Schimbarea taxei de poluare într-un timbru de poluare va avea o influenţă directă asupra unei pieţe auto de aproape 250.000 de maşini înmatriculate anual în România, dintre care 70.000 noi şi peste 170.000 second-hand, cu o valoare cumulată la 2,5 miliarde de euro, din care 1,1 mld. valoarea celor noi, şi 1,4 mld. euro valoarea celor second-hand, potrivit calculelor ZF. La nivelul anului trecut, cele peste 170.000 de maşini second-hand înmatriculate au adus venituri la bugetul de stat de peste 100 mil. euro anul trecut, potrivit estimărilor ZF, luând în calcul o valoare medie a taxei de 600 de euro, în timp ce maşinile noi au contribuit cu cel mult 20-21 mil. euro la buget, dacă s-ar lua în calcul o taxă medie de 300 de euro pentru cele 70.000 de autoturisme înmatriculate.
La nivelul primelor 11 luni ale anului trecut pe piaţa locală s-au înmatriculat aproape 156.000 de autoturisme second-hand, în creştere cu peste 80% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), majoritatea maşinilor fiind achiziţionate din Europa de Vest. Spre comparaţie, în acelaşi interval s-au înmatriculat în România 61.600 de autoturisme noi. Creşterea importurilor maşinilor second-hand vine în contextul în care valoarea taxei de poluare a scăzut în 2012 în medie cu 25% faţă de anul anterior. În acest context, potrivit jucătorilor din piaţa auto prin această reducere a taxei au fost încurajate importurile de maşini second-hand.
Spre exemplu, pentru un Ford Focus Euro IV din 2008 cu motor 1,6 diesel taxa actuală este de 430 de euro, în timp ce în Germania un astfel de automobil costă 5.000 de euro. Spre comparaţie, tot pentru un Ford Focus dar nou, cu acelaşi motor diesel dar de această dată Euro 5, taxa este de 163 de euro. Pe vechea formă a taxei, cea din 2011, pentru acelaşi automobil cu aceeaşi vechime taxa era de 573 de euro, în timp ce pentru modelul nou tot de 163 de euro.