Auto

Dle premier, de ce România vrea să fie „mai catolică decât Papa” când vine vorba de taxa de poluare? De ce nu opriţi maşinile înmatriculate în Bulgaria?

Dle premier, de ce România vrea să fie „mai catolică...

Autor: Bogdan Alecu

28.12.2012, 12:49 2872

Taxa de primă înmatriculare, sau, mai nou, de poluare, a cauzat în fiecare an din 2007 încoace probleme fie la Comisia Europeană deoarece forma nu respecta legislaţia europeană, fie statul era acţionat în judecată de cei care se simţeau nedreptăţiţi de aceasta. Din acest motiv, între 2007 şi 2012 această taxă a fost modificată de mai bine de zece ori. Mai mult, în acest an s-a ajuns ca noul guvern condus de Victor Ponta să discute de „taxa de primă înmatriculare” taxă care nu mai există de câţiva ani, fiind înlocuită cu „taxa de poluare” – ceea ce dovedeşte faptul că puţini de la Palatul Victoria ştiu despre ce vorbesc, un lucru foarte grav dacă ne gândim la sutele de mii de maşini noi şi second-hand înmatriculate anual în România.

România nu are nevoie de o astfel de taxă auto care să se plătească la prima înmatriculare, ci de un impozit care să taxeze cât mai aspru maşinile care poluează. De ce? Pentru că în România se poluează atât de mult, încât taxarea maşinilor importate fie noi sau second-hand pare injustă. De ce să taxezi pe cineva care îşi aduce spre exemplu un VW Golf IV Euro III cu motor 1,6 litri pe benzină când în Bucureşti circulă fără probleme scutere cu motoare în doi timpi care poluează mai mult decât un camion şi care nu plătesc nicio taxă? Sau mai mult, tot în Capitală circulă sute de taxiuri care scot un fum atât de negru încât partea din spate a maşinii s-a înnegrit şi nimeni nu face absolut nimic pentru a le opri. Pe aceştia de ce nu îi întreabă nimeni nimic? Sau mai mult, pe drumurile României circulă mii de utilitare care la fel, scot un fum atât de negru încât concurează locomotivele cu aburi de la începutul secolului trecut. Foarte rar se pot vedea echipaje de control pe drumurile naţionale, iar astfel de echipaje nici măcar nu există în Bucureşti. Avem Autoritatea Rutieră Română, avem Registrul Auto Român, dar aceştia unde sunt şi de ce nu vedem mai multe controale?

Una dintre cele mai mari probleme în ceea ce priveşte poluarea o reprezintă maşinile înmatriculate în Bulgaria. În timp ce guvernele după 2007 se întreceau în modificări ale taxei de poluare pentru oamenii cinstiţi şi corecţi, alţii au găsit „portiţa” - înmatricularea în Bulgaria. În timp ce în 2009 guvernul Boc se plângea că au scăzut veniturile iar în 2010 a fost nevoit să reducă salariile bugetarilor cu aproape 50% ( luând în calcul şi sporurile), acelaşi guvern nu lua nicio măsură pentru a opri înmatriculările în Bulgaria şi implicit românii care voiau să plătească taxe şi impozite Bulgariei. În România circulă acum peste 100.000 de maşini înmatriculate la sud de Dunăre, conform datelor neoficiale. Date oficiale nu există pentru că nimeni nu a fost interesat să afle. Cât am pierdut noi? Taxe de câteva sute de milioane de euro la care se adaugă şi o asigurare de tip RCA pentru fiecare maşină, care în loc să fie plătită la o companie din România, a fost plătită la una din Bulgaria. În plus am „câştigat” peste 100.000 de „bombe ecologice” care poluează foarte mult şi sunt într-o stare tehnică foarte slabă.

Care sunt avantajele înmatriculării în Bulgaria? Cu 500 de euro poţi înmatricula un foarte frumos Jeep Grand Cherokee sau Range Rover din anii 90 cu motor de 4,0 sau 5,0 pe benzină, Euro 1 sau cel mult Euro 2. În România înmatricularea unui astfel de „bolid” ar fi costat aproape 10.000 de euro, pentru o maşină care costă cel mult 1.000 de euro. Statul bulgar încasează taxa, încasează impozitul anual, compania bulgară de asigurări încasează banii pe RCA în timp ce România „încasează” poluarea, iar politicienii de la Bucureşti vor să fie „populari”. Unde este logica unei taxe de poluare în România când oricine îşi poate înmatricula maşina în Bulgaria? În oricare altă ţară europeană un cetăţean al acelei ţări are un timp limitat în care i se permite circularea cu o maşină înmatriculată într-un alt stat, după care trebuie să o înmatriculeze în ţara de domiciliu şi să plătească acolo taxe şi impozite. Nu şi în România. De ce sunt avantajaţi la noi evazioniştii şi sunt taxaţi oamenii corecţi şi de bună credinţă?? Şi pentru că am amintit de maşinile înmatriculate în Bulgaria – cel mai nou „trend” este reprezentat de maşinile importate din Marea Britanie, cu volan pe dreapta, maşini care datorită configuraţiei reprezintă un real pericol pe drumurile publice (nu au vizibilitate pentru a depăşi pe drumurile cu o bandă pe sens, iar farurile sunt proiectate „invers” şi implicit îi orbesc pe cei de pe contrasens) şi spre ghinionul şoferilor corecţi, sunt tot mai multe. Pe autovit.ro, cel mai mare site cu anunţuri auto din România, 400 din cele 26.000 de maşini aflate la vânzare sunt importate din Marea Britanie. Poate procentul de 1,5% nu pare mare la prima vedere, însă în spatele său se ascund 400 de maşini care pun în pericol siguranţa rutieră.  Şi din nou, statul nu face nimic, doar vorbeşte de taxarea ilogică a unor maşini înmatriculate în România înainte de 2007 şi despre o taxă de primă înmatriculare care nu mai există de câţiva ani.

Care este soluţia? Un impozit anual care să înlocuiască şi actualul impozit şi taxa de poluare şi care să fie calculat în funcţie de categoria de poluare Euro 1,2 etc, cilindreea motorului şi vechime aşa cum se procedează în Vest. Pe lângă acesta, ar trebui taxate foarte dur toate maşinile Euro 1 sau 2 care vor să intre în oraşe şi chiar să se interzică accesul acestora în centrul municipiilor. Desigur, politicienii vor să fie foarte populari şi pe motiv că România are un parc auto învechit să nu aplice astfel de măsuri. Dar de ce apără statul oamenii care nu au bun simţ iar pe ceilalţi îi condamnă la boli pulmonare sau chiar cancer cauzate de noxe? De ce la noi au dreptate doar cei care înalcă până şi cele mai elementare reguli ale bunului simţ? Prin astfel de măsuri se vor încuraja achiziţiile de maşini noi, plata corectă a taxelor, creşterea veniturilor la buget şi un aer mai curat în fiecare oraş.

Nu trebuie să uităm un detaliu – maşina nu este obligatorie. Nu toată lumea trebuie să aibă maşină cu orice preţ. Nu îşi permiţi toate taxele? Benzina şi se pare prea scumpă? Apelează la CFR sau la oricare formă a transportului în comun. Este mai ieftin şi chiar mai plăcut deoarece nu trebuie să te mai lupţi cu traficul şi cu infrastructura care nu prea există. De ce să stai la coadă pe Valea Prahovei pe DN1 când te poţi relaxa într-un vagon de tren navigând pe Internet sau vizionând un film?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO