Auto

Cum e mai avantajos: motor pe benzina sau pe motorina?

Cum e mai avantajos: motor pe benzina sau pe motorina?

Click pentru imaginea intreaga

21.06.2007, 19:20 623

Un diesel insa nu este doar mai economic, ci si mai scump. Cei care achizitioneaza un diesel o fac din simplul motiv ca doresc un automobil mai economic, care sa consume mai putin si care sa necesite costuri de intretinere mai scazute. Diferenta dintre un motor pe benzina si un diesel nu este numai de consum, ci si de pret, insa pretul de achizitie este in avantajul celui pe benzina.
In primele cinci luni ale anului dieselurile au reprezentat 48,6% din totalul importurilor, cu un total de 34.573 de unitati comercializate, in crestere cu 44,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Daca se ia in calcul si productia interna, dieselul pierde teren in fata benzinei datorita vanzarilor modelelor low-cost. Per total, in primele cinci luni ale anului dieselurile au reprezentat 42,1% din piata, in scadere de la 43,4% din primele patru luni. Scaderea a survenit la nivelul lunii mai, cand vanzarile modelelor pe benzina s-au apreciat la 61,1%, fata de 58,3% in aprilie.
In majoritatea cazurilor dieselul are un pret de achizitie mai mare decat un motor pe benzina cu performante similare. Iar de amortizare si implicit de economie nu poate fi vorba decat dupa ce s-au parcurs cateva mii de kilometri.
Pentru a oferi o imagine cat mai obiectiva asupra avantajelor unui diesel, s-au luat in calcul cele mai bine vandute noua dieseluri de pe piata locala, potrivit statisticilor APIA si ale importatorilor.
Pe baza consumului mediu anuntat de constructor si a pretului unui litru de benzina fara plumb de 3,46 RON si cel de 3,21RON pentru un litru de motorina euro 4 (pretul are caracter informativ si poate varia in functie de distribuitor) s-a calculat durata de amortizare. Conform acestor informatii si costurilor combustibililor per 100 km, s-a calculat distanta dupa care motorizarea diesel devine mai rentabila decat cea pe benzina. Costurile privind intretinerea si reviziile nu au fost luate in calcul. Calculul perioadei de amortizare s-a efectuat tinand cont de diferenta de pret dintre diesel si motorizarea pe benzina si cea a costurilor cu combustibilii. In cazul modelelor cu mai multe motoare diesel s-a luat in calcul versiunea cea mai bine vanduta, potrivit statisticilor furnizate de importatori.
Cel mai bine vandut model diesel in primele cinci luni din 2007 a fost Renault Symbol, model sedan realizat pe platforma lui Clio II. Din totalul vanzarilor acestuia, 47% dintre clienti au optat pentru un diesel, cel mai bine vandut fiind propulsorul de 1,5 litri dCi de 70 CP, al carui pret porneste de la 10.000 de euro (cu TVA inclusa). Producatorul a comunicat pentru acest model un consum mediu de 4,5 litri/ 100 km.
In comparatie, cu 8.649 de euro (TVA inclusa) se poate achizitiona versiunea de baza echipata cu motorul pe benzina de 1,4 litri si 75 CP. Daca se ia in calcul diferenta de pret de 1.351 de euro, versiunea diesel se va dovedi o investitie mai buna numai dupa parcurgerea a 42.955 km.
Cea mai scurta perioada de amortizare a versiunii diesel o are insa tot un membru al grupului VW: Skoda Octavia II, echipata cu motorul de 1,9 litri TDI si 105 CP care consuma in medie 4,9 litri la 100 km. Modelul echipat cu motorul pe benzina cu injectie directa 1,6 litri FSI care dezvolta 115 CP este cu numai 256 de euro mai ieftin, insa consumul mediu urca pana la 8,7 litri/100 km.
Si de aceasta data coreenii nu respecta "regulile" si ofera motorizarea diesel de 1,5 litri CRDi si 110 CP la un pret cu 288 de euro mai mic decat propulsorul pe benzina de 1,6 litri si 112 CP, in acest caz nefiind vorba de o amortizare, dieselul fiind din start mai ieftin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO