Analiză

Radiografia economiei româneşti: 590.000 de firme, 226 de mld. euro afaceri totale, 250.000 de firme pe pierdere, 228.000 de firme pe profit. Rezultat final, profit de 1,6 mld. euro

Autor: Mădălina Panaete

29.11.2012, 00:09 4763

Anul trecut companiile care au avut cele mai mari cifre de afaceri au înregistrat şi cele mai mari profituri. Astfel, OMW Petrom, gigantul din industria petrolului cu un business de 3,9 miliarde de euro anul trecut, a avut un profit de 871 milioane de euro, fiind de departe cea mai profitabilă companie românească în 2011 şi una dintre firmele care au reuşit să recupereze din profitul pierdut după 2008. Cele mai mari afaceri au fost înregistrate de companiile din industria petrolului, de cele din energie, din retail şi de bănci.

Care au fost companiile cu cele mai mari afaceri anul trecut

Printre firmele cu cele mai mari afaceri în 2011 se numără Automobile Dacia cu o cifră de afaceri de 3,1 miliarde de euro, Kaufland cu afaceri de 1,3 miliarde euro, British American Tabacco cu o cifră de afaceri asemănătoare cu a retailerului şi ArcelorMittal Galaţi cu un business de 1,1 miliarde euro în 2011, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Cu toate că retailul a avut de suferit din cauza scăderii consumului ca urmare a micşorării veniturilor românilor odată cu venirea crizei, cei mai mari jucători de pe piaţă au avut afaceri considerabile. Kaufland, Metro Cash& Carry, Carefour sau Selgros sunt printre cele mai profitabile companii, semn că cheltuielile românilor nu au suferit modificări drastice după 2008. BRD, banca numărul doi din România după numărul de active, a avut şi ea un profit considerabil, de 109 milioane euro.

Aproximativ 228.000 de companii, adică 39% din total, cu 3% mai mult decât în 2010, au fost anul trecut pe profit, dintre care cea mai mare parte, adică 60% din total, reprezintă companiile cu o cifră de afaceri cuprinsă între 100.000 şi 500.000 de euro.

Printre companiile cu cele mai mari profituri se numără două companii din industria petrolului, OMW Petrom şi Romgaz şi două din telecomunicaţii, Orange România, şi Vodafone România.

Chiar dacă a fost unul dintre primele sectoare lovite de criză, primii trei jucători din sectorul materialelor de construcţii se pot lăuda că au reuşi să rămână pe plus. Astfel, Holcim, Lafarge şi Carpatcement au avut un profit cumulat de aproape 100 de milioane de euro.

Surprinzător companiile cu o cifră de afaceri zero, adică 178.000, au înregistrat pierderi cumulate de 1,2 miliarde de euro anul trecut.

Cele mai multe firme, adică 250.000 din cele 590.000 care au depus declaraţii financiare la Ministerul de Finanţe, au înregistrat o pierdere cumulată de 10 miliarde de euro, potrivit aceluiaşi studiu. BCR, cea mai mare bancă după numărul de active din România, este una dintre băncile a căror profitabilitate a scăzut anul trecut, banca terminând anul cu o pierdere de 77 milioane de euro la o valoare a activelor de 16 miliarde de euro. Dintre companii, Cosmote, numărul trei de pe piaţa de telecomunicaţii, a avut o pierdere de şapte milioane de euro şi afaceri de 459 milioane euro în 2011.

Cât de profitabile au fost companiile în 2011

Rata medie a profitabilităţii companiilor româneşti a fost anul trecut de 0,53% la nivel de economie, profitul net consolidat fiind de aproximativ 5,31 miliarde lei, adică 1,2 miliarde euro.

Rata profitabilităţii a scăzut comparativ cu 2010 cu aproximativ un punct procentual, de la 1,6%.

Studiul, care este realizat de ERA pe baza datele de la Ministerul Finanţelor şi de la Registrul Comerţului, mai arată că, în total, companiile româneşti au avut anul trecut o cifră cumulată de 226 miliarde euro şi un profit net consolidat de 1,2 miliarde de euro.

Profitul mediu al unei companii româneşti a fost de numai 9.008 lei (2.125 euro) în 2011, iar cifra de afaceri medie a fost de 384.000 euro.

La finalul anului 2011 erau înregistraţi aproximativ 950.000 de comercianţi activi, dintre care 298.000 persoane fizice autorizate, 653.000 persoane juridice, dar dintre acestea doar 590.000 au depus declaraţii financiare, potrivit datelor furnizate de ERA.

Criza le-a adus pierderi

Venirea crizei financiare a îngreunat situaţia companiilor, multe dintre ele închizându-şi activitatea din lipsa finanţării şi creşterea datoriilor pe care nu le-au mai putut acoperi cu credite de la bănci, condiţiile de creditare fiind mult mai dure.

Astfel, companiile s-au luptat să se menţină pe piaţă, anul trecut firmele cu o cifră de afaceri mai mică de 100.000 de euro având o pierdere cumulată netă de 4,4 miliarde lei (un miliard euro).

Potrivit aceluiaşi studiu, 251.000 de companii, adică 43% din total, nu au avut anul trecut niciun angajat, însă au avut o cifră de afaceri cumulată de 7 miliarde euro, în creştere cu 6% faţă de anul anterior, în timp ce 100.000 de firme au avut doar un angajat.

Acest lucru poate fi explicat prin faptul că unele companii asigură anumite tipuri de servicii care nu implică angajarea de personal sau că unii aşa-numiţi angajaţi au titulatura de parteneri, fiind remuneraţi cu un procent din profiturile companiei în funcţie de per­formanţe.

Doar 272 de firme au avut anul trecut peste 1.000 de angajaţi, în scădere cu 4% faţă de anul precedent, acestea având o cifră de afaceri cumulată de 51 miliarde de euro.

Aproape 96% dintre companii au mai puţin de 20 de angajaţi, mai arată studiul, lucru care poate fi explicat prin faptul că cele mai multe companii din România sunt întreprinderi mici şi mijlocii (IMM-uri).

Numărul companiilor care au avut profit zero a crescut simţitor faţă de anul 2010, cu 61% la 110.000, potrivit ERA.

Cele mai multe companii care au avut un profit zero au fost cele cu o cifră de afaceri zero, adică 110.000. Cifra de afaceri a companiilor care nu au avut nici profit, nici pierdere a fost de 300 de milioane de euro.

AFACERI DE LA ZERO