Auto

La New York, masinile si-au facut loc printre iepurasi si oua de ciocolata

14.04.2004, 00:00 22



Daca e Paste, atunci este salonul auto de la New York. Chiar daca nu are anvergura celui de la Detroit, care are loc la inceputul fiecarui an, salonul auto din New York, cu cei peste 1,2 milioane de vizitatori, are totusi un avantaj - incepe in fiecare an in week-endul de Paste. Anul acesta, cuvintele de ordine au fost pe langa luxul si performanta specifice saloanelor americane si economicitatea. Da, ati citit bine, pe langa concepte futuriste si modele super-sportive, cu performante (si preturi...) foarte ridicate, au fost prezente si cateva modele hibrid, care folosesc combustibili alternativi si care nu polueaza.



Cu o istorie de peste 100 de ani, salonul auto de la New York este in prezent in plina desfasurare, urmand a se incheia la sfarsitul acestei saptamani la Jacob K Javits Convention Center. Peste 20 de concepte si vehicule de productie au profitat de editia din acest an a salonului de la New York pentru a-si face debutul mondial sau doar pe continentul nord-american. Dar ce este de vazut saptamana aceasta la New York?





Cel mai "tare" roadster



In primul rand este expus in premiera mondiala "cel mai puternic roadster din lume" - cum este promovat modelul Mercedes-Benz SL65 AMG. Pentru cei care au platit mai bine de 100.000 de euro pentru modele precum SL55 sau SL600, insa doresc mai mult de la o masina, inginerii de la Mercedes au pregatit pentru aceasta vara modelul SL65 AMG. Dupa cum se observa si din denumire, ultima creatie a germanilor este echipata cu un motor biturbo de 6,5 litri si 12 cilindri "lucrat" de catre AMG si care este capabil sa produca 612 cai-putere si un cuplu maxim de 1000 Nm, ceea ce il face cel mai puternic roadster de serie din lume.



Potrivit Mercedes, sunt de ajuns doar 4,2 secunde pentru ca SL 65 AMG sa ajunga de la zero la 100 de kilometri pe ora si aproape 13 secunde pentru ca viteza atinsa sa fie de 200 de kilometri pe ora. Din pacate, oricat ati incerca sa treceti de 250 kilometri pe ora, acest lucru este practic imposibil, viteza fiind limita electronica.



Motorul V12 este asamblat manual la fabrica AMG, chiar langa linia unde este produs motorul supraalimentat AMG V8, cel care echipeaza modelul Mercedes-Benz SLR McLaren. Transmisia AMG Speedshift si tot felul de sisteme tehnologice, precum ABS (sistem impotriva blocarii rotilor la franare), Brake Assist (asistenta la franare), ASR si ESP (program de stabilitate). In plus, echiparea standard a SL65 AMG include Active Body Control (ABC), un sistem care permite selectarea modului de sofat sportiv prin simpla apasarea unui buton.



Dotarile interioare, care asigura, potrivit Mercedes, un confort superior modelelor din aceeasi clasa ar trebui sa justifice pretul noului model care, desi nu a fost comunicat inca, se va situa in jurul a 150.000 de euro, potrivit analistilor.





Dupa 40 de ani



Lista modelelor cu performante sportive de la salonul de la New York nu putea sa nu includa Ford Mustang GT-R. Desi doar un concept, Mustang GT-R a fost dezvoltat si construit de catre Saleen Specialty Vehicles din Troy, Michigan pentru a fi capabil sa concureze in cursele de masini. Cu cateva zile inainte de aniversarea a 40 de ani de existenta a Mustang, conceptul GT-R propune o reintoarcere in anii '70. Liniile design-ului si chiar si culoarea portocalie aduc aminte de faimoasele modele de curse din 1970 Grabber Orange Mustang Boss 302 Trans-Am. Motorul de 5 litri si 440 de cai-puetre, care poate creste insa cu putin ajutor din partea unei companii de tuning la peste 500 de cai-putere, dublat de frane Brembo, anvelope de curse Pirelli de 20 de inch si suspensii de competitie completeaza profilul sportiv al conceptului Mustang GT-R.





Gama viitorului



Japonezii de la Lexus, divizia de lux a Toyota, au venit la randul lor la New York cu un produs nou, LF-C. desi doar un concept, LF-C, face parte din linia de produse LF (Lexus Future) expuse de producatorul nipon la mai toate saloanele din ultima perioada. Astfel, dupa LF-S, unde S reprezinta acronimul pentru Sedan, si LF-X (unde X reprezinta crossover, adica un automobil care poate fi inclus in mai multe segmente ale pietei auto) a venit si randul LF-C (evident, acronimul pentru coupe) sa fie prezentat. De fapt, conceptul LF-C reprezinta un coupe-cabriolet avand in vedere ca acoperisul hardtop este retractabil. Desi promovat de Lexus ca un simplu concept, LF-C prefigureaza, potrivit analistilor, viitoarea generatie a modelului sportiv IS 300.





Britanicii au cu ce



Asa cum a obisnuit la ultimele saloane auto, Land Rover si-a facut lectiile si a venit si la New York cu produse "proaspete". Marca britanica aflata sub umbrela americanilor de la Ford a venit pe taram american cu LR3, adica ultima generatie Discovery, care se vrea a fi un reper in ceea ce priveste inovatia si performanetele in segmentul sau. Astfel, cu tehnologii precum "Land Rover Terrain Response", prezentat in premiera cu ocazia lansarii conceptului Range Stormer, care optimizeaza confortul, si maximizeaza tractiunea sau "Integrated Body-frame" care permite confort la rulajul pe sosea si performante deosebite in teren dificil, Land Rover Discovery 3 are toate premisele pentru a se impune in segmentul sau, mai ales ca ofera si o gama larga de motorizari.



Jaguar, o alta marca britanica aflata in cadrul grupului american Ford, este in prim-plan la New York. Pe langa linia XJ, standul Jaguar a prezentat si conceptul Super 8, care demonstreaza ca luxul inseamna s stai pe scaunele din spate ale unui automobil dotat cu mai multe echipamente multimedia decat o sufragerie.



Dezvoltat din varianta cu ampatament marit a modelului XJ, conceptul Super 8 reprezinta, potrivit directorului de design al marcii britanice, "masina cu cel mai mare spatiu pe care Jaguar a construit-o vreodata".





GM pe teren propriu



Foarte interesat de salonul de la New York din acest an a fost si producatorul suedez Saab, care a venit cu primul SUV din istoria sa - 9-7X. Modelul este in acelasi timp si primul construit pe taram american fiind destinat in exclusivitate acestei zone. Lansarea SUV-ului face parte din strategia de dezvoltare Saab, pe cea mai mare piata auto din lume, cea americana, unde marca suedeza a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere dintre marcile europene din categoria premium. Modelul va intra in productie spre sfarsitul acestui an, urmand a fi comercializat incepand de anul viitor.



Chiar daca nu are mare traditie in Europa, Buick a expus la New York unul dintre cele mai apreciate concepte in materie de design, Velite. Miscarea face parte din strategia Buick de a isi schimba imaginea de marca de moda veche, neatractiva. Velite este de fapt o decapotabila cu patru locuri, echipata cu un motor supraalimentat de 3,6 litri si 400 de cai-putere. Cu acelasi sasiu ca si modelul Opel Insignia prezentat la salonul dintoamna de la Frankfurt, Buick Velite are toate sansele, potrivit anlistilor sa se transforme intr-un model ce va fi introdus in productie in viitorul apropiat.





Masina din 2035



Poate cel mai futurist concept expus la New York anul acesta a fost Audi RSQ Sports Coupe. Conceptul a fost dezvoltat special de Audi pentru filmul "I, Robot" care il are in rolul principal pe actorul american Will Smith si a carui actiune se petrece in anul 2035. Avand in vedere acest lucru, este de asteptat ca la interior sa existe tot felul de elemente tehnologice, care de care mai inovatoare. In plus, in locul clasicelor roti, masina ruleaza pe "sfere". Modelul va putea fi admirat si pe ecrane din aceasta vara, cand filmul va avea premiera pe continentul nord-american.



Pe langa premierele mondiale de la New York din acest an au existat si cateva modele care, desi au fost expuse in urma cu o luna la salonul de la Geneva, si-au facut debutul pe continentul american abia prin salonul de la New York - Mini Cooper Convertible, Maserati MC12, Mazda MX-Felxa sau Volvo YCC (modelul realizat in intregime de o echipa de design formata doar din femei).
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO