Analiză

Sucurile au stins setea consumatorilor si au aprins pofta de investitii a producatorilor

29.07.2005, 19:03 187

Consumul de sucuri naturale din Romania este inca la jumatatea celui din Occident, chiar daca reprezinta unul dintre cele mai dinamice sectoare ale pietei bunurilor de larg consum. Anul trecut, valoarea totala a pietei de bauturi necarbonatate a fost de peste 61 de milioane de euro, in crestere cu 24% fata de 2003.

"Bauturile necarbonatate reprezinta segmentul cu cea mai mare crestere in cadrul pietei bauturilor racoritoare in acest moment", a spus Calin Clej, consumer marketing manager al companiei Quadrant Amroq Beverages, producatorul marcii Prigat.

Romanii consuma in medie 2,2 litri de suc necarbonatat pe an (incluzand aici toate cele trei categorii in care se imparte piata: still drinks, nectars si juices), in timp ce in Europa Occidentala si de Est, consumul mediu este de 5 litri pe cap de locuitor, se arata intr-un studiu realizat de Canadean Report.

"Piata romaneasca a sucurilor naturale nu este la fel de dezvoltata ca in alte tari, doar de putin timp romanii s-au obisnuit sa consume sucuri naturale, in locul celor carbogazoase. Este o piata in dezvoltare pentru moment, cu un consum mic", spune Krzysztof Grabowski, presedintele La Festa Romania, companie care detine brandurile Tedi, Tymbark, Ciao, Duo Fruo, Carotella.

De aceeasi parere este si presedintele grupului European Drinks, care considera ca piata "este sensibil mai mica decat cea din tarile UE si chiar din unele tari vecine". "O explicatie poate fi aceea ca se inregistreaza un consum mai ridicat de bauturi "acidulate"; de fapt, aceasta este o caracteristica specifica romanilor", este de parere Ioan Micula, presedintele European Drinks Group. Grupul localizat in Bihor deruleaza in Romania afaceri estimate la peste 500 de milioane de euro anual.

Studiile de piata realizate de agentiile specializate indica cresteri medii de 15-25% ale consumului de bauturi necarbonatate. Potrivit Canadean Report, in primul trimestru al acestu an, consumul de sucuri necarbonatate a inregistrat o crestere volumica de 23,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, crestere consolidata din urmatoarele evolutii: bauturi necarbonatate de tip still drink - crestere de 24% - bauturi de tip nectar - crestere de 23% - si bauturi juice - crestere de 18% - fata de anul trecut.

Valoric, cea mai mare crestere au cunoscut-o bauturile de tip juice, cu o evolutie de 41%, potrivit unei cercetari realizate de AC Nielsen. Vanzarile de nectaturi au crescut si ele cu 26,4% - valoric, potrivit aceluiasi studiu, in timp ce bauturile de tip still drinks au crescut cu 20% (aprilie 2004-martie 2005 fata de aprilie 2003-martie 2004).



Vara, sezon de varf si de lansari

"Vara este sezonul de varf al bauturilor racoritoare, fie ele carbonatate sau necarbonatate", spune Valentina Baicuianu, reprezentant Coca-Cola HBC, imbuteliatorul brandului Cappy.

Sub brandul Cappy se gasesc Cappy Tempo (still drink), Cappy Nectar si Cappy Juice - brand premium- (100% suc de fructe). "Vanzarile pe total brand Cappy au crescut cu 48%", mai spune Baicuianu. Coca-Cola HBC Romania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 200 mil. euro.

Pe segmentul sucurilor naturale, La Festa Romania a avut o crestere de 27% in primele luni din acest an, datorata dezvoltarii gamei de produse, introducerii de noi ambalaje, precum si lansarii de brand-uri noi. Pentru a sustine aceasta dezvoltare, La Festa a patruns pe piata produselor premium cu sucurile Tymbark cu pulpa, ambalate la sticla de 0.25l.

"Acest produs a fost lansat pe piata in cinci arome: portocala, piersica, multivitamine, portocale rosii, grapefruit rosu", a mai precizat Grabowski. Potrivit unor estimari privind ritmul anual de crestere anuntat de oficialii companiei, cifra de afaceri s-a ridicat anul trecut la circa 30 de milioane de euro.

Analizele consumului realizate de catre MEMRB arata ca aromele preferate de romani sunt cele de portocale, grapefruit, multifructe si piersica.

Lansarile de produse noi sunt si in atentia companiei Cyrom Romania, importatorul marcii Pfanner, cu afaceri de 3 mil. euro anul trecut. "In august vom lansa o noua gama pe segmentul sucurilor naturale, este vorba despre un suc de mere (100%), vom aduce SudTirol, suc de lamaie 100%, si este foarte probabil sa lansam sucul de tomate in ambalaj de 0,2 litri", spune Catalin Tapi, director comercial al companiei.

Cel mai dinamic segment in evolutia vanzarilor companiei este cel al sucurilor naturale, unde reprezentantii Cyrom estimeaza o cota de piata de 14-17%. "Intentia noastra este de a ne stabiliza pe aceasta piata si de a creste pe segmentul nectarurilor", a declarat Catalin Tapi. Marca Pfanner este prezenta si in categoriile de nectaruri (25-60% fruct) si de sucuri necarbonatate (still-drinks).



Varianta "light" este pe val

"Si pe piata bauturilor necarbonatate se observa interesul producatorilor pentru variantele light, ceea ce ar putea fi interpretat ca o etapa in maturizarea pietei de bauturi racoritoare necarbonatate", spune Luminita Elisei, senior account executive MEMRB Retail Tarcking Services Romania.

Un studiu realizat de AC Nielsen indica o dublare a vanzarilor pe segmentul produselor fara zahar. Astfel, in categoria de bauturi still drinks, vanzarile anuale de produse fara zahar (diet) au crescut de la 1,7 mil. euro, in 2003 pana la 3,6 mil. euro, in 2004.

"In prezent consumatorul roman este din ce in ce mai expus produselor fara zahar in tot mai multe segmente din piata alimentara. Companiile producatoare de bauturi racoritoare si-au diversificat portofoliul de produse fara zahar tocmai datorita identificarii acestui segment ca un potential de vanzari extrem de important", spune Calin Clej. QAB a raportat anul trecut afaceri de peste 100 de milione de dolari (83 mil. euro).

Quadrant Amroq Beverages a produs local si bauturi necarbonatate fara zahar, mizand pe dezvoltarea accelerata a acestui segment in urmatorii ani. "Spre deosebire de piata bauturilor racoritoare carbonatate fara zahar, unde ratiunea de consum are la baza pastrarea siluetei, in randul bauturilor necarbonatate fara zahar, comunicarea acestui produs catre consumator necesita un timp mai indelungat si datorita stadiului relativ incipient de dezvoltare a pietei", explica Clej.

Marca Prigat a inregistrat in perioada martie 2004 - februarie 2005 o crestere volumica (litri) de 24,5%, in timp ce cresterea valorica anuntata de reprezentantii companiei este de 72%. Potrivit datelor QAB, care citeaza ACNielsen, brandul Prigat a inregistrat in perioada aprilie - mai 2005 cote de piata de 39,2% pe segmentul still drinks, 19,2% pe segmentul nectar si 5,8% pe segmentul de suc natural (juice).



Integrarea va creste consumul

"In ultimii ani se constata o orientare a consumatorilor spre segmentul sucurilor naturale si se inregistreaza o crestere continua a vanzarilor si implicit a pietei acestor produse. O data cu integrarea in UE previzionam o crestere importanta a consumului de sucuri naturale", spune Ioan Micula. Grupul European Drinks a lansat anul trecut noua gama Fruttia la ambalaj de sticla si carton. "Credem ca acest aspect a crescut vanzarile de sucuri naturale ale grupului nostru", spune Micula.

El precizeaza ca, "daca piata o va cere, suntem pregatiti sa introducem noi sortimente de sucuri naturale".

Pentru Pfanner, cresterea de peste 60% inregistrata in primele luni din acest an, coroborata cu dublarea vanzarilor realizata anul trecut, reprezinta un indicator de baza in demararea unei investitii in Romania. "Momentul va fi hotarat de proprietarii marcii, insa exista intentia de a investi intr-o fabrica de sucuri in Romania", spune Catalin Tapi.

Actionarii austrieci au anuntat de mai multa vreme ca piata romaneasca poate deveni interesanta o data cu cresterea consumului, iar in prezent studiaza mai multe posibilitati de a investi in Romania - o fabrica greenfield sau achizitionarea unui centru de productie deja existent.

Pfanner este unul dintre principalii producatori de sucuri naturale din Austria, care alaturi de rivalul Rauch isi disputa piata sucurilor naturale cu precadere din centrul si estul Europei.

Evolutia vanzarilor in Romania este motivata prin marirea consumului general pe toata piata de sucuri din Romania, dar mai ales pe mutarea evidenta dinspre bauturile carbonatate pe cele necarbonatate.

In prezent, La Festa Romania este unul dintre putinii imbuteliatori care au investit in prelucrarea legumelor si fructelor. Compania produce toate brandurile existente pe piata sucurilor naturale (Tedi, Tymbark, Ciao, Duo Fruo, Carotella) in cadrul fabricii de la Valenii de Munte. "Nu putem vorbi despre o investitie in mod expres pentru sucuri naturale. Investitiile noastre au fost facute pentru intregul business", explica Grabowski. El mai spune ca, pe segmentul nectarurilor, La Festa detine o cota de piata de 32%.



Achizitii, investitii si majorari de capital

O data cu cresterea consumului, noi jucatori au intrat pe piata, iar cei prezenti au crescut miza pe Romania.

Compania Carlsrom Beverages, care a preluat recent licenta de imbuteliere pentru piata romaneasca a bauturii racoritoare Orangina, a anuntat ca valoarea totala a investitiilor in aceasta marca se ridica la 12 milioane de dolari (9,2 mil. euro).

Suma include atat investitia in noua linie de imbuteliere, cat si in campania de promovare a brandului. Orangina este un brand international care apartine grupului Cadbury, al treilea mare producator mondial de bauturi racoritoare.

Reprezentantii companiei au anuntat la lansare ca daca produsul va fi primit de piata asa cum si-au propus, vor lansa si varianta fara zahar, precum si alte arome.

O alta miscare recenta apartine gigantului american PepsiAmericas, care a cumparat aproape jumatate din afacerea QAB din Romania, care detine licenta de imbuteliere a bauturilor Pepsi pentru piata romaneasca, dar si marca de bauturi necarbonatate Prigat.

In urma cu circa o luna, compania a anuntat achizitia unui pachet de 49% din actiunile Quadrant-Amroq Bottling Company Limited (QABCL), proprietarul QAB, pentru suma de 51 de milione de dolari. PepsiAmericas, cel de-al doilea imbuteliator al bauturilor racoritoare Pepsi-Cola la nivel mondial. A urmat Coca-Cola HBC Romania (CCHBC), care si-a majorat capitalul social cu aproape 30 mil. euro.

Astfel, compania a anuntat majorarea capitalului cu 107,3 milioane lei (29,6 milioane de euro) pana la 213,3 milioane lei (59 milioane de euro), prin aport in numerar al actionarului majoritar, potrivit unei hotarari a actionarilor firmei. dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO