Analiză

Romanii cheltuiesc de zece ori mai mult decat nemtii in sejururile din Grecia; turistii straini sunt zgarciti cu cheltuielile in Romania

28.11.2007, 16:48 79

In acelasi timp insa, romanii au cheltuit pe vacante in strainatate suma record de 311 mil. euro in cele trei luni de vara, cu 7% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cum se explica acest lucru?
"O mare problema cand vine vorba de turismul intern este faptul ca nu este inca dezvoltata suficient partea de agrement, partea care-i atrage pe turisti sa cheltuiasca mult in vacantele lor. De exemplu, tari precum Grecia sau Turcia au lansat vara aceasta pachete turistice foarte ieftine care au lasat in buzunarele turistilor multi bani pentru cheltuiala la destinatie. Romanul se dovedeste a fi un turist extrem de bun. In Grecia, un roman cheltuieste in jur de 180 de euro zilnic, in timp ce un german de exemplu nu scoate din buzunar mai mult de 19 euro. Problema este insa ca la randul nostru nu stim sa-i facem pe straini sa cheltuiasca pe vacante in Romania atat de mult cat cheltuim noi in strainatate. Acesta este paradoxul turismului la romani", este de parere Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Tursim din Romania.
Daca in cele trei luni din vara anului trecut, strainii au cheltuit 299 de milioane de euro pentru vacante in Romania, anul acesta turistii straini au scos din buzunare 266 de milioane de euro, desi, potrivit statisticilor, numarul turistilor a crescut cu aproximativ 10%. Statiunile de pe Litoral au avut un grad de ocupare de peste 90%, in cea mai mare parte din sezon, dar erau ocupate de romani, nu de straini. O alta problema cu care se confrunta turismul romanesc este ca majoritatea strainilor aleg turismul de business, cel de agrement fiind mult prea putin dezvoltat.
"Suntem printre ultimele tari in ceea ce priveste veniturile pe cap de locuitor din turism. In continuare, 60-70% din turistii straini se incadreaza la turismul de business si tot pe aceasta parte se inregistreaza cele mai semnificative cresteri. Pe partea de agrement insa, nu stam bine deloc. Cu o campanie buna de marketing, poate vom vedea niste rezultate pozitive de abia in 2009 pe partea de tusim organizat", spune Badulescu. Potrivit reprezentantului ANAT, destinatiile care se vor bucura de fluxuri mari de turisti straini anul viitor vor fi Sibiul, care va mai beneficia de impactul pozitiv pe care l-a avut faptul ca anul acesta orasul a fost Capila Culturala Europeana, zona Ardealului, dar si Delta Dunarii, care este mai mult o zona de nisa, poisibilitatile de cazare fiind destul de limitate. In acelasi timp insa, va creste turismul de eveniment, mai ales la anul cand Bucurestiul va fi gazda summitului NATO unde sunt asteptati peste 3.500 de participanti.
Pe de alta parte insa, chiar daca strainii nu prea mai cheltuiesc pe plan local, romanii bat record dupa record in ceea ce priveste bugetele alocate pentru vacanta in strainatate. Astfel, in cele trei luni de vara, cheltuielile romanilor pe vacante in strainatate au ajuns la 311 milioane de euro, fata de cele 289 de milioane de euro cheltuite cu un an in urma. Daca se tine cont insa de faptul ca anul acesta sezonul a durat aproape cinci luni, incepand din mai si terminandu-se in septembrie, cheltuielile romanilor au ajuns la aproape jumatate de miliard de euro. In acest sezon, aproximativ 700.000 de turisti romani au ales sa-si petreaca vacantele in strainatate. Dintre acestia, 200.000 au ales ca destinatie Grecia, 200.000 au optat pentru Bulgaria, 80.000 au plecat in Turcia, 35.000 in Spania si 20.000 in Tunisia. Restul au optat pentru destinatii precum Franta sau Italia, dar acestia sunt mai greu de cuantificat pentru ca au ales circuite culturale.
"In mod clar in 2007 cheltuielile romanilor in strainatate au urmat trendul crescator. Puterea de cumparare a acestora a crescut prin urmare au crescut si bugetele lor de calatorii", spune Cristina Irimia, director de marketing in cadrul agentiei de turism J?Info Tours.
Dintre destinatiile preferate ale romanilor, cea mai accentuata crestere a inregistrat-o Turcia, cu o majorare a numarului de turisti de aproximativ 50% datorita campaniilor de promovare foarte bune. La egalitate se afla Tunisia, urmata de Spania, care a avut un ritm de crestere de aproximativ 25%-30%. De exemplu, potrivit Asociatiei Hotelurilor din Halkidiki, Grecia, aproximativ 100.000 de turisti au calcat pragurile hotelurilor din aceasta statiune. Potrivit sursei citate, valoarea totala a cheltuielilor facute de acestia a fost de 50 mil. euro. Regiunea Halkidiki ocupa primul loc in topul preferintelor romanilor care calatoresc in Grecia, cu o pondere de 25-35%, fiind urmata de Paralia Katerini, Creta, Rodhos si Corfu.
Potrivit reprezentantei J?Info Tours, singura modalitate prin care balanta intre turismul romanesc si cel extern s-ar putea echilibra este prin formarea unui brand puternic de tara, dar si prin investitii in infrastructura turistica.
"Statistica ne arata odata in plus faptul ca Romania primeste mai putini vizitatori decat numarul romanilor care aleg sa calatoreasca in strainatate. Serviciul turistic in strainatate este perceput cu o valoare mai buna, cu un raport mai bun calitate-pret, comparativ cu cel din Romania. De aceea avem nevoie de un brand puternic si de investitii in turism", mai spune Irimia.
In acelasi timp insa, veniturile incasate din turism plaseaza Romania pe ultimul loc intre tarile din regiune, fiind de doua ori mai mici decat cele raportate de bulgari si de sase ori mai mici fata de rezultatele croatilor. Astfel, la nivelul intreg anului 2006, incasarile din turism in Romania nu depaseau cu mult un miliard de euro, valoarea care probabil nu se va modifica semnificativ nici anul acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO