• Leu / EUR4.9297
  • Leu / GBP5.7419
  • Leu / USD4.6851
Auto

PwC: Vânzările de maşini verzi din România şi-au continuat ascensiunea în T2, cu o rată de peste 100%. În Europa, piaţa a scăzut cu 4,4%, după creşteri record în 2021

PwC: Vânzările de maşini verzi din România şi-au continuat ascensiunea în T2, cu o rată de peste 100%. În Europa, piaţa a scăzut cu 4,4%, după creşteri record în 2021

Daniel Anghel, Partener şi Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România

Autor: Cristina Bellu

23.08.2022, 11:10 111

Vânzările de maşini verzi, adică hibride, BEV/electrice şi PHEV/ hibrid plug-in, din principalele zece pieţe auto europene, respectiv Germania, Franţa, Italia, Spania, Marea Britanie, Suedia, Norvegia, Olanda, Elveţia şi Austria, au scăzut cu 4,4% în al doilea trimestru al acestui an, la 1,039 milioane vehicule, după creşterile spectaculoase înregistrate în 2021, de până la 259%, reflectând în continuare problemele producătorilor cu lipsa componentelor, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din reţeaua PwC.

Potrivit sursei citate, în primele două trimestre din 2021 au fost înregistrate creşteri de 100% şi, respectiv, 259%, după care avansul s-a temperat la 32% în trimestrul al treilea, 6% în trimestrul patru şi 13% în primul trimestru din 2022.

”Scăderea vânzărilor reflectă problemele din ce în ce mai mari ale producătorilor cu lipsa componentelor auto şi implicit cu întârzierile la livrări. Piaţa din România, fiind încă mică, îşi continuă ascensiunea cu o rată de peste 100%, iar în iulie, vânzările de maşini electrificate le-au depăşit pentru prima dată pe cele diesel”, spune Daniel Anghel, Partener şi Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.

El consideră că evoluţia spectaculoasă din ultimul an şi jumătate a vânzărilor de maşini verzi reflectă în primul rând efectele stimulentelor acordate de guvern prin programul Rabla Plus.

”Stimulentele şi reglementările sunt motorul îndeplinirii obiectivelor asumate de România pentru reducerea emisiilor de carbon prin PNRR şi Green Deal, dar şi pentru înnoirea parcului auto, unul dintre cele mai vechi din Europa”, adaugă Daniel Anghel.

În prima jumătate a anului, cota de piaţă a maşinilor verzi în Europa a ajuns la 45,6%, din care mai mult de jumătate reprezintă hibride (24%).

Raportul PwC arată că vânzările de maşini BEV au fost singurele care şi-au continuat creşterea în trimestrul al doilea la nivel european, înregistrând un avans de 8,1%, care însă nu a putut compensa scăderile înregistrate de hibride plug-in (minus 17,5%) şi hibride (minus 4,8%). Declinul raportat de maşinile hibride plug-in în Europa poate fi explicat în primul rând prin lipsa de disponibilitate a produselor, producătorii acordând prioritate producţiei de BEV-uri.

De altfel, strategia producătorilor auto se reflectă în dublarea cotei de piaţă a BEV în ultimii doi ani, de la 7% la 13%.

Topul vânzărilor de maşini BEV în primul semestru în Europa este condus de modelul Fiat 500 electric, urmat de Tesla Model 3, Renault ZOE, Dacia Spring, Peugeot 208 EV, Tesla Model 3, Renault Twingo EV, Hyundai Kona Electric, Volkswagen şi Opel Corsa-e.

”Vânzările de maşini verzi şi, în special, cele full electric vor continua să crească la nivel european, pe fondul obiectivelor ambiţioase privind reducerile emisiilor de CO2 şi de eliminare treptată a motoarelor cu combustie internă în anumite state. Toate acestea încurajează producătorii de automobile să-şi orienteze strategia în această direcţie, pentru anii următori fiind anunţate investiţii masive în lansarea de noi modele, dar şi în producţia de baterii şi noi tehnologii”, concluzionează Daniel Anghel.

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9297
Diferență: 0,2297
Ieri:
Azi: 4.6851
Diferență: -1,1228
Ieri:
Azi: 5.7419
Diferență: 0,8536
Ieri:
Azi: 5.0142
Diferență: 0,5051
Ieri: