Analiză

MEMRB: romanii cheltuiesc mai mult pe bautura decat pe mancare. Situatia s-a repetat in 2005

01.03.2006, 19:45 68

Explozia supermarketurilor si hypermarketurilor a determinat anul trecut o crestere a valorii pietei de bunuri de larg consum cu aproape 30%.

Segmentul bauturilor reprezinta aproximativ jumatate din piata, in timp ce produsele alimentare acopera mai putin de 39% din volumul total al pietei bunurilor de larg consum si 31% din valoare.

Toate cele trei segmente ale pietei bunurilor de larg consum (produse alimentare, produse nealimentare si bauturi) au inregistrat evolutii pozitive anul trecut, potrivit unui studiu al MEMRB, care analizeaza piata bunurilor de larg consum din perspectiva canalului off premise (consumul casnic, care nu include vanzarile din hoteluri, restaurante si firme de catering).

Ritmul de crestere a fost mai mare in cazul produselor alimentare (20,2%) si al celor nealimentare (12,4%) si mai scazut in cazul bauturilor, segment care a inregistrat o crestere volumica de doar 6,6%. Practic, doar produsele alimentare si-au marit anul trecut cota de piata, avand in vedere ca ritmul total de crestere a volumului pietei de bunuri de larg consum a fost de aproximativ 12%.

Cu toate acestea, vanzarile de bauturi detin in continuare jumatate din piata, atat valoric, cat si cantitativ.

"Consumul de bauturi este mai mare decat cel de produse alimentare, situatie care poate fi argumentata atat prin preturile destul de mari ale unor categorii de produse din industria alimentara, dublate de obiceiurile de autoconsum care domina inca zonele rurale", declara Sorin Minea, vicepresedinte al Romalimenta, societate care grupeaza marii jucatori din industria alimentara.

Atat bauturile, cat si produsele alimentare si chiar cosmeticele au plusat anul trecut mai mult la nivel valoric, decat volumic.

"Exista o serie de factori conjugati care determina diferenta mare intre cresterea volumica (numar de bucati) si cea valorica. Ma refer in primul rand la inflatie, apoi la cresterea pretului pentru bauturile alcoolice, care detin cea mai mare pondere in totalul pietei, dar si la cresterea vanzarilor pe segmentul premium", spune Marius Caluian, deputy general manager MEMRB.

In opinia lui, tendinta de crestere va continua si in urmatorii doi ani, in special datorita rolului din ce in ce mai important jucat de retelele de key-accounts.

"Marcile private ale lanturilor de retail vor juca un rol important in perioada urmatoare. Alaturi de acestea vor castiga teren produsele de nisa", este de parere Caluian. El considera ca si rolul magazinelor specializate in totalul pietei va creste, situatie demonstrata din acest an, cand ponderea vanzarilor in farmacii a crescut foarte mult.

Jucatorii din indus-tria alimentara spun ca in prezent se manifesta o reorientare a consumatorilor catre produse "cu nume", renuntand la a mai cumpara orice tip de alimente dintr-o alimentara.

Atentia acordata calitatii consumului rezulta si din scaderea vanzarilor realizate de chioscuri, vanzarile prin acest canal reducandu-se de la 12% in 2004 la 9,5% in 2005. Cele mai mari cresteri pe canale de distributie s-a inregistrat in supermarketuri.

Acestea au sustinut intr-o mare masura si cresterea segmentului food. Potrivit datelor MEMRB, vanzarile de produse alimentare au crescut anul trecut cu 20,2% ca volum, respectiv cu 35% ca valoare.

"Vanzarile de produse alimentare au crescut anul trecut, insa nu asistam la explozii din cauza preturilor destul de mari ale acestor produse dublate de autoconsumul care domina zonele rurale. Aproape jumatate din locuitorii Romaniei traiesc in mediul rural, iar pe partea de produse alimentare asistam la autoconsum, care nu poate fi contabilizat de agentiile de monitorizare", spune Sorin Minea.

Potrivit studiului MEMRB, piata bauturilor domina in contiuare vanzarile bunurilor de larg consum. Cu toate acestea, importanta acesteia in totalul pietei de bunuri de larg consum a scazut in 2005 fata de 2004, ajungand la o pondere de 51,3% in volum si 49% in valoare fata de 53,9% in volum si 50,8% in valoare in 2004.

Rata de crestere din punct de vedere valoric a fost insa de 24,8%, fata de 6,6% cea volumica, principala motivatie a acestui aspect fiind cresterea preturilor si orientarea consumatorului catre produse din segmentele superioare.

"Anul trecut segmentul bauturilor a fost sustinut de cresterea vanzarilor pe soft-drinks, sucuri si ape minerale, pentru ca bauturile alcoolice au ramas pe loc, volumele realizate de producatorii interni fiind extrem de reduse fata de 2004", spune Radu Morariu, vicepresedinte Garant, asociatia producatorilor de alcool si bauturi. Morariu a explicat ca datorita cresterii accizelor din 2005, pretul alcoolului a crescut anul trecut cu 40%.

Si vicepresedintele Romalimenta este de parere ca vanzarile mai mari de bauturi au fost sustinute de sucuri si in special de apele minerale. Minea spune ca anul trecut cresterea nivelului de trai a determinat o reorientare a comportamentului de consum, care s-a resimtit cel mai puternic in categoria sucurilor si a apelor minerale. "Consumul de apa plata a inregistrat cel putin o dublare fata de 2004, dupa ce oamenii au renuntat la a mai bea apa de la robinet inlocuind-o cu apa plata", explica el.

Datele MEMRB confirma ipoteza, importanta vanzarilor bauturilor nealcoolice crescand in raport cu cele alcoolice. Astfel daca in 2004, cele doua categorii isi imparteau in mod egal volumele din piata, anul trecut raportul s-a schimbat in favoarea sucurilor, a apelor minerale si a berii, care au ajuns sa detina 52,6% din volumele totale, fata de 47,4% in cazul bauturilor alcoolice. Valoric insa, ponderea celor din urma continua sa fie mai mare, peste 60% din piata.

Printre cele mai dinamice categorii din industria alimentara se numara lactatele a caror pondere in totalul pietei a crescut volumic de la 18% in 2004 la 19,6% in 2005, in timp ce valoric ponderea a ajuns anul trecut la 21,4% din piata fata de 20,9% in 2004. Printre categoriile care au contribuit la cresterea vanzarilor de produse alimentare in 2005 se numara si cerealele pentru micul dejun, ciocolata, napolitanele sau hrana pentru animale.

Studiul MEMRB mai arata ca o alta categorie in crestere a fost cea a sosurilor (maioneza, mustar, ketchup si pasta de tomate), care detin 4,3% din vanzarile de produse alimentare, fata de 3,8% in 2004. dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO