Auto

Ministrul finanţelor: Mi-aş dori să deblochez ajutorul către Ford, dar ei nu-şi respectă contractul

Ministrul finanţelor: Mi-aş dori să deblochez ajutorul către Ford, dar ei nu-şi respectă contractul

Autor: Bogdan Alecu

27.12.2011, 16:52 990

Ford România, cel de-al doilea constructor auto prezent în România şi care deţine uzina de la Craiova va primi ajutorul de stat la care s-a angajat Executivul numai în momentul în care şi compania americană va respecta contractul semnat în septembrie 2007.

"Mi-aş dori să le deblocăm ajutorul de stat, dar acest lucru se va realiza numai dacă şi ei îşi respectă angajamentul", a declarat Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor. El a subliniat că în continuare Ministerul Finanţelor este în negocieri cu Ford Motor Company pentru modificarea contractului de privatizare în condiţiile în care americanii au produs în acest an mai puţin de 8.000 de vehicule, în condiţiile în care prin contractul semnat au promis că vor produce în 2011 250.000 de autovehicule, pentru ca anul viitor să se atingă un volum de 300.000 de unităţi. În acest context Ministerul Finanţelor a blocat anul trecut ajutorul de stat al americanilor care era acordat în funcţie de valoarea investiţiilor la uzina de la Craiova.

Declaraţia ministrului vine la mai puţin de două săptămâni de când şi preşedintele Traian Băsescu a criticat Ford alături de Nokia, subliniind că sectorul privat este responsabil în egală măsură cu sectorul public de gradul de competitivitate, dar şi de nivelul corupţiei din România.

În conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 455/2010, modificată prin HG 95/2011 a fost constituită Comisia de negociere în vederea încheierii unui act adiţional la Contractul de Vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat între Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) şi Ford Motor Company la data de 12 septembrie 2007.

La jumătatea lunii august au apărut primele informaţii privind blocarea ajutorului de stat promis companiei americane. Dacă la acea dată oficialii Ford România nu au oferit declaraţii pe marginea acestui subiect, Wolfgang Schneider a admis că Guvernul a comunicat companiei că i se va acorda un ajutor de stat mai redus. Vicepreşedintele companiei a declarat în septembrie că Ford acceptă "o reducere a aju­torului de stat care să reflecte întârzierea".

Ford trebuia să primească iniţial un ajutor de stat de 200 mil. euro, din care 143 mil. euro pentru investiţie şi 57 mil. euro pentru pre­gă­tirea angajaţilor. Până la finele anului trecut, Ford trebuia să primească un ajutor de stat de 65 mil. euro con­form graficului iniţial, dar a primit numai 17,6 mil. euro în condiţiile în care americanii au întârziat planul de investiţii.

Ford s-a angajat prin contractul de privatizare semnat în septembrie 2007 să producă 250.000 de maşini la Craiova în acest an, un obiectiv imposibil de realizat luând în calcul cele numai 7.547 de maşini fabricate în primele zece luni ale acestui an. În afara blocării ajutorului de stat, constructorul american riscă astfel să fie amendat de statul român cu peste 14 mil. euro, amendă prevăzută în contractul de privatizare în cazul în care Ford nu va produce 250.000 de maşini în 2011. până în prezent la Craiova Ford a produs în 2011 aproape 7.600 de utilitare, uzina având o producţie anuală de sub 10.000 de unităţi, specifică unui constructor de maşini de lux, nu unuia de volum.

La mijlocul lunii trecute Ford România a oprit definitiv producţia utilitarei Transit Connect în uzina de la Craiova, potrivit unor surse apropiate uzinei, octombrie fiind ultima lună din acest an în care s-au produs autovehicule la uzină. Producţia utilitarei va fi transferată către uzina din Valencia, Spania. Oprirea producţiei s-a realizat în condiţiile în care Ford a demarat deja instalarea liniilor de producţie. O parte dintre acestea sunt deja funcţionale, constructorul american asamblând în prezent peste 40 de modele de test care ulterior au fost trimise spre analiză către centrul din Koln, Germania, unde Ford îşi are "cartierul general" din Europa.

Wolfgang Schneider, vicepre­şe­dintele Ford Europa, a vorbit pentru prima dată în cadrul Salonului auto de la Frankfurt despre noile date legate de producţia efectivă a uzinei de la Craiova care implică atingerea unui nivel de 300.000 de maşini în 2015 şi spunea la mijlocul lunii septembrie că că angajările vor începe abia în 2013-2014, dar şi că se va ajunge la o producţie efectivă de 300.000 de unităţi în 2015 şi nu în 2012, potrivit planului de afaceri trimis către guvern.

Contractul iniţial semnat de americani cu statul român prevedea ca Ford să ajungă până în septembrie 2011 la un volum de producţie de peste 250.000 unităţi, în caz contrar compania americană urmând să plătească statului daune de până la 25% din valoarea achiziţiei Auto­mo­bile Craiova. Anul trecut însă Ford a cerut Guvernului să prelungească termenul până în 2013.

Vicepreşedintele Ford a arătat însă că pro­gra­mul de investiţii de 675 mil. euro va fi fina­li­zat în 2013, dar că pentru a produce 300.000 de maşini este necesar un al doilea model Ford, astfel că această cadenţă va fi atinsă abia în 2015. în primele şase luni ale acestui an pe porţile fabricii de la Craiova au ieşit mai puţin de 5.000 de maşini.

Pe de altă parte, anul viitor fabrica de motoare va demara direct la capacitate maximă de 300.000 de unităţi anual şi nu doar cu motorul EcoBoost de 1,0 litri în trei cilindri ci şi cu un al doilea tip de motor.

Motorul de 1,0 litru va echipa atât B-Max, cât şi Fiesta şi Focus. Capacitatea de producţie a motorului din Koln nu este suficientă pentru a acoperi întreaga cerere, aşadar Ford depinde mult de exporturile din România.

În ceea ce priveşte campania de recrutări, constructorul american spune că va începe angajările abia în 2013. Ford va creşte numărul angajaţilor de la Craiova aproape de momentul în care vom lansa producţia celui de-al doilea model. Conform planului de afaceri, compania va începe să angajeze personal suplimentar în 2013-2014. În prezent la uzină lucrează aproximativ 3.500 de angajaţi, iar pentru a ajunge la 5.000 în jurul anului 2015, înseamnă că în 2013 - 2014 constructorul american ar începe angajările.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO