Auto

Anul 2011 a fost foarte dur pentru piaţa auto, dar 2012 ar trebui să fie un an de revenire, spune şeful diviziei importuri a Ford România

Anul 2011 a fost foarte dur pentru piaţa auto, dar 2012 ar trebui să fie un an de revenire, spune şeful diviziei importuri a Ford România

Autor: Bogdan Alecu

04.02.2012, 16:37 1049

Vi se pare că Bucureştiul e plin de maşini? Că sunt parcă mai multe ca niciodată? Nu sunt numai troienele de vină. Mai există o explicaţie. "Punctul minim a fost atins, de acum înainte ne aşteptăm la creşteri şi la o revenire a pieţei auto locale" - a devenit deja fraza celebră rostită la fiecare început de an din 2009 încoace în prima conferinţă anuală a Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

A fost rostită prima dată în ianuarie 2009, atunci când se spera că declinul din ultimul trimestru al lui 2008 să marcheze şi finalul declinului. Apoi s-a repetat şi în 2010, după un 2009 marcat de campanii de reexporturi, discounturi de până la 50-60% şi un declin al pieţei de 50%, şi în 2011 când programul "Rabla" a susţinut puternic piaţa, dar şi în ianuarie 2012 după un 2011 susţinut 60% de achiziţiile de flote realizate de firme.

În Bucureşti, unde sunt concentrate marile companii, dar şi firmele de leasing financiar şi operaţional, numărul de autoturisme înmatriculate a crescut anul trecut cu 15% la aproape 44.000 de unităţi, reprezentând mai bine de jumătate din piaţă. În acelaşi timp, în judeţe precum Dolj numărul de maşini înmatriculate a scăzut cu 41% faţă de anul anterior la aproape 2.200 de unităţi.

"Având în vedere că un procent important din vânzări este realizat prin intermediul firmelor de leasing, multe maşini vândute în afara Capitalei sunt înregistrate în Bucureşti, unde îşi are sediul compania de leasing. Inclusiv din acest motiv anul trecut înmatriculările de autovehicule au crescut cu 20% în Bucureşti. Un alt semn pozitiv înregistrat anul trecut a fost migrarea companiilor către leasing operaţional pentru a-şi îmbunătăţi cash-flowul şi a elimina costurile legate de întreţinere", a spus Henrik Nenzen, directorul general al diviziei de importuri a Ford România, companie care deţine şi fabrica de la Craiova.

Din totalul numărului de autovehicule înmatriculate anul trecut pe piaţa locală, peste 55% au fost înmatriculate în Bucureşti. Potrivit calculelor Ford România, dacă am elimina maşinile vândute în sistem de leasing operaţional sau flote, cifra reală ar fi de 35,2%.

"În perioada 2010-2011 numărul de persoane fizice care au achiziţionat un autoturism a scăzut, în timp ce numărul de firme care au achiziţionat automobile a rămas constant. Ne aşteptăm la o revenire a clienţilor privaţi odată ce piaţa va reveni treptat către un nivel de 300.000 de unităţi anual", a spus Nenzen. Executivul Ford estimează o piaţă de 100.000 de autovehicule înmatriculate în acest an, în creştere cu 4% faţă de anul anterior. Anul trecut reţeaua Ford s-a extins cu cinci noi centre, la un total de 41 de dealeri la nivel naţional.

"Anul 2011 a fost unul foarte dur pentru producători, importatori şi dealeri, dar şi pentru bugetul de stat deoarece veniturile din TVA din vânzările de maşini au scăzut puternic. 2012 ar trebui să fie unul de revenire, în piaţă existând semne de revenire", a subliniat Henrik Nenzen.

Situaţia dură continuă şi la început de 2012, în condiţiile în care dealerii din astfel de judeţe aşteaptă demararea programului "Rabla", deşi nu există un număr suficient de mare de firme care să achiziţioneze maşini.

Citiţi mai multe detalii în Business Magazin.

AFACERI DE LA ZERO