Auto

Conferinţa ZF Transport, Logistics & Automotive Summit 2018. Industria auto şi cea a transporturilor şi logisticii continuă să crească, dar au nevoie de drumuri şi personal instruit

• Industria auto, alături de logistică şi piaţa transporturilor din România au împreună aproape 18% din PIB-ul României şi cumulat peste 350.000 de angajaţi, însă pentru a se dezvolta în continuare au nevoie de forţă de muncă dar şi de o piaţă locală puternică, în condiţiile în care uzinele auto mizează pe export, iar 80% din camioanele noi vândute local transportă în Europa de Vest.

Industria auto trebuie să fie susţinută de un mediul legislativ simplu şi clar, care să includă şi partea IT, susţine Radu Ştefan Oprea, ministrul pentru mediul de afaceri, prezent în cadrul conferinţei ZF Transport, Logistics & Automotive Summit 2018, organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu MHS Truck & Bus Group, Robert Bosch, CTP, International Alexander Holding, Mainfreight şi Sixt.

„E important să venim cu legi clare, simple, care să corespundă nevoilor industriei, inclusiv celor din industria IT. Spre exemplu, industria colaborativă, platforme de tipul Uber, în care la un moment dat suprareglementarea este la fel de păguboasă ca lipsa reglementării. Trebuie să încurajăm industriile creative, partea de cercetare şi dezvoltare, astfel încât tot ce înseamnă industria IT să corespundă nevoilor industriei auto”, a spus Radu Ştefan Oprea.

Tendinţa din piaţa auto urmăreşte folosirea automobilelor împreună cu alte persoane, în contextul în care majoritatea timpului o maşină nu este folosită, susţine Christian von Albrichsfeld, head country la Continental România, prezent în cadrul conferinţei ZF Transport, Logistics & Automotive Summit 2018, organizată de Ziarul Financiar.

„Mergem în direcţia de a folosi o maşină, nu neapărat de a fi proprietarul acelei maşini. Trebuie să folosim maşini mai inteligent. O tendinţă este cea de a se conduce singură o maşină. Mergem în direcţia de a folosi o maşină, nu neapărat de a fi proprietarul acelei maşini. În oraşe mari o să avem o tendinţă de a avea maşini pe care să le folosim şi cu alţii. La acea maşină trebuie să schimbăm mai mult", a spus Christian von Albrichsfeld.

În cazul producţiei de maşini, uzina Ford de la Craiova exportă către 56 de pieţe auto, a spus Attila Szabo, directorul general al Ford Romania. În 2017, compania a investit 200 de milioane de euro şi a ajuns la un număr total de angajaţi de 4.500, iar începând din 2008 şi până în prezent investiţiile totale s-au ridicat la 1,2 mld. euro.

Resursa umană este valoroasă în România, dar este important să se cunoască felul în care aceasta poate fi valorificată, programele de şcoală duală ajutând foarte mult în acest sens, a spus Dan Lăzărescu, director al Robert Bosch GmbH Cluj-Napoca, în cadul evenimentului ZF Transport, Logistics & Automotive Summit 2018. „Programele de şcoală duală ajută foarte mult la formarea specialiştilor. Aşa putem să ridicăm nivelul angajaţilor. Resursa umană este valoroasă în România, dar trebuie să ştim cum s-o valorificăm. Programele de şcoală duală ajută foarte mult în formarea specialiştilor.”

România are perspective bune pentru viitor, însă trebuie să existe o singură direcţie structurată de discuţie atât pentru autorităţile centrale, cât şi pentru restul jucătorilor din economie, susţine Tal Lahav, CEO al SIXT Group România.

„România are mult potenţial, dar sunt prea multe discuţii şi prea puţină acţiune. Sunt mai optimist azi, pentru că am auzit că oamenii înţeleg că industria de automotive, transporturi, logistică este importantă pentru economie, nu poţi să schimbi ţara şi economia fără infrastructură, fără să faci lucruri pentru mediu, împotriva poluării. Nu ne mai putem gândi doar la ziua de azi, ci pe termen lung. Nu putem fi o ţară în care guvernul decide ceva, un oraş decide ceva, un manager decide altceva. Trebuie să avem o singură voce, să avem proiecte, să cumpărăm autobuze electrice, nu trebuie să cumpărăm autobuze pe diesel când în 10 ani vor fi interzise", a spus Tal Lahav.

 

Ce au declarat invitaţii prezenţi la conferinţa ZF

 

Claudia Iordache,

managing director, MHS Truck &Bus Group

♦ Avem maşini inteligente, tehnologie, dar şi oameni greu de găsit, în care trebuie să investim foarte mult.

♦ Am investit în departamente de training în centrele din Bucureşti şi Sibiu, însă anul trecut cu greu am putut face o grupă de cinci studenţi.

♦ Piaţa de camioane a crescut în primele trei luni de anul trecut, iar această majorare s-a văzut şi anul acesta. Va fi clar un an mai bun pentru piaţa de camioane.

 
 

Dan Lăzărescu,

director departament hardware şi mecanică, Bosch Cluj-Napoca

♦ Programele de învăţământ dual ajută foarte mult la formarea specialiştilor. Aşa putem să ridicăm nivelul angajaţilor. Resursa umană este valoroasă în România, dar trebuie să ştim cum s-o punem în valoare.

♦ Compania urmează să investească 25 de milioane de euro într-un centru propriu de inginerie în Cluj-Napoca, unde planul nostru de dezvoltare urmăreşte practic conceptul de automobil al viitorului, care va fi electric, autonom, conectat, iar mobilitatea va fi multimodală.

 
 
 

Tal Lahav,

CEO Sixt Group România

♦ România are mult potenţial, dar sunt prea multe discuţii şi prea puţină acţiune. Nu facem lucrurile structurat. Avem 8 milioane de maşini, jumătate sunt mai vechi de 10 ani.

♦ Avem pe drumuri mai mult de 2 milioane de maşini diesel în plus. În România a crescut cu 5% procentul de maşini diesel, în Europa a scăzut cu 12%, mergem în direcţia opusă.

♦ Avem 188 maşini electrice vândute în România în 2017. Dacă ne uităm la Ungaria, Polonia, practic România nu există pe această piaţă a maşinilor electrice.

 
 

George Dorobanţu,

group CEO, MHS Group şi Automobile Bavaria

♦ Piaţa auto migrează spre zona de maşini autonome, electrice şi de car sharing. Anul trecut am avut 100.000 de unităţi BMW electrice şi hibrid la nivel european, în 2018 vrem să dublăm numărul. În România, anul trecut am livrat 150 de maşini electrice şi hibrid.

♦ În primul trimestru nu avem creşteri fabuloase la livrările de unităţi în România, însă pe segmentul hibrid şi electric avem creşteri relativ bune, de două cifre (peste 10% - n. red.).

 
 
 

Emil Ion,

managing director Mainfreight România

♦ Ne confruntăm cu probleme de personal.

♦ Creşterea economică depinde de noi şi de cum reuşim să trecem peste instabilitatea legislativă, peste lipsa forţei de muncă.

♦ Anul acesta investim în soluţii pentru eficientizarea operaţiunilor deja existente, dar şi în flota auto, care va creşte cu 10 unităţi. Astfel, flota va ajunge la 70 de unităţi. Bugetul de investiţii de anul acesta este de 1,2 mil. euro.

 
 

Loredana Dan,

Europe business development manager, International Alexander Holding

♦  Bugetul de investiţii este de 20 de milioane de euro, creştem flota internaţională cu 60 de unităţi capete de tractor şi 100 de remorci. Vrem să dezvoltăm propriile terminale, dar avem în plan şi investiţii de 10 mil. euro pentru spaţiile de depozitare din Bucureşti, Timişoara şi Sibiu.

♦ Circa 90% dintre clienţii noştri activează în sectorul automotive. Lucrăm direct cu producătorii auto Volkswagen, Mercedes, Ford, Skoda, Hyundai şi cu furnizorii acestora.

 
 

Attilla Szabo,

director general, Ford România

♦ Gama de maşini pe care o producem la Craiova este singura sursă pentru Europa, dar şi pentru alte pieţe. În prezent, 56 de pieţe primesc maşini fabricate în Craiova.

♦ În 2017, compania a investit 200 de milioane de euro şi am ajuns la un număr total de angajaţi de 4.500, iar începând din 2008 şi până în prezent investiţiile totale s-au ridicat la 1,2 mld. euro.

♦ Producţia de maşini ar putea să se dubleze anul acesta comparativ cu anul trecut.

♦ Avem nevoie de siguranţă comercială pentru a vinde mai multe vehicule, dar cea mai importantă problemă este poluarea. 

 
 

Christian von Albrichsfeld,

head country, Continental România

♦ Mergem pe modelul de a folosi o maşină, dar acest lucru să nu implice neapărat a fi proprietarul acestui autovehicul. În oraşe mari o să vedem maşini cu un singur proprietar, dar folosite de mai mulţi oameni.

♦ Încă văd o abordare veche a inovaţiei. Însă de anul trecut a început o emigrare a oamenilor care cred că viitorul poate fi mai sustenabil în altă parte. Noi ne bazăm pe oameni bine pregătiţi, creativi şi trebuie să ţinem această elită în ţară.

 
 

Radu Ştefan Oprea,

ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat

♦ E important să venim cu legi clare, corespunzătoare nevoilor industriei, inclusiv celor din industria IT.

♦ Avem 8.444 de proiecte eligibile la Start-Up Nation, deja au fost plătite 1.200 de proiecte, ultima plată pentru ediţia de anul trecut va fi în decembrie 2018.

♦ Schemele de ajutor de stat trebuie să încurajeze întreprinderile mici si mijlocii, care pot fi furnizori de calitate pentru industria auto.

♦ Suntem în dialog cu industria auto, încercăm să punem în contact cererea companiilor mari şi oferta companiilor mici.

 
 

Stelian Fedorcă,

consilier de stat, consilier în aparatul de lucru al prim-ministrului

♦ În învăţământul dual elevul alege compania pentru care să lucreze şi fac practică doar în compania respectivă, având prioritate la angajare. La şcoala duală este o bursă minimă egală cu cea de la stat, de 200 de lei, dar sunt firme care dau şi 800 - 1.400 de lei. Unii dintre elevi câştigă salarii şi peste 3.000 de lei.  Conform legislaţiei, anul acesta sunt 106 clase de învăţământ dual.

 
 
 

Laurenţiu Duică,

director al departamentului industrial, Colliers International

♦ Tot ce înseamnă e-commerce în România are legătură cu spaţiile logistice şi industriale.

♦ Vor fi extinderi de business, chiar dacă nu vor fi nume grele, cu 10-20.000 mp. Anul trecut a fost livrată cea mai mare suprafaţă postcriză de spaţii logistice. Anul acesta vor fi livrate 650.000 mp de depozite clasa A, ceea ce înseamnă 2,5 milioane de euro.

♦ Chitila, Mogoşoaia sunt următoarele poluri logistice.

 
 

Sorin Chiriţă,

city manager Bucureşti, Primăria Bucureşti

♦ Toate autobuzele din Capitală vor fi dotate cu aer condiţionat începând din vara acesta.

♦ Planul de mobilitate propus pentru Capitală este de a descuraja traficul auto personal şi de a încuraja transportul în comun, mersul pe jos sau transportul cu maşini electrice.

♦ Pentru centrul Capitalei avem finalizat caietul de sarcini pentru licitaţia privind achiziţionarea a 100 de autobuze electrice, 100 de autobuze GNC (gaz natural comprimat) şi 100 de tramvaie.

♦ Pregătim şapte staţii de încărcare pentru maşinile electrice în sectorul 4, iar până la finalul anului avem în plan să dăm în funcţionare 40 de staţii de încărcare.

 
 

Roxana Ilie,

departamentul reprezentare internă şi internaţională, Uniunea Naţională a Transportatorilor

Rutieri din România

♦ Criza şoferilor s-a acutizat în ultima perioadă. Am propus ca această criză a şoferilor să fie tratată ca o problemă naţională, să se aloce fonduri europene pentru calificarea tinerilor. O soluţie 

este şi angajarea de şoferi din afara Uniunii Europene.

♦ Cea mai mare problemă care poate să blocheze transportatorii este directiva detaşării muncitorilor. Până la finalul acestui an se va ajunge la un compromis.

 

Adrian Pascu,

director divizia de lux, Porsche Inter Auto

♦ Piaţa maşinilor de lux va continua trendul pozitiv înregistrat anul trecut, fiind ajutată şi de lansările de noi modele.

♦ Dacă acum câţiva ani producătorii de lux se uitau către calitatea materialelor şi mai puţin către noile tehnologii, 

observăm în ultima vreme tot mai multă atenţie pentru noile tehnologii.

♦ Porsche va lansa în curând prima maşină full electrică.

 
 

Răzvan Iorgu,

general manager, CBRE România

♦ Şcolile duale şi pregătirea oamenilor din producţie reprezintă criteriul principal pentru care vom fi aleşi sau eliminaţi de pe harta investiţiilor.

♦ România se află pe lista multor companii care vor să vină aici. Acum, lucrăm cu două companii din IT interesate să vină în Capitală.

♦ E-commerce se dezvoltă, dar nu în detrimentul spaţiilor tradiţionale, ci în completarea lor. În toată Europa, în ultimii ani, vânzările din spaţiile tradiţionale au crescut.

♦ Jucătorii din România pe care îi monitorizăm au avut în ultimii 2-3 ani creşteri de două cifre (peste 10% - n. red.).

 

Marius Ezer,

partener, NNDKP

♦ Pe piaţa forţei de muncă principalele aspecte care ridică probleme nu se referă doar la deficitul de personal, ci şi la gestionarea forţei de muncă, legislaţia nefiind flexibilă în gestiunea angajaţilor. Este important să se înţeleagă nevoia care 

vine din piaţă.

♦ La capitolul provocări, toţi clienţii care vin aici sunt preocupaţi de partea care ţine de legislaţia fiscală, unde există o incertitudine ridicată.

 
 

Ion Lixandru,

vicepreşedinte infrastructură şi transport, ARILOG

♦ Există câteva soluţii pentru Euro 2020. Avem cale ferată care nu e folosită. Trebuie să ne implicăm. Nu ne va face nimic sistemul administrativ, este zero. Trebuie să învăţăm de la zone precum Oradea, Alba, Sibiu sau  Iaşi.

♦ Satele de un kilometru s-au extins la 4 kilometri pentru că toată lumea şi-a făcut casă la şosea, fără autorizaţii. Avem o şosea drum naţional unde stai cu 50 km/oră şi treceri de pietoni.

 
 
 
 

Radu Dinescu,

secretar general, Uniunea Transportatorilor Rutieri din România

♦ În 2018 vom asista la introducerea unor sisteme de transport public local cu vehicule autonome mai întâi în SUA şi apoi în Europa. Miza este extrem de mare, pentru că astfel de vehicule vor fi vândute către operatori şi nu către persoane fizice

♦ Zona asigurărilor va fi afectată, pentru că numărul accidentelor ar trebui să scadă.

♦ La noi infrastructura şi-a atins de multă vreme limitele. Răspunsul la unde construim autostrăzi este unul singur. În ordinea descrescătoare de oportunitate, dar se pare că există întotdeauna alte abordări care nu iau în considerare acest lucru.

 
 
 
AFACERI DE LA ZERO