• Leu / EUR4.7607
  • Leu / GBP5.4399
  • Leu / USD4.2653
Analiză

Trei pasi mari pentru privatizare, unul mic pentru economia de piata functionala



Greu, dupa zece ani de intoarceri si lamentari, autoritatile au scapat de o parte dintre companiile cu cele mai mari pierderi din economie, citate deseori ca un exemplu al lipsei de vointa pentru reforma a guvernului: societatile Tractorul Brasov, Roman Brasov si Aro Campulung au trecut in proprietate privata. Ani de zile autoritatile au incercat sa gaseasca diverse solutii pentru a mentine in viata aceste societati si pentru a mentine pacea sociala: contracte incheiate cu diverse institutii de stat pentru preluarea unei parti a productiei, subventionari sau imprumuturi pentru plata energiei electrice. Situatia de la Aro Campulung este edificatoate in aceste sens. Anul trecut, societatea a produs putin peste 1.300 de automobile, iar cheltuielile totale au depasit 52 mil. euro. Aceasta inseamna ca pentru fiecare masina pe care a produs-o, Aro a cheltuit mai bine de 38.000 de euro. Pretul de vanzare al automobilelor Aro variaza insa intre 4 - 5,000 de euro fara TVA pentru modelul Aro 10 si 15.000 de euro pentru modelul cu motor Turbo Diesel Toyota de 2,5 litri. La fel stau lucrurile si in ceea ce priveste celelalte doua societati care la finele saptamanii trecute au fost privatizate. Roman Brasov a fost mai tot timpul "partener oficial" pentru Ministerul de Interne, iar pentru a ajuta Tractorul, Ministerul Agriculturii a acordat aproape in fiecare an subventii agricultorilor care cumparau utilaje de la societatea brasoveana. Si toate acestea pentru a mentine artificial locuri de munca si pentru a evita miscarile de protest a sindicalistilor care s-au opus de fiecare data cand vreun investitor se arata interesat de preluarea vreunei societati. A mers pana cand Fondul Monetar International a pus piciorul in prag si a cerut ca cele trei societati sa intre in procedura de faliment daca nu vor fi privatizate pana la sfarsitul lunii septembrie. Efectele intarzierii privatizarii incep sa se arate: ponderea prea mare a statului in economie, impreuna cu lipsa de reforme substantiale in administratia publica si in justitie, sunt principalele cauze care mineaza sansele Romaniei de a primi macar anul acesta statutul de economie de piata functionala de la Uniunea Europeana.





Aro Campulung



Noul proprietar al Aro a anuntat ca intentioneaza sa inceapa imediat productia unui nou autovehicul de teren, modelul urmand sa fie lansat pe piata din SUA in martie 2004. Presedintele companiei, John Perez, a anticipat ca productia va ajunge in primul an la un volum de 10.000 de unitati, circa 6.000 de autovehicule fiind vandute in avans unei retele de distributie din SUA. "Noul model Cross Lander 4x4 SRV va fi destinat soferilor care vor sa se aventureze pe terenuri accidentate. Autovehiculul va satisface nevoile vanatorilor, pescarilor si turistilor pasionati de camping", a spus Perez. Pretul de vanzare al noului model ar putea ajunge la 20.000 de dolari. Pretul de vanzare al automobilelor Aro varia intre 4-5.000 de euro fara TVA pentru modelul Aro 10 cu motor de 1,6 litri si 15.000 de euro pentru modelul cu motor Turbo Diesel Toyota de 2,5 litri.





* Capital social: 264, 06 mld. lei;



* Numar angajati: 2.220;



* Structura actionariatului inainte de privatizare: APAPS: 68,7%; SIF Oltenia: 23,66%; persoane juridice: 2,95%; persoane fizice: 4,67%;



* La sfarsitul lunii iulie 2003, societatea inregistra pierderi totale de 1.131,9 mld. lei, respectiv 34,2 mil. dolari;



* Datoriile totale ale societatii la 31 iulie 2003 erau de 1.663,5 mld. lei (50,4 mil. dolari), din care datorii comerciale asumate de cumparator de 11,4 mil. dolari.



Cuparatorul



Firma Cross Lander din SUA este o societate mixta, infiintata de catre grupul brazilian Samambaia si compania americana Lacaro Auto Distributors, care din 2002 a devenit distribuitor al Aro pe piata braziliana. Anul trecut, Cross Lander si Aro au semnat un acord de transfer de tehnologie privind montajul subansamblelor pentru modelul de autovehicul utilitar ARO 24 in cadrul unui centru de productie din localitatea Manaus, din statul Amazonia.



Conditii



* Totalul efortului asumat de investitor pentru cumpararea pachetului de actiuni reprezentand 68,703 % din capitalul social al Aro este de peste 27 mil. dolari din care:



- 15,8 mil. dolari valoarea totala a tranzactiei;



- 11,4 mil. dolari datorii si credite comerciale.



* Cumparatorul s-a obligat sa nu propuna, sustina sau sa hotarasca, pe o perioada de 5 ani de la data transferului dreptului de proprietate, restrangerea sau modificarea obiectului de activitate asa cum este prevazut in actul constitutiv al societatii la data semnarii contractului;



* De asemenea, investitorul s-a angajat sa realizeze o cifra de afaceri din care minimum 70 % sa fie obtinuta din obiectul de activitate asa cum este prevazut in actul constitutiv al societatii la data semnarii contractului, timp de 5 ani de la data transferului dreptului de proprietate



* Cumparatorul nu are dreptul sa decida si/sau sa faca demersuri, pe o perioada de 5 ani de la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, pentru dizolvarea si lichidarea voluntara a societatii sau declansarea procedurii reorganizarii judiciare si falimentului la cererea debitorului;



* Cross Lander va renunta la 1.500 - 1.700 de persoane din cadrul intreprinderii.





Tractorul Brasov



Privatizarea societatii Tractorul a reprezentat, ca si in cazul Roman si Aro, singura solutie de evitare a lichidarii din cauza cuantumului urias al datoriilor acumulate, a spus Ovidiu Musetescu, ministrul privatizarii. El a precizat ca privatizarea celor trei societati se realizeaza in baza unor legi specviale, similar privatizarii Sidex. In luna iulie a acestui an, guvernul a mandatat APAPS sa vanda, prin negociere directa, fara selectie de oferte, pachetul detinut de stat la Tractorul catre compania Landini. Presedintele firmei italiene se va deplasa saptamana viitoare la Brasov pentru a le prezenta muncitorilor proiectele pentru perioada urmatoare.





* Capital social: 923,1 mld lei;



* Numar angajati: 3.300;



* Structura actionariatului: APAPS: 55,08%; AVAB: 25,08%; PPM: 2,67%; SIF Transilvania: 17,15%;



* La sfarsitul lunii iunie a acestui an, societatea inregistra pierderi totale de 1.522,7 mld. lei, reprezentand 40,07 mil. euro;



* Datoriile totale ale societatii la 30 iunie 2003 erau de 5.021,1 mld. lei, respectiv 132,1 mil. euro, din care datoriile comerciale erau de 17 mil. euro.



Cumparatorul



Firma Landini SPA din Italia este al patrulea producator mondial de tractoare si masini agricole. Grupul detine trei marci de profil - Landini, Laverda si McCormick -, majoritatea fabricilor fiind situate in Italia. Cifra de afaceri s-a ridicat, in 2001, la 828 milioane de euro, iar in 2002, la un miliard de euro. In octombrie 2002, Landini a semnat un contract cu grupul Romet pentru producerea, la Buzau, de tractoare de putere medie, din care a vandut deja 100 de bucati. Anul trecut, activitatea din Romania a generat o cifra de afaceri de 15 mil. euro.



Conditii



* Totalul efortului asumat de investitor la cumpararea pachetului de actiuni reprezentand75,17% din capitalul social al Tractorul este de peste 45 mil. euro din care:



- 28,3 mil euro valoarea totala a tranzactiei;



- 17 mil. euro datorii si credite comerciale asumate;



* Cumparatorul s-a angajat sa nu aprobe in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor, ca societatea sa isi modifice obiectul principal de activitate, asa cum este acesta prevazut in Statut, pe o perioada de 5 (cinci) ani incepand cu data transferului proprietatii;



* Investitorul s-a angajat sa sa determine societatea sa isi indeplineasca toate obligatiile prevazute in contractul colectiv de munca incheiat intre sindicat si societate si in contractele individuale de munca;



* De asemenea, Landini s-a angajat sa mentina in societate un numar de 3.300 de locuri de munca;



* Investitorul nu va dispune ca societatea sa fie dizolvata si lichidata voluntar pe perioada realizarii investitiilor. Pentru nerespectarea realizarii acestei obligatii, cumparatorul va plati daune vanzatorului egale cu 50% din ajutorul de stat acordat societatii;



* Cumparatorul s-a mai obligat ca pe perioada realizarii investitiilor sa nu greveze cu sarcini actiunile societatii reprezentand 51% din capitalul social.





Roman Brasov



Este o privatizare atipica si poate cea mai dificila de pana in prezent, deoarece era necesara construirea unui parc industrial, a spus ministrul privatizarii Ovidiu Musetescu, la semnarea contractui cu firma malaeziana. El a adaugat ca Pesaka Astana a fost singura care s-a angajat sa participe la acest proiect si sa mentina obiectul de activitate al intreprinderii. Parcul industrial de pe platforma Roman va fi administrat de catre o societate a carei structura va fi stabilita pana la sfarsitul lunii octombrie, prin hotarare de Guvern. Din acest motiv, presedintele APAPS nu a putut aprecia cati angajati vor fi disponibilizati din cadrul intreprinderii Roman Brasov, precizand insa ca societatile care vor lucra in parcul industrial ii vor angaja si pe fostii muncitori de la Roman, in cazul in care activitatea lor va fi similara cu cea din uzina brasoveana.





* Capital social: 2.562 mld. lei;



* Numar angajati: 1661;



* Structura actionariatului inainte de vanzare: APAPS: 85,4%; AVAB: 8,8%; alti actionari persoane juridice: 0,88%; alti actionari persoane fizice: 4,83%;



* La sfarsitul lunii iunie 2003, societatea inregistra pierderi totale de 901,7 mld. lei - 23,7 mil euro;



* Datoriile totale ale societatii erau la 30 iunie 2003, de 3.485, mld lei - 91,7 mil. euro.



Cumparatorul



Pesaka Astana SDN BHD din Malaezia are ca obiect de activitate fabricarea de vehicule grele, cu utilizari speciale. Produsele uzinei din Kuala Lumpur sunt achizitionate de Ministerul Apararii si de unitatile de pompieri din Malaezia, administratiile portuare, operatorii de cariere de piatra si de transport al bustenilor. Pesaka este unul dintre principalii clientii externi ai Roman, producatorul roman de autovehicule livrand catre firma din Malaezia cisterne si transportoare de tunuri si munitie.



Conditii



* Vanzarea pachetului de actiuni, reprezentand reprezentand 94,27% din capitalul social al uzinei s-a facut la pretul simbolic de 1 euro;



* Totalul efortului asumat de catre investitor prin implicarea in privatizarea si transformarea Roman in parc industrial este de aproximativ 50 mil. euro reprezentand:



- investitii tehnologice si de mediu de aproape 4 mil. euro;



- datorii si credite comerciale asumate de 45 mil. euro.



* Cumparatorul s-a angajat sa achizitioneze trei hale dintr-un total de 50 care functioneaza in cadrul uzinei, construite pe o suprafata de 5 hectare;



* In spatiile achizitionate se va continua productia de autocamioane;



* Cumparatorul va detine intre 25 si 10% din parcul tehnologic care urmeaza sa fie construit pe structura spatiilor disponibile - 105 hectare;



* Din totalul angajatilor, noul proprietar va prelua numai 1.000;



* Investitorul s-a angajat sa plateasca pretul rezultat ca urmare a conversiei pachetului datoriilor Roman catre Distrigaz si Electrica, valorare acestuia fiind de minimum 10% din valoarea creantelor convertite in actiuni.
miruna.lebedencu@f.ro

Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7607
Diferență: -0,0294
Ieri: 4.7621
Azi: 4.2653
Diferență: -0,0117
Ieri: 4.2658
Azi: 5.4399
Diferență: -0,068
Ieri: 5.4436
Azi: 4.2267
Diferență: 0,1659
Ieri: 4.2197