Analiză

Iulian Trandafir, Farmexpert: Vom continua sa investim in logistica

Iulian Trandafir, Farmexpert: Vom continua sa investim in logistica

Iulian Trandafir, directorul executiv al Farmexpert

19.06.2006, 22:58 396

Pe o piata controlata pana acum de oameni de afaceri romani isi face aparitia si primul jucator strain, compania germana Andreae-Noris Zahn A.G. (ANZAG), care a achizitionat 60% din actiunile distribuitorului Farmexpert, unul din cei mai mari jucatori de profil.
"Farmexpert este o afacere dezvoltata in timp, pe care nu eram interesati sa o vindem. Nu am facut un scop din acest lucru", spune Iulian Trandafir, directorul executiv al Farmexpert.
Dar pentru ca pretul pe care germanii l-au oferit a fost cel corect si pentru ca aveau aceeasi perceptie asupra dezvoltarii companiei pe termen lung, s-au hotarat sa inceapa negocierile. "ANZAG a fost compania care a avut cea mai apropiata viziune de a noastra, adica este orientata catre riscuri minime chiar si in detrimentul cotei de piata", explica Trandafir.
Primul contact cu ANZAG a avut loc in urma cu aproximativ un an de zile, insa de atunci mai multe companii si chiar fonduri de investitii s-au aratat interesate de distribuitorul Farmexpert. Numarul companiilor cu care s-au purtat discutii mai avansate a fost de patru, a precizat directorul executiv al distribuitorului.
Iulian Trandafir spune ca germanii au dorit sa pastreze conducerea. In piata exista unele informatii conform carora directorul general al companiei, Eugen Banciu, isi va pastra functia pe care o are in companie in urmatorii cinci ani. Reprezentantul Farmexpert nu a facut niciun comentariu pe aceasta tema.
Eugen Banciu era inainte de tranzactia cu ANZAG actionarul majoritar al Farmexpert. El a vandut 60% din actiuni companiei germane, pastrandu-si o participatie de 40%. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, insa surse din piata afirma ca aceasta este de 27 de milioane de euro.
ANZAG face astfel cel de-al doilea pas in strainatate, dupa ce in 2004 a cumparat un distribuitor din Croatia. Expansiunea companiei din Germania in tarile din regiune se face in conditiile in care piata lor locala a a stagnat si in care se poate vorbi de o criza. Pretul la OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala) a scazut dramatic in Germania, spune Iulian Trandafir, ceea ce la noi nu s-a intamplat. In aceste piete, este foarte greu de estimat un trend, de aceea jucatorii evadeaza in Est.
Cu un consum pe cap de locuitor mult sub media europeana, perspectivele de crestere in Romania sunt reale. "Cresterea pietei farmaceutice din Romania este fluctuanta, insa cred ca pentru acest an acesta va fi de circa 15%, daca va creste si bugetul", a adaugat Trandafir.
Farmexpert a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 90 de milioane de euro si un profit de aproximativ 4,5 milioane de euro.
"Pentru acest an estimez o cifra de afaceri de peste 120 de milioane de euro, care va depinde insa intr-o mare masura de evolutia pietei. Pentru profit estimez ca acesta se va situa in jurul valorii raportate anul trecut", spune Trandafir. Acesta apreciaza ca piata medicamentelor are o sezonalitate ridicata. "Ultimul trimestru este si cel mai bun din punct de vedere al vanzarilor, iar cel mai slab este trimestrul trei, perioada concediilor", explica Trandafir.
Referitor la cresterea cifrei de afaceri, el precizeaza ca este mai mica decat in alti ani, fiind o crestere minima pe care se bazeaza. "Ne bazam totodata pe cresterea portofoliului de produse si pe concentrarea din piata", afirma Trandafir.
El spune ca intr-o masura semnificativa, concentrarea din piata i-a permis sa-si mareasca cota de piata. Anul trecut, Ministerul Sanatatii a operat doua reduceri semnificative de pret, ceea ce a lovit in marjele tuturor distribuitorilor. Daca pentru jucatorii de talie mare aceste reduceri de marje au fost sinonime cu reducerea profitului, pentru multe companii micute fenomenul a insemnat iesirea de pe piata.
Aceasta concentrare a permis Farmexpert sa "umple" golul lasat de distribuitorii care au parasit scena romaneasca de profil. Va miza compania si in acest an pe aceeasi strategie? "Chiar intr-o proportie mai mare decat pana acum", spune Iulian Trandafir. "Vom lua mai mult din piata. Aceasta abia acum incepe sa se civilizeze", completeaza reprezentantul Farmexpert.
Compania detine in prezent 9% din piata romaneasca a distributiei de medicamente.
Investitiile se vor orienta anul acesta in cea mai mare parte in logistica, aceasta fiind, dupa cum spune Trandafir, viitorul pentru distributie.
Numarul angajatilor pe care compania ii are este de peste 500 de persoane. Achizitia Farmexpert este prima din domeniul distributiei de medicamente si este cu atat mai spectaculoasa cu cat actionarii ANZAG sunt cei mai mari distribuitori europeni de medicamente: Celesio, Alliance Unichem si Phoenix.
Farmexpert este un grup de entitati teritoriale distincte (Farmexpert Sud, Farmexpert Cluj etc.), grupate sub aceeasi umbrela si fondate in 1996 de Marcel Banciu.
Eugen Banciu detine o participatie si in lantul de farmacii Dona, una din cele mai mari retele de profil din Romania.

Start in consolidarea distributiei de medicamente
Toti marii jucatori din Romania sunt intr-un fel sau altul pregatiti pentru vanzare. Iar cum marii jucatori europeni dau tarcoale Romaniei, este si firesc ca in perioda urmatoare sa asistam la noi tranzactii. Cat de mult se va cerne insa distributia de medicamente ramane de vazut. Cu toate acestea piata distributiei de medicamente, este destul de fragmentata, lucru care este foarte probabil sa se schimbe odata cu intrarea jucatorilor straini.
Tonul in consolidare a fost dat de Marcel Banciu care a vandut 60% din actiunile Farmexpert DCI, pastrandu-si o participatie de 40%.
Pe de alta parte, cel mai mare jucator din piata a fost anul trecut Mediplus, parte a grupului A&D Pharma, cu o cifra de afaceri de 220 de milioane de euro si o cota de piata de consolidata de 16,2%. Pentru acest an reprezentantii companiei estimeaza un nivel de aproximativ 320 de milioane de euro. Un alt mare jucator de profil este Relad, cu un rulaj la nivelul anului trecut de 132,5 de milioane de euro.
O alta companie importanta este Europharm Distributie, despre care au existat mai multe informatii in piata conform carora aceasta ar fi de vanzare, informatii infirmate ulterior de conducerea GlaxoSmithKline, actionarul majoritar al acesteia.
Si Ovidiu Buluc, actionarul majoritar al distribuitorului Farmexim, recunoaste ca a primit mai multe oferte din partea unor potentiali cumparatori, dar ca nu este interesat sa vanda.
Daca pe piata de distributie, apele sunt destul de clare, nu acelasi lucru se poate spune si despre retailul de medicamente. Cu toate ca nici lanturile de farmacii nu a scapat privirii investitorilor straini, jucatorii sunt pentru moment in stand-by, asteptand forma finala a legii sanatatii. In prezent in Romania activeaza aproximativ 5.000 de farmacii, dintre care mai putin de 20% sunt grupate sub un brand comun.
Principalele lanturi sunt Sensiblu, Help Net, Catena, City Pharma sau Dona.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO