. Actionarii Flanco ar primi in schimb un pachet de aproxi-mativ 30% din actiunile Flamingo, actiuni ce vor reprezenta o majorare de capital, in care ceilalti actionari nu vor avea dreptul de a subscrie.

Oresa Ventures, care detine in prezent 65% din Flanco, urmeaza sa detina 19,5% din Flamingo, reiese din structura tranzactiei prezentate vineri de reprezentantii Flanco si Flamingo. DBG Eastern Europe ar urma sa detina 6% din Flamingo, iar Florin Andronescu va avea o detinere de 4,5% la Flamingo.

Dragos Cinca va detine in jur de 43% din actiunile Flamingo dupa integrarea Flanco in cadrul grupului. Cinca, impreuna cu ceilalti manageri ai Flamingo, care detin acum impreuna peste 70% din actiunile companiei, vor continua sa detina dupa tranzactie pachetul majoritar. Cinca urmeaza sa detina functia de CEO al Flamingo si in 2006, insa oficialii celor doua companii nu au oferit detalii legate de strategia pentru urmatorii ani.

In prezent cele doua retele detin impreuna patru branduri de magazin, care si-ar putea gasi locul si in urmatorii ani.

Flamingo este prezent pe piata cu brandul de magazin Flamingo, care vinde in principal produse din gama IT&C si Future Shop, un magazin de mici dimensiuni orientat in special catre produse din gama multimedia.

La randul sau retailerul este prezent cu magazinele de electronice si electrocasnice Flanco si, din toamna acestui an, cu formatul de magazin de mare suprafata Flanco World.

Si Flamingo avea in plan un format de magazin de mare suprafata, potrivit strategiei anuntate in prospectul ofertei publice initiale din vara acestui an. In conditiile realizarii fuziunii cu Flamingo, formatul de mare suprafata ar deveni insa Flanco World, potrivit oficialilor celor doua companii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO