Auto

Business Magazin. Europa spune adio maşinilor mici: De ce familiile europene tot mai restrânse preferă maşinile tot mai mari

Business Magazin. Europa spune adio maÅŸinilor mici: De...

Autor: Bogdan Cojocaru

24.09.2023, 21:31 236

A pune un Peugeot 208, cel mai bine vândută maşină din Europa anul trecut, lângă un Ford F-150, omologul său american, este ca şi cum ai compara un Chihuahua cu un dog german. De ce înclină europenii tot mai mult spre cel din urmă?

Ambele au patru roÅ£i ÅŸi servesc de obicei aceluiaÅŸi scop: de a transporta ÅŸoferul dintr-un loc în altul. Altfel, au puÅ£ine în comun. F-150 cântăreÅŸte peste două tone, de două ori mai mult decât suplul Peugeot. Åžoferul camionetei americane stă cu o jumătate de metru mai sus decât francezul, care zgârie asfaltul în compactul său de familie. Chiar ÅŸi ignorând bena ataÅŸată la spate  interiorul maÅŸinii americane se simte mai încăpător decât întreaga maÅŸină europeană. Un ÅŸofer parizian mereu încrezător în abilităţile sale de a parca ar putea foarte bine să încerce să-ÅŸi strecoare vehiculul în cabina mastodontului american, scrie The Economist.

Când vine vorba de automobilism, europenii au simÅ£it mult timp că dimensiunea nu contează. Drumurile care leagă continentul au fost bătute de maÅŸini zdravene, propulsate de motoare care ar fi fost făcute de ruÅŸine chiar ÅŸi de maÅŸinile de tuns iarba americane. TotuÅŸi, ceea ce le lipsea maÅŸinilor europene la capacitate cilindrică era compensat prin sex-appeal. Fiat 500, Volkswagen Beetle, Austin Mini, Citroën 2CV ÅŸi chiar ÅŸi bătrânele Trabanturi din Germania de Est au devenit toate icoane ale culturii pop, la fel de emblematice pentru ceea ce este Europa ca filmele din Nouvelle Vague sau o plimbare cu o Vespa trăgând în acelaÅŸi timp din Å£igară. Din păcate, aceste bijuterii industriale în curând vor mai defila doar până la  depozitele de fier vechi. De la începutul secolului, maÅŸinile vândute în UE au câştigat în medie peste 200 kg, o treime dintr-un Fiat 500 original. Au crescut în înălÅ£ime, în lăţime ÅŸi lungime, deÅŸi legal nu pot transporta mai mulÅ£i pasageri. Vehiculele utilitare sport (SUV-uri), piese de bărbăţie auto create special  pentru preeriile americane, stăpânesc din ce în ce mai mult peisajele urbane europene, de la Helsinki la Atena.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO