Legislaţia muncii trebuie armonizată cu cea fiscală pentru că, dacă diurnele primite de şoferi se vor taxa şi se vor încadra ca venituri salariale, industria de transporturi se va prăbuşi, a declarat la ZF Live Ion Lixandru, vicepreşedintele Asociaţiei Române pentru Logistică.
„Salariile medii din industria de transporturi, unde sunt angajaţi în jur de 300.000 de persoane, sunt de 1.500 de lei brut pe lună, iar diurnele ajung la 700-800 de euro pe şofer. Elementele de cost importante, după carburant, sunt diurna şoferilor şi taxele la asigurări. Aici se regăsesc 80% din costurile per kilometru“, a spus el.
La sfârşitul lui decembrie trecut, ANAF a desfăşurat mai multe controale la firmele de transport rutier în urma cărora au fost recalificate retroactiv sumele acordate şoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială. Inspectorii fiscali au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuţii sociale şi accesorii la toate aceste sume.
Transportatorii rutieri au calificat atunci măsura prin care sumele plătite ca diurnă şoferilor sunt reîncadrate ca venituri salariale şi implicit impozitate drept un abuz, afirmând că vor fi obligaţi să plătească retroactiv circa 6 miliarde de euro, ceea ce i-ar duce imediat la faliment.