Analiză

Producatorii de medicamente ataca piata produselor dermatocosmetice, estimata la 24 de milioane de euro

Producatorii de medicamente ataca piata produselor dermatocosmetice, estimata la 24 de milioane de euro

Piata produselor cosmetice a atins anul trecut valoarea de 720 mil. euro, iar in acest an cresterea este estimata la 10%

07.05.2008, 15:38 438

Doi mari producatori mondiali de medicamente, Bayer si Actavis, si-au lansat in numai o luna gamele de produse dermatocosmetice pe piata locala. Atractia pe care acest gen de produse o exercita printre producatorii din industria farmaceutica se datoreaza faptului ca dermatocosmeticele nu au un pret de vanzare impus astfel ca adaosurile la nivelul intregului lant de distributie nu au nici ele un plafon maximal. Dermatocosmeticele sunt produse aflate la granita dintre tratamente medicale dermatologice si produse cosmetice, iar la nivelul Romaniei piata a fost estimata anul trecut la 20 mil. euro.
Ritmul de crestere pentru 2008 ar putea ajunge la 20% astfel ca valoarea acestei pietei ar putea ajunge la randul ei la 24 mil. euro. In cazul Bayer si Actavis, gamele sunt vandute numai prin intermediul farmaciilor, iar in aceste conditii consilierea din partea farmacistilor reprezinta un atu atat pentru clienti, cat si pentru producatori.
Actavis, spre exemplu, dupa ce a lansat Decubal in 10 state, a decis in martie ca este momentul sa faca acest pas si in Romania, iar pana la sfarsitul anului sunt programate lansari in alte 6 tari. La nivelul intregului grup, vanzarile Decubal au atins 20 mil. euro anul trecut, iar pentru 2008 vanzarile acestei game pe piata locala sunt estimate la 1 mil. euro. Gama Decubal cuprinde 18 produse, dintre care in Romania sunt prezente 17.
Singura gama de dermatocosmetice a Bayer, Dardia, a fost lansata luna trecuta. La nivel mondial divizia pentru dermatologie a Bayer Schering Pharma a inregistrat vanzari de 224 mil. euro anul trecut.
Si pentru farmacii si distribuitori, produsele cosmetice si cele dermatocosmetice sunt atractive din punct de vedere al adaosurilor. La nivelul principalelor retele, aceasta categorie de produse aduce cel putin 20% din cifra de afaceri.
Unii dintre retaileri, au chiar parteneriate cu producatori din domeniu pentru dezvoltarea de game proprii de dermatocosmetice. Un exemplu il constituie Sensiblu. Altii, precum Help Net, au cochetat cu ideea cumpararii unui jucator de profil.
In cazul Centrofarm, vanzarile de cosmetice si dermatocosmetice sunt estimate sa ajunga la 30% din cifra de afaceri anul acesta. Retailerul a lansat la sfarsitul anului trecut serviciul online e-Commerce care permite comandare de pe internet a OTC-urilor (medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala) si cosmeticelor.
Tot anul trecut, Centrofarm a lansat impreuna cu Banca Transilvania un card de credit cobranded care se asteapta sa fie unul dintre factorii care vor impulsiona vanzarile acestor tipuri de produse.
Potrivit datelor contabilizate de firma de cercetare de piata MEMRB, vanzarile de produse nealimentare (non-food) prin intermediul farmaciilor au reprezentat anul trecut 8,8% din total, fata de 8,4% in 2006.
Piata produselor cosmetice (incluzand aici atat produsele cosmetice traditionale, parfumurile, dermatocosmeticele, vopseaua de par, etc) a atins anul trecut valoarea de 720 mil. euro, iar in acest an cresterea este estimata la 10%.
Tendinta retailerilor farmaceutici de crestere a vanzarilor de cosmetice si parafarmaceutice a devenit mai vizibila in intreaga piata la inceputul anului 2005, in conditiile in care adaosurile medicamentelor eliberate cu prescriptie sunt plafonate de reglementarile din domeniu si s-a accentuat in 2006 si 2007.


Cosmeticele, peste 20% din veniturile farmaciilor

Tendinta retailerilor farmaceutici de crestere a ponderii vanzarilor de cosmetice si dermatocosmetice a devenit mai vizibila in intreaga piata la inceputul anului 2005;

Unele dintre retele au parteneriate cu producatori locali din domeniu pentru dezvoltarea de game proprii de dermatocosmetice, in timp ce altii au cochetat cu ideea cumpararii unui jucator de profil. De asemenea, farmaciile au inceput sa dezvolte parteneriate si cu producatori straini;

Potrivit datelor contabilizate de firma de cercetare de piata MEMRB, vanzarile de produse nealimentare (non-food) prin intermediul farmaciilor au reprezentat anul trecut 8,8% din total, fata de 8,4% in 2006.


A&D Pharma: Cresterile noastre vin din zona non-farma
Grupul A&D Pharma, cel mai mare jucator din industria locala de medicamente, a inregistrat in primul trimestru al acestui an cresteri peste estimarile initiale, avansul fiind mai puternic pe segmentele de OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala) si cosmetice.
"In prezent, conditiile din piata farmaceutica sunt adverse, astfel ca lupta noastra se duce pe segmentele de OTC-uri si cosmetice, iar cresterile vin de aici", a spus Dragos Dinu, CEO al A&D Pharma.
Preturile la medicamentele care se elibereaza pe baza de prescriptie medicala sunt plafonate de catre Ministerul Sanatatii prin negocieri directe cu producatorii si sunt stabilite in lei, astfel ca variatiile cursului de schimb sunt suportate de distribuitori. In aceste conditii, importul de medicamente care se elibereaza pe reteta devine neatractiv pentru distribuitori.
Urmand acest trend, A&D Pharma a lansat primul brand propriu de dermatocosmetice, Oxyance, produs in Italia. La nivelul distributiei clasice a A&D Pharma, vanzarile de OTC-uri si cosmetice reprezinta 35-40% din total, insa la aceste procente se adauga si cele realizate prin intermediul liniei de sales & marketing.
Cele mai mari vanzari de OTC-uri si cosmetice sunt realizate de principalele retele de farmacii prin intermediul unitatilor situate in mall-uri. In conditiile in care, in mediul urban, numarul maxim de farmacii este stabilit prin reglementari, extinderea in centrele comerciale este o portita atractiva pentru retaileri.
In cadrul unitatii Sensiblu din Plaza, spre exemplu, medicamentele cu prescriptie aduc 10% din vanzari, OTC-urile 20%, iar restul de 70% este reprezentat de produsele non-farma.
Afacerile A&D Pharma au crescut cu 32% in euro si cu 44% in lei pana la 126,7 mil. euro in primul trimestru al acestui an.
Din acest an, A&D Pharma a separat raportarea pentru divizia de distributie, Mediplus, in doua linii de activitate: distributia clasica si sales & marketing.
In ceea ce priveste divizia de retail, Sensiblu, aceasta a raportat in primele trei luni un avans de 29%. Potrivit raportului trimestrial, si-a adaugat in portofoliu trei noi locatii si a inchis alte patru.
"Avem si farmacii neprofitabile, multe dintre ele neajungand la maturitate. Noi ne-am dezvoltat agresiv in perioada 2004-2006, iar impactul acestor unitati a putut fi contabilizat abia in 2007. Pe de alta parte, avem multe farmacii care anul trecut au avut primul contract cu Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate (CNAS - n. red), iar abia din al doilea an bugetul este unul acceptabil", a adaugat seful A&D Pharma.
O farmacie, a continuat Dinu, genereaza profit operational abia din al treilea an de functionare.
"Inchidem farmacii numai in zone in care avem mai multe. In Bucuresti spre exemplu, daca inchidem o unitate din 65 nu vom pierde din clienti, insa nu putem face acest lucru intr-un oras in care prezenta noastra se limiteaza la o singura farmacie", a completat Dragos Dinu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO