Analiză

Importurile de lactate s-au majorat de cinci ori in 2007, dar raman la o cota infima ca pondere in totalul consumului

Importurile de lactate s-au majorat de cinci ori in 2007, dar raman la o cota infima ca pondere in totalul consumului

Click pentru imaginea marita

02.06.2008, 19:13 57

"Produsele lactate finite au avut o crestere spectaculoasa in 2007 ca urmare a eliminarii taxelor vamale dupa 1 ianuarie 2007. Ulterior, a urmat in mod logic o diversificare a tipurilor de produse oferite pe piata romaneasca de catre importatori, printr-o retea de desfacere a hipermarketurilor aflata si ea in plina dezvoltare", a declarat Valeriu Steriu, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL).
Retailerul francez Carrefour comercializeaza in total 25 de branduri importate la categoria branzeturi speciale, trei branduri UHT (Ultra High Temperature) si cinci pe categoria de unt.
"In 2007 am introdus cinci branduri noi doar la categoria branzeturi speciale (Akadia, Mauri, Spresina, Olympus, Buko) si nici un produs nou din import in celelalte doua categorii, UHT sau unt. Anul trecut, vanzarile au crescut cu 5% pana la 35% pe aceste segmente, in functie de categorie sau produs. In prima parte a acestui an, cresterile au fost mai temperate pe anumite categorii", a declarat Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour Romania.
Printre marii importatori de produse lactate din Romania s-au numarat in 2007 companiile Delaco, Macromex, Nordic, Whiteland (pentru Hochland), Amagra, Parmalat, Friesland si Danone.
Delaco si-a dublat in 2007 cifra de afaceri la 40 de milioane de euro in urma incheierii a trei parteneriate de distributie exclusiva cu producatorul iaurturilor Jogobella, compania germana Zott, cu producatorul german de branzeturi Bergader si producatorul austriac de lactate din soia sub brandul Joya, Mona Naturprodukte.
Aproximativ 6 milioane de euro din vanzarile totale inregistrate de Delaco anul trecut au fost realizate insa din comercializarea produselor Zott, importatorul previzionand dublarea acestor rezultate in cursul acestui an.
Producatorul danez Nordex Food a contribuit de asemenea la cresterea importurilor de lactate pana in luna august a anului trecut importand pe piata locala brandul de branzeturi Akadia.
Incepand cu toamna trecuta, danezii au inceput sa produca acest brand in fabrica de la Campulung achizitionata in 2006 de la producatorul local Lactag pentru cateva sute de mii de euro. Printre importatorii de lactate se mai numara si producatorii greci Tyras si Olympos, dar si filiala producatorului francez Danone, acesta realizand pe piata locala sub 5% din vanzari prin importul gamelor de iaurturi Actimel, Danette si Savia.
"Diversificare tipurilor de produse oferite pe piata romaneasca de catre importatori, impreuna cu dezvoltarea retelei de hipermarketuri au dus la o crestere spectaculoasa a importurilor anul trecut, dar care din punctul de vedere al dinamicii nu il vom mai regasi in 2008. Anul acesta, importurile vor continua, mai ales in ceea ce priveste materia prima, dar si in cazul unor specialitati din segmentul branzeturilor", estimeaza Steriu.
Reprezentantul APRIL sustine ca producatorii locali au demarat campanii de diversificare a portofoliilor de produse (iaurturi cu fructe sau arome sau deserturi pe baza de lapte), iar acestea vor ajuta la echilibrarea ofertei interne, dar si a celei pentru export destinata in special tarilor din UE.
Potrivit studiilor Institutului National de Statistica, importurile de lapte si smantana au crescut anul trecut de noua ori in volum, pana la peste 48.000 de tone, fata de doar 5.200 de tone in anul precedent si de cinci ori in valoare, pana la 21 mil. euro, fata de doar 3,8 mil. euro in 2006.
In acelasi timp importurile de unt au scazut in volum cu 13% fata de 2006, la peste 4.700 de tone, fata de aproximativ 5.300 de tone in anul precedent, inregistrand insa o crestere de 63% in valoare, de la 10 mil. euro cu doi ani in urma la 16,4 mil. euro in 2007, potrivit aceleiasi surse.
"Un motiv al cresterii spectaculoase a importurilor este in mod paradoxal cel al cresterii importului de lapte materie prima sau lapte concentrat pentru fabrici, necesar pentru a acoperi deficitul de lapte romanesc aparut in urma aplicarii graduale a cerintelor europene", spune presedintele APRIL.
Steriu a adaugat ca aceasta tendinta de crestere a importului de materie prima este influentata de pretul laptelui produs in UE. Astfel, pe fondul majorarii seminificative a pretului laptelui produs in UE in toamna lui 2007 fata de cel al laptelui materie prima local, Romania a inregistrat o reducere a importulurilor de lactate in ultimul trimestru al anului trecut. In prezent tendinta este de stagnare, insa pe fondul scaderii pretului laptelui in Europa de la 0,41 eurocenti la 0,38 eurocenti si al majorarii pretulului materiei prime realizata local, actiune ceruta de furnizori, importurile isi vor relua cu siguranta ritmul de crestere.
Romania a exportat anul trecut peste 1.000 de tone de lapte si smantana, in crestere cu 31% fata de 2006. Valoarea exporturilor de lapte si smantana s-a ridicat la peste 821.000 de euro, cu un avans de 43% fata de anul precedent. Exporturile de unt au scazut insa puternic in 2007, companiile romanesti comercializand peste hotare in 2007 doar 49 de tone de unt, de sase ori mai putin decat acum doi ani, in valoare de 140.000 de euro, de trei ori mai putin decat in 2006, potrivit informatiilor detinute de Institutul National de Statistica.
Unul dintre cei mai mari exportatori locali este de asemenea producatorul francez Danone Romania care anual comercializeaza circa 5% din productia de iaurturi in Bulgaria, tarile adriatice si Ungaria, printre marcile exportate numarandu-se gamele Activia, Delicios si Frutmania.
"Valoarea pietei albe a produselor lactate a fost in 2007 de aproximativ 900 de milioane de euro, peste aceasta adaugandu-se o cantitate de peste 1,7 miliarde de litri de lapte care sunt oferiti pietei in mod direct, de la fermier la consumator, cantitate care poate echilibra nivelul de consum al romanilor in comparatie cu cel din UE", a adaugat Steriu.
Potrivit principalilor producatori ai pietei locale, consumul de iaurturi a ajuns in Romania anul trecut la 6 kg pe cap de locuitor, cu un kg mai mult fata de 2006. Acesta este insa in continuare mai mic decat consumul din tarile vecine, deoarece in Bulgaria se consuma 14 kg anual, in Ungaria 17 kg, in Cehia 16 kg, iar in Franta 33 kg. La fel se intampla si pe piata branzeturilor, unde consumul local este de 4 kg pe cap de locuitor fata de 20 kg in Europa de Vest.
Jucatorii pietei interne de lactate estimeaza ca acest segment va depasi pragul de doua miliarde de euro in urmatorii trei ani datorita ritmului de crestere de peste 20% inregistrat anual. Printre cei mai mari producatori de lactate locali se numara in prezent companiile Friesland, Danone, Hochland, Albalact si Covalact.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO