Auto

Cum eviţi legal plata timbrului de mediu

Cum eviţi legal plata timbrului de mediu

Autor: Mediafax

29.07.2013, 20:45 3897

Peste 100 de persoane se înghesuie zilnic la Serviciul de Înmatriculări Bistriţa-Năsăud, pentru a cere înmatricularea maşinilor pe baza unui act de partaj voluntar autentificat de un notar, procedură prin care evită plata timbrului de mediu, înregistrându-se peste 1.000 de astfel de cazuri.

Comisarul şef Dumitru Creţa, şeful Serviciului Public Comunitar de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bistriţa-Năsăud, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, că până acum s-a solicitat înmatricularea a peste 1.000 de autoturisme prin această metodă, transmite corespondentul MEDIAFAX.
El a explicat că, faţă de celelalte legi prin care statul încasa taxa de primă înmatriculare ori taxa de poluare, OUG nr. 9/2013 aduce câteva excepţii în plus de la plata timbrului de mediu inclusiv cea de la art. 8, lit. f, unde se menţionează că vehiculele dobândite prin partaj sunt scutite de la plata timbrului de mediu.

Astfel, în locul unui contract de vânzare-cumpărare sau al unei facturi de achiziţie, cei care apelează la metoda partajului voluntar vin la Serviciul Public Comunitar de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bistriţa-Năsăud cu un act de partaj voluntar autentificat la notar pentru a justifica dobândirea bunului, respectiv a maşinii.

"Prin OUG nr. 9/2013 a Guvernului se permite înmatricularea vehiculelor dobândite prin partajul voluntar între două persoane. Pot fi soţ şi soţie sau alte persoane care dobândesc un bun comun. Prin actul notarial de partaj, unul renunţă la cota parte ce i se cuvine, după care întocmeşte dosarul cu documentele de înmatriculare la fel ca la orice alt autoturism şi noi primim dosarele. Nu se face specificaţie în actul respectiv, la articolul 8, litera f, dacă e partaj voluntar sau ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti şi atunci în interpretarea strict actuală a OUG şi a dispoziţiilor referitoare la înmatriculare, nu avem posibilitatea de a refuza primirea acestor documente. Nu ştiu cum să cataloghez excepţia respectivă, nu pot spune dacă e scăpare. E prinsă ca bun dobândit prin partaj. Ca atare ce să fac? Trebuie să mă conformez legislaţiei. OUG 9/2013 e ultimul document intrat în vigoare", a spus comisarul şef Dumitru Creţa.
El a spus că în Bistriţa-Năsăud se fac înmatriculări de maşini pe baza actului de partaj voluntar de circa două luni.

"Din datele noastre cu circuit intern, Maramureşul înmatricula înaintea noastră cu partaj voluntar. Primele solicitări au fost la Tulcea. S-a cerut punct de vedere în privinţa legalităţii şi, fiind legală procedura, noi am primit dosare. De circa două luni primim dosare ale unor cetăţeni care solicită înmatricularea unor autovehicule în acest mod.

Sunt multe cereri încă în lucru fiindcă procedura durează. În această perioadă e aglomeraţie fiindcă oamenii au descoperit că pot face înmatriculări în baza acestei excepţii prevăzută de OUG. Noi ca funcţionari ce să facem? Trebuie să primim documentaţia. În cele două luni, putem spune că sunt peste o mie de solicitări", a declarat Creţa.

El a declarat că nu toţi notarii acceptă să legalizeze declaraţia respectivă de partaj voluntar.

"Ca orice normă juridică, lasă posibilităţi de interpretare. Sunt jurişti care interpretează situaţia ca fiind legală fără nicio problemă, sunt şi oameni care au reţinere din acest punct de vedere, de la caz la caz. Dacă unii notari refuză să întocmească, oamenii se duc la cei care întocmesc. Dacă notarii dintr-un judeţ nu vor, oamenii apelează la notari din alte judeţe, care legalizează documentul şi vin cu el depus în dosarul de înamtriculare. Sunt unii care au depus mai multe cereri, persoane care au solicitat înmatricularea a cinci-şase autovehicule", a declarat Dumitru Creţa.

În ce priveşte aglomeraţia zilnică de la ghişeele instituţiei pe care o conduce, şeful Serviciului Public Comunitar de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bistriţa-Năsăud a declarat că sunt şi persoane care cer numere provizorii şi trebuie să stea la rând împreună cu altele care solicită înmatricularea bunului dobândit prin partaj sau alte tipuri de înmatriculări sau radieri de autovehicule.

"Sunt mai multe operaţiuni pe care le facem, nu doar înmatricularea autovehiculelor dobândite prin partaj", a declarat Dumitru Creţa.

Potrivit sursei citate, sunt şi oameni care îşi plătesc timbrul de mediu.

"Nu toată lumea se complică să-şi facă partaje. Sunt oameni care vin cu timbrul de mediu plătit. Sunt unii care achită şi taxele de mediu mari", a spus Dumitru Creţa.
În prezent, sunt peste o sută de persoane care stau zilnic la cozi la Serviciului Public Comunitar de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bistriţa-Năsăud.

O femeie care stătea, luni, la coadă, a explicat de ce a apelat la varianta partajului.
"Noi am cumpărat o maşină cu 2.000 de euro din străinătate. Atât ne-am permis, dar taxa de timbru era de 6.400 de lei, aşa că am făcut un act de partaj la notar, cu soţul, şi am venit să ne înmatriculăm maşina. Am mai înscris o maşină şi am dat peste 10.000 de lei taxă şi nu ne-a mai dat nimeni banii înapoi, deşi am dat statul în judecată. De-asta am apelat la varianta asta. Ce e în România nu e nicăieri. E escrocherie!", a declarat ea.

Un bărbat a declarat că a plătit 150 de lei la notar.

"Eu am de înmatriculat o maşină pentru care taxa e de 3.750 de euro. Am de înmatriculat un Peugeot din 2006. Eu nu am emoţii legat de metoda aceasta de înmatriculare. Eu mi-am cumpărat maşina din Spania şi mă duc înapoi cu ea dacă se întâmplă ceva. Care-i treaba?", a declarat el.

Un alt bărbat a spus că ar avea de plătit 600 de euro pentru timbrul de mediu.

"M-am dus la notar şi am făcut actul acesta. Am emoţii legat de procedura aceasta fiindcă s-ar putea să vină şi să ceară banii înapoi. Sunt în stare să zică că a fost ceva ilegal şi să ne ceară bani. Riscăm acum. Românul aşa face. Asta-i România", a declarat el.

Majoritatea celor aflaţi, luni, la cozi, au evitat să vorbească despre demersul lor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO